Előfizetői tartalom

Évtizedes hagyományok dőlnek az olajiparban

Egy hosszú éveken keresztül meghatározónak mondható trendben mutatkozott törés az olajiparban, amikor a jelentős piaci szereplőknek számító Marathon Oil, majd azt követően a napokban a ConocoPhillips is a kutatás-termelés (upstream) és finomítás (downstream) tevékenységeinek szétválasztása mellett határozott. Az iparágban a 90-es évek óta megfigyelhető volt, hogy az akvizíciós hullámok az integrált olajvállalatok létrejötte felé mutattak, mondván, hogy az upstream és a downstream üzletágak jól kiegészítik egymást és csökkentik a kockázatot. A "minél nagyobb annál jobb" stratégia fénye azonban mostanra megkopott, az olajiparban korábban nagyra értékelt vertikális integráció - legalábbis az árazási szinteket elnézve - sok cégnél már inkább hátrány. Nem egy esetben figyelhető meg ugyanis, hogy a piac nem árazza megfelelően a kutatás-termelésben rejlő értékeket, és emiatt a szektortársakhoz képest jelentős és tartósan fennálló diszkont alakul ki. Talán ezért is vannak már most olyan hangok a piacon, melyek a BP, a Shell, a Total, vagy az OMV esetében is racionális lépésnek tartanák a finomítás leválasztását az upstream egységekről.

Míg az utóbbi tizenöt év a nagyobbnál-nagyobb olajipari egyesülésektől és az integráció felé való elmozdulástól volt hangos, a napokban a ConocoPhillips váratlanul bejelentette, hogy egy éven belül két, upstream és downstream fókusszal bíró külön vállalatba fogja szétválasztani tevékenységét. A legjelentősebb méretekkel bíró olajipari vállalatok, az úgynevezett...

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött. Lapunk kiemelt tartalmaihoz való hozzáférés díja egy évre 29 845 forint. Választhatsz havi csomagot is, melynek költsége 2 490 forint. További információ és csatlakozás az alábbi gombra kattintva!

Signature előfizetés