Brüsszel véget vet a bankok trükközésének, tízéves problémát oldott meg az EU
Uniós források

Brüsszel véget vet a bankok trükközésének, tízéves problémát oldott meg az EU

Az Európai Tanács és az Európai Parlament ideiglenes megállapodásra jutott a pénzügyi benchmarkokra (másnéven: referenciamutató) vonatkozó szabályozás reformjáról csütörtök éjszaka. Az új szabályok jelentősen csökkenthetik a vállalati adminisztratív terheket, különösen a kkv-k számára, miközben a kritikus fontosságú benchmarkokat továbbra is szigorú kontroll alatt tartják majd. A reformok célja a pénzügyi piacok stabilitásának növelése és a rendszer átláthatóbbá tétele. Ez pedig az uniós versenyképességre is kihathat, miközben egy újabb lépés a tőkepiaci unió fokozatos kiépítésére.

Az Európai Unió pénzügyi piacainak sarokkövei a benchmarkok – azok az indexek, amelyek referenciapontként szolgálnak hitelezéshez, tőzsdei kereskedéshez és egyéb pénzügyi tranzakciókhoz – eddig visszaélésre adtak lehetőséget. Az EU-ban emiatt különösen fontos a referenciamutatók szabályozása, hiszen ezek segítik a pénzügyi piacok átláthatóságát és megbízhatóságát.

Az elmúlt évben jelentős lépéseket tettek a benchmark-szabályozás átalakításában. 2023-ban az Európai Tanács elfogadta tárgyalási mandátumát, amelynek célja a szabályok egyszerűsítése volt, főként a nem jelentős referenciakamatok esetében.

Most, 2024 decemberében, a magyar elnökség utolsó napjaiban az Európai Tanács és az Európai Parlament megállapodásra jutott a reformjavaslat végső formájáról, amely tovább egyszerűsíti a szabályokat és költségcsökkentést eredményezhet.

Nem toldozgatás, átszabás lett a felülvizsgálat vége

Bár már az előző szabályozói rendszer lényege is az lett volna, hogy javítsa a hatékonyságot, valójában az eddigi szabályozáshoz nem nőtt fel a feladathoz, hogy referenciakamatok a pénzügyi piacok működésének olyan kulcsfontosságú elemei legyen, amelyek biztosítják a különböző eszközök átlátható és megbízható értékelését, miközben gyorsítják az értékelési folyamatokat, anélkül hogy valójában torzítanák a piacokat.

Most viszont a Tanács és a Parlament megállapodása segítheti, hogy a pénzügyi eszközök ára és teljesítése megfelelően mérhető és összehasonlítható legyen.

Például a hitelezésben a kamatlábak meghatározásában (EURIBOR, SOFR), tőzsdei befektetéseknél pedig a piacok teljesítésének értékelésére szolgálnak (pl. STOXX Europe 600, DAX index). A referenciamutatók manipulációja – a nem is olyan rég múltban, 2010-es években – komoly gazdasági károkat okozhat, így ezek szigorú szabályozása elengedhetetlen. Ez végül 2016 június 30-án lépett hatályba és 2018 januártól kellett alkalmazni.

Túl bonyolult, túl költséges rendszertől szenvedtünk

A korábbi benchmark-szabályozás egyik legnagyobb hibája az volt, hogy az adminisztratív terhek aránytalanul nagyok voltak a nem jelentős referenciakamatok esetében. Ez különösen a kkv-kat súlytotta, amelyeknek gyakran kellett magas költségeket kellett, hogy kivizessenek, miközben bonyolult előírásoknak kellett megfelelniük. Emellett a nem EU-s benchmarkok alkalmazása is rendkívül nehezen volt biztosítható, mivel az unió aránytalanul szigorú elvárásokat írt elő a harmadik országbeli adminisztrátorok számára.

További probléma volt a régi rendszerben a fenntarthatósági szempontok hiánya. Az ESG (környezeti, társadalmi és irányítási) kritériumokat sokszor nem vették figyelembe, ami akadályozta a zöld befektetések terjedését. Ez ellentmondott az EU klíma- és fenntarthatósági céljainak.

Végül, a referenciakamatok manipulációjának lehetősége – mint a híres LIBOR-botány rámutatott – bizalomvesztést okozott a piacokon. Az ilyen manipulációk nemcsak a befektetők számára jelentettek veszteséget, hanem aláásták a pénzügyi rendszer stabilitását is.

Az új szabályozás legfontosabb elemei a benchmarkok rendszerszintű jelentősége alapján határozzák meg, hogy melyek maradnak a szigorú felügyelet hatálya alatt.

Különbséget tesznek a

  • nem jelentős, jelentős (évi átlagosan legalább 50 milliárd euró értékű tranzakcióban használt)
  • és kritikus benchmarkok (legalább 500 milliárd euró értékű) között.

A reformok a nem jelentős referenciamutatók adminisztrátorait mentesítik a jelenlegi szabályozás alól. Ez a változás különösen a kkv-k számára fontos, amelyeknek így olcsóbb lehet a compliance előírások teljesítése, miközben jóval kevesebb adminisztratív terhet kapnak a nyakukba.

Az új szabályozás azonban mentesíti a nem jelentős referenciamutató az ilyen terhektől, ami lehetővé teszi, hogy a bank olcsóbb hiteleket nyújtson, miközben a rendszerszinten fontos benchmarkok, mint az EURIBOR, továbbra is szigorú ellenőrzés alatt maradnak a piacok stabilitásának megőrzése érdekében.

Ez egyensúlyt teremthet a pénzügyi rendszer biztonsága és a gazdaság számára fontos rugalmasság között.

A 2023-ban megfogalmazott tárgyalási mandátum részeként a piacok egyszerűbb működésére tettek javaslatot. Az EU felismerte, hogy a pénzügyi rendszer szabályozása csak akkor lehet hatékony, ha minimalizálja a bürokratikus terheket, miközben garantálja a piacok biztonságát.

Emellett az Európai Tanács és az Európai Parlament úgy döntött, hogy a szabályokban megtartja az azonnali devizapiaci referenciamutatókra vonatkozó különleges mentességi rendszert.

Az Európai Bizottság célja egy 25%-os adminisztratív tehercsökkentés volt, anélkül, hogy ez a politikai célkitűzéseket veszélyeztetné.

Az új szabályozás egyszerűsíti a nem EU-s benchmarkok alkalmazását is. Jelenleg csak akkor lehet ilyen benchmarkokat használni, ha az EU-val ekvivalens szabályozási keret áll rendelkezésre, vagy ha az EU-ban elismerté válnak. Az új rendszer szerint az ESMA lesz az egyetlen belépési pont a harmadik országbeli adminisztrátorok számára, ami egyszerűbbé és gyorsabbá teszi a folyamatot.

A fenntarthatósági és klímacélok egyre nagyobb szerepet kapnak. Az új szabályok szerint csak olyan benchmarkokat lehet majd használni, amelyek ESG-szempontokat figyelembe vevő módszertannal rendelkeznek, és ezt az adminisztrátorok nyilvánosan ismertetik.

Fontos lehet az új döntés a tőkepiaci unió (Capital Markets Union, CMU) bevezetésében is, amely azzal a céllal indult, hogy erősítse a pénzügyi piacok egységességét és növelje a közvetlen tőkepiaci finanszírozás szerepét. A benchmark-szabályozás reformja szorosan illeszkedik ehhez a stratégiához, mivel a piaci referenciapontok átláthatóbbá és megbízhatóbbá tétele alapfeltétele a hatékony tőkepiaci működésnek. 

Az új szabályok csökkentik az adminisztratív terheket, ezáltal elősegítik a közép- és küső vállalkozások tőkepiaci részvételét, miközben biztosítják a piac stabilitását. Az ESG-kritériumok kiemelt szerepe szintén hozzájárul a fenntartható befektetési lehetőségek bővítéséhez, amely a CMU egyik kulcsfontosságú célkitűzése.

A reformok várhatóan 2026. január 1-jén lépnek hatályba, miután az Európai Tanács és az Európai Parlament formálisan is elfogadta a mostani, egyelőre ideiglenes megállapodást.

Címlapkép forrása: EU

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Kiszámoló

Zsugori vagy takarékos?

Nagyon sokszor félreértik az emberek a takarékos életmódot és azt gondolják, hogy aki takarékosan él, az zsugori vagy fukar. Az érem másik oldala, amikor valaki takarékosnak hiszi magát, pedig

KonyhaKontrolling

Az év legfontosabb KK bejegyzései

Mivel már nagyon kevés van hátra az évből, és várhatóan mindenki a karácsonyi előkészületek körül tevékenykedik, úgy gondoltam, összeszedtem az év legfontosabb bejegyzéseit. Nem tudom, h

RSM Blog

Minimálbér, garantált bérminimum 2025

Megjelent a Magyar Közlöny 127. számában és bejelentésre került, a 2025. évi minimálbér és garantált bérminimum összege. 2025-ben 9 százalékos minimálbér és 7 százalékos garantált bé

Via Credit

IT rendszer: 70% támogatás, maradhat?

A leggyakoribb kérdés, amit pályázatíróként kapni szoktunk, hogy lehet-e ingatlant venni pályázatból? A válasz természetesen nem. A második leggyakoribb kérdés, hogy IT rendszert lehet-e? A

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elképesztően nagy hibát követtek el a katonai elemzők Oroszország fegyverarzenáljával kapcsolatban
Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Könyv

A Sikeres Kereskedő - Vételi és eladási pontok, stratégiák, tőzsdepszichológia

Egy tőzsdei könyv, ami nem aranyhalat akar rád sózni, hanem felruház a horgászás képességével, ami a befektetések világában a saját kereskedési módszer kialakítását jelenti.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Kiadó raktárak és logisztikai központok

A legmodernebb ipari és logisztikai központok kínálata egy helyen

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Green money-befektetés-fejlődés-fenntartható-innováció-jövő-környezet-megtakarítás-pénz-zöld