Előfizetői tartalom

Orosz harc a túlélésért

A járműipar, amely világszerte a válság nagy vesztesei közé tartozik, Oroszországban is vergődik. Az újabb fejlemények azonban azt mutatják, hogy - éppen a magyar export számára legfontosabb vállalatoknak - lassan feldereng a fény az alagút végén. Pedig a győri Rába Vagon- és Gépgyár fő oroszországi partnere, a 18 autógyárat, köztük a patinás gorkiji (régi/új nevén nyizsnij novgorodi) üzemet egyesítő GAZ vezetői szeptemberben még bejelentették, hogy a fizetőképes kereslet zuhanása miatt - az év első 8 hónapjában a tavalyi eladásoknak csupán a 40 százalékát regisztrálták -a cégcsoport 2009 végéig újabb 14 000 dolgozójától kénytelen megválni. Így, mivel már a nyáron elbocsátották az alkalmazottak felét, kevesebb, mint 50 000 ember marad a válság kirobbanása előtt még 118 000 emberrel működő gyárakban. Pedig a cégcsoport vezetői még szeptemberben is azt remélték, hogy ha a GM eladja az Opelt a kanadai Magna és az orosz Szberbank, valamint a GAZ alkotta konzorciumnak, akkor a már elbocsátott munkásokat is visszavehetik az Opelek összeszerelésére.

A keserű csalódás után Moszkvában joggal tartottak attól, hogy a járműipar drámai átalakulása előbb-utóbb társadalmi robbanással jár. Az AvtoVAZ műhelyeiből és irodáiból az év végéig 31 000, az egy éve folyó elbocsátások során a Kamaztól 9 000, a 2002-ben megalakult, évente 300 000 gépkocsit kibocsátó Sollerstől 1200 embert küldtek el - nem is beszélve a teljes...

Kedves Olvasónk!

A keresett cikk a portfolio.hu hírarchívumához tartozik, melynek olvasása előfizetéses regisztrációhoz kötött.

Cikkarchívum előfizetés

  • Portfolio.hu teljes cikkarchívum
  • Kötéslisták: BÉT elmúlt 2 év napon belüli kötéslistái

Előfizetés