Az autógyártók régóta lobbiztak a 2025-ös célkitűzés módosításáért, különösen azután, hogy az elektromosautó-eladások tavalyi visszaesése miatt sokan nehezen tudták volna teljesíteni az elvárásokat, ami milliárdos büntetéseket vonhatott volna maga után.
Az Európai Bizottság viszont döntött, 2028-ig ad haladékot az európai gyártóknak.
A könnyítés bejelentését követően megugrott a nagy európai autógyártók, így a Volkswagen, a Mercedes-Benz és a Renault részvényeinek árfolyama, ami közel 3%-os emelkedést hozott a Stoxx 600 Automobiles & Parts index számára.


Von der Leyen hangsúlyozta, hogy a célértékek nem változnak, de a rugalmasabb elszámolási rendszer nagyobb mozgásteret biztosít az iparágnak.
A Volvo Car AB azonban bírálta a változtatást, mondván, hogy az bizonytalanságot teremt azok számára, akik már jelentős beruházásokat eszközöltek a technológiai átállásba – írja a Bloomberg.
A környezetvédelmi szervezetek szintén elítélték a módosítást, mivel szerintük az tovább ronthatja az európai autógyártók versenyképességét, különösen a kínai szereplőkkel szemben. A Transport & Environment szervezet szerint a haladék „példátlan ajándék” az iparágnak egy olyan évben, amikor már el kellett volna kezdeni a kibocsátáscsökkentést.
A javasolt módosítást még az uniós tagállamoknak és az Európai Parlamentnek is jóvá kell hagyniuk.
Várhatóan ezzel nem lesz probléma: a legtöbb autógyártásban érdekelt tagállam, így Németország, Olaszország és Franciaország is támogatta a határidők kitolását.
Fontos, hogy a hagyományos meghajtású autók értékesítésének tilalmára vonatkozó 2035-ös határidőn egyelőre nem módosítanának.
Az Európai Bizottság szerdán mutatja be az európai autóipar támogatására kidolgozott cselekvési tervét, amely hosszabb távú intézkedéseket is tartalmaz, például az akkumulátorgyártás ösztönzését és az önvezető technológiák fejlesztésének elősegítését.
Címlapkép forrása: EU