FONTOS Nagy lemaradásban van Európa ebben a fontos energetikai mutatóban
 
Portfolio signature

Az energiatárolás és a közlekedés elképzelhetetlen zöld hidrogén nélkül

Főleg a közlekedésben sokan vetélytársként tekintenek az tüzelőanyag-cellás hidrogénnel működő, valamint az akkumulátoros elektromos autókra, ám a két technológia inkább egymást támogatja, és egészíti ki, nemcsak a közlekedésben, hanem más iparágakban egyaránt. Megújuló energián alapszik a zöldáram, ahogy megújuló energia szükséges a zöld hidrogén előállításához is, mégsem veszik el egymástól a lehetőségeket. Épp ellenkezőleg, a hidrogén segíthet az egyes időszakokban keletkező többletenergia hasznosításában, csökkentve a villamosenergia-rendszer leterheltségét, míg a villamos energia meg tud ágyazni a zöld hidrogén széles bázisú alkalmazhatóságának. Mindkét technológia egy eszköz arra, hogy megszabaduljunk a fosszilis energiaforrásoktól. Az elektrifikáció felfutásának éppen szemtanúi vagyunk, és a zöld hidrogén területén is hasonló boomra készül a tudományos szféra. De nem holnap valósul meg minden. Türelem kell hozzá. A zöld hidrogén piacáról, magáról a technológiáról kérdeztük Tompos Andrást, a TTK Anyag- és Környezetkémiai Intézet igazgatóját, a Magyar Hidrogéntechnológiai Szövetség szakmai tanácsadó testületének vezetőjét.

A hidrogénnek több fajtája is létezik az alapján, hogy az előállítása fosszilis vagy megújuló energián alapszik. A jövőt alapvetően a zöld hidrogénnel képzeljük el, mi ennek az oka?

A dekarbonizáció, a klímasemlegesség és a fosszilis anyagok minél kisebb mértékű felhasználása rendkívül fontos, ehhez tud csatlakozni többek között a hidrogén, ha fosszilis felhasználás nélkül kerül előállításra. A villamos energia is akkor jó, ha zöld, és nem tartalmaz semmilyen fosszilis forrást az előállítása. A villamos energia szektor önmagában nem lesz elég, hogy a teljes primer energiafogyasztást kielégítse a világon, még akkor sem, ha az elektrifikáció nagy léptékeket ölt, és akár a 2-3-szorosára bővül. Jelenleg az igények 20-30 százalékát tudja fedezni, és persze lehet fejleszteni a villamosenergia-hálózatokat, telepíteni szigetüzemben villamos energiát, felhasználó és termelő egységeket, amelyek nem tudnak vagy akarnak csatlakozni a nagy hálózatra, mégis ezt a 20-30 százalékos részesedést a teljes primer energiafogyasztásból nagyon nehéz 100 százalékig feltornázni.

Majdnem biztos, hogy a villamos energia előállítása és szállítása mellett a gázszektornak is szerepe lesz, és a zöldgáz majdhogynem definíció szerint a hidrogén. Nem baj, ha ez a két energiavektor kiegészíti egymást, hiszen ezáltal kisebb teher jutna mindkét hálózatra.

Signature Pro-val ezt a cikket is el tudnád olvasni!

Ez a cikk folytatódik, de csak Portfolio Signature előfizetéssel olvasható tovább. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja az éves előfizetés esetén most 33%-os kedvezménnyel 19 990 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés