Az Európai Bizottság magához ragadná a teljes uniós költségvetést, a javasolt intézkedések szerint 2028 és 2034 között a tagállamok kifizetéseit a kulcsfontosságú gazdasági és politikai reformok teljesítéséhez kötnék. A Politico által nyilvánosságra hozott bizalmas dokumentum, amely az EU 1200 milliárd eurós (485 ezer milliárd forintos) költségvetési alapjához való hozzáférés feltételeit szigorítja, sokkolta az EU képviselőit.
Monika Hohlmeier, német néppárt EP-képviselő úgy fogalmazott, hogy
szinte robbanásszerű reakciót váltott ki a terv az Európai Parlamentben.
A kritikák szerint a tervezett intézkedések aránytalan hatalmat adhatnak a Bizottság költségvetési osztályának a pénzosztás terén, ami kedvezőtlenül érintheti a régiókat, a mezőgazdaságot, a törvényhozókat és a költségvetési ellenőrzőket. Vasco Alves Cordeiro, az Európai Régiók Bizottságának elnöke figyelmeztetett, hogy
ezek a tervek veszélyeztethetik az európai projekt jövőjét, mivel kizárják a régiókat és a városokat a támogatások elosztásából.
Bár a Bizottság figyelmen kívül hagyhatta volna a kritikákat, már vannak jelek arra, hogy komolyan veszik azokat. Piotr Serafin, az EU új költségvetési biztosa írásbeli válaszában ígérte, hogy a „régiók lesznek a középpontban”, ami a helyi hatóságok elégedetlenségét enyhítő engedménynek számít.
Az Európai Bizottság hivatalos költségvetési javaslata jövőre várható, és a tagállamoknak 2027 végéig egyetértésre kell jutniuk a tervről.
A gazdag északi országok támogatják a reformokkal összekapcsolt pénzügyi modellt, míg a szegényebb közép- és kelet-európai államok, amelyek az EU támogatásának túlnyomó részét kapják, ellenzik azt. Jan Szyszko, Lengyelország regionális ügyekért felelős helyettes minisztere hangsúlyozta, hogy Lengyelország a regionális források sikeres kezelésének példája, amelyet folytatni szeretnének.
A tervezett intézkedések között szerepel 530 program összevonása egyetlen tagállami költségvetési alapba.
A legnagyobb EU-s támogatásban részesülő államok – így Lengyelország és Magyarország – attól tartanak, hogy ezek a radikális ötletek a meglévő mezőgazdasági támogatási rendszert és szegényebb régiók finanszírozásának csökkentését célozzák. Az EU mezőgazdasági miniszterei a közelmúltban elutasították a mezőgazdasági támogatások drasztikus reformját, mivel a közös agrárpolitika (KAP) körülbelül egyharmadát képviseli az EU költségvetésének.
Az Európai Bizottságra fokozott nyomás nehezedik, hogy a hagyományos területekről, például a mezőgazdaságról, az új szektorok, például a védelem felé irányítsa a befektetéseket, különösen a háborús helyzet miatt, amely az EU határainál zajlik.
Az elemzők arról spekulálnak, hogy egy nagyobb védelmi költségvetés kompromisszumot jelenthet a kelet-európai országok támogatásának biztosításához a mezőgazdasági és regionális reformokért cserébe.
Az uniós végrehajtó testület reformjai a Covid utáni helyreállítási és ellenállóképességi eszközre építenek, amely 2021-ben indult, és közvetlenül a központi kormány által kezelt egyetlen nemzeti költségvetési alapot jelent. E modellt azért támogatják, mert sikerült rábírni a tagállamokat a javasolt reformok végrehajtására. Más EU intézmények azonban nem nézik ezt kedvezően. Tony Murphy, az Európai Számvevőszék elnöke kifejtette, hogy
a modell rendkívül nehézzé teszi a pénzek hatékony elköltésének ellenőrzését, míg a költségvetési ellenőrző bizottság vezetője.
Niclas Herbst figyelmeztetett, hogy a javasolt megoldás lehetőséget adhat a pénzek felhasználására a széleskörű visszaélésekre.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images