A brüsszeli vizsgálat szerint a ČD és az ÖBB 2012 és 2016 között közösen léptek fel a RegioJet terjeszkedésének akadályozása érdekében Csehországban és a Prága-Bécs nemzetközi vasútvonalon.
A két társaság összejátszott az ÖBB használt kocsijainak eladásakor, hogy a RegioJet ne juthasson hozzá ezekhez, amelyek kulcsfontosságúak lettek volna a modern jellemzőik és a csehországi jóváhagyásuk miatt.
A Bizottság vizsgálata szerint a ČD és az ÖBB közösen időzítették a kocsik értékesítését, lekartellezték a versenytárgyalásokat, és megegyeztek, hogy ki vásárolhatja meg a kocsikat a RegioJet helyett. Emellett bizalmas információkat osztottak meg a pályázók érdeklődéséről – derül ki az uniós végrehajtó testület közleményéből.
Az ÖBB a Bizottság versenyjogi enyhítési programja keretében együttműködött, ami 45%-os bírságcsökkentést eredményezett számára.
Így az ÖBB-re 16,7 millió eurós, míg a ČD-re 31,9 millió eurós bírságot szabtak ki.
A Bizottság 2016-ban tartott előzetes ellenőrzéseket, majd 2022-ben küldte meg a hivatalos kifogásokat. Az EU versenyjogi szabályai, különösen a TFEU 101. cikke, tiltják az olyan megállapodásokat és gyakorlatokat, amelyek akadályozzák a versenyt a belső piacon.
A bírságok az EU közös költségvetésébe kerülnek, hozzájárulva a tagállami hozzájárulások csökkentéséhez. Az esetek alapján a károsultak nemzeti bíróságokon kártérítést is követelhetnek.
Az Európai Bizottság hangsúlyozza, hogy a vasúti közlekedés versenyképességének biztosítása kulcsfontosságú az EU Zöld Megállapodásának céljaihoz.
Címlapkép forrása: Shutterstock