A Financial Times által megismert belső dokumentumok szerint Wopke Hoekstra, az EU klímavédelmi biztosa számára készített válaszok hangsúlyozzák, hogy az EU
nem tudja és nem is kell módosítania a fosszilis tüzelőanyaggal hajtott új autók értékesítésének betiltására vonatkozó tervét és annak határidejét.
A 2021-ben bejelentett törvényt komolyan támadták az európai autógyártók, akik a csökkenő elektromos autós értékesítések és a kínai gyártók miatti fokozódó versenyben szenvednek. Az összes jelentős európai autógyártó, kivéve a Renault-t, profitfigyelmeztetést adott ki az idén.
A Volkswagen, Németország legnagyobb magánszektorbeli munkáltatója, az elmúlt hónapban arról számolt be, hogy először a 87 éves történetében gyárak bezárására készül Németországban.
Az Acea ipari szövetség figyelmeztetett arra is, hogy a szigorúbb szabályok jövő évi bevezetése millió eurós bírságokat vonhat maga után, mivel az EU célja a 2021-es alaphoz képest 15%-kal csökkenteni az autók által kibocsátott összes szennyezőanyagot.
Olaszország arra kérte az Európai Bizottságot, hogy halassza el a tilalmat, Franciaország pedig több „rugalmasságot” keres a szabályok alkalmazásában, míg Németország koalíciós kormánya a környezetbarát alternatív üzemanyagokkal hajtott autók belső égésű motorjainak fenntartása mellett áll.
Adolfo Urso, Olaszország ipari minisztere a múlt hónapban figyelmeztetett, hogy a 2035-ös belső égésű motorok betiltása válságot jelenthet az európai autóipar számára.
Wopke Hoekstra tájékoztatója ugyanakkor azt állítja, hogy az új szabályok
világos jövőképet jelentenek a befektetők és a gyártók számára, és elengedhetetlenek az EU szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésére irányuló célok eléréséhez, valamint az uniós autóipar versenyképességének növeléséhez.
Julia Poliscanova, a Transport & Environment NGO csoport vezető igazgatója kiemelte, hogy ha a tilalmat elhalasztják, nem lesznek ösztönzők az akkumulátorgyárak építésére. „Ahelyett, hogy aláásnák ezt, az autógyártóknak inkább arra kellene összpontosítaniuk, hogy Európa hogyan támogathatja a versenyképes elektromos járműipar kiépítését, például egy EU akkumulátor alap révén, és olyan politikák révén, amelyek jutalmazzák a tiszta, helyi gyártást” – mondta.
Leonore Gewessler, Ausztria klíma- és energiaügyi minisztere a Financial Timesnak nyilatkozva kijelentette, hogy „az autóipar jövője elektromos”. Hozzátette, hogy Európának nem engedheti meg, hogy lemaradjon ezen a téren, ahogyan azt a mobiltelefonok esetében tette, annak ellenére, hogy Finnország Nokia márkája korai vezető szerepet játszott.
A szabályok iránti rugalmasabb megközelítés keresése egy szélesebb körű aggodalom része az EU ambiciózus Zöld Megállapodásának végrehajtásával kapcsolatban, amely célul tűzte ki, hogy 2030-ra 55%-kal csökkenti a kibocsátásokat, és 2050-re elérje a nettó nullás szintet.
Brüsszel a közelmúltban bejelentette, hogy egy évvel elhalasztja a vitatott erdőirtási törvény bevezetését, amelyre mind a kereskedelmi partnerektől, mind az EU kormányaitól nyomás nehezedett. Egy magas rangú EU-diplomata szerint a blokknak „őszinte beszélgetéseket” kell folytatnia a tagállamok képességeiről az EU 2030-as céljainak elérésével kapcsolatban. A belső égésű motorok betiltása várhatóan heves viták tárgyát képezi majd az európai parlamenti meghallgatások során, mielőtt az új bizottsági csapat hivatalba lépne.
Címlapkép: Wöpke Hoekstra. A fotó forrása: EU.