Hirtelen elszegényedés jöhet az EU-ban és itthon, hiányoznak az eredmények
Uniós források

Hirtelen elszegényedés jöhet az EU-ban és itthon, hiányoznak az eredmények

Az Európai Unióban a jövedelmi egyenlőtlenségek a 2008 előtti szintre tértek vissza, a nagy pénzügyi válság okozta sokk ugyanis eltüntette az addigi felzárkózás eredményeit, azóta pedig a különbségek csak lassan csökkennek. Ez pont arra utal, hogy a krízisekre adott nemzeti és uniós politikai intézkedések hatékonyak voltak, hogy mérsékeljek a negatív hatásokat. Ugyanakkor az egyenlőtlenségek stabilizálódása komoly kihívást jelenthet az EU-nak és a tagállamoknak. Főként, hogy az emberek nagyobbnak ítélik meg a vagyoni különbségeket, mint a tényleges helyzet. Magyarországon különösen szélsőséges a helyzet – állapítja meg a jövedelmi egyenlőtlenségeket vizsgáló jelentésében az Európai Bizottság. A készítők ezért további reformokat sürgetnek a társadalmi feszültségek megszüntetésére, mivel a zöld és digitális átalakulás súlyos veszélyeket hordoz.

Az EU több politikai keretrendszere is foglalkozik a gazdasági egyenlőtlenségekkel, de a legjelentősebb a 2017-ben elfogadott szociális jogok európai pillére, amely az egyenlő esélyekre, a tisztességes munkakörülményekre, valamint a szociális védelemre és a nagyobb társadalmi befogadásra összpontosít. Az akcióterv célul tűzte ki, hogy 2030-ig legalább 15 millió fővel csökkenti a szegénység vagy társadalmi kirekesztés kockázatának kitett emberek számát.

Az Európai Bizottság mostani elemzésében arra kereste a választ, hogy öt évvel a 20 politikai területre fókuszáló rendszer elindulása, valamint a koronavírus-járvány és az orosz–ukrán háború okozta válságok után a 27 tagállamban miként változtak a jövedelmi egyenlőtlenségek, amelyhez az S80/S20 jövedelemkvintilis arányának változását vizsgálták meg.

Mit vizsgáltak?

Az S80/S20 arány egy egyszerű és érthető módja annak, hogy kimutathatók legyenek a jövedelemegyenlőtlenségek egy társadalomban. Ehhez a népességet jövedelem szerint öt egyenlő részre osztják, amelyeket kvintilisnek nevezünk. Az első kvintilis a legalacsonyabb jövedelmű 20%-ot, míg az ötödik kvintilis a legmagasabb jövedelmű 20%-ot tartalmazza. Majd azt vizsgálják meg, hogy a népesség leggazdagabb része mennyivel több jövedelemmel rendelkezik, mint az alsó 20%. Ez a mutató segít azonosítani, hogy a jövedelem milyen mértékben koncentrálódik a legmagasabb és a legalacsonyabb jövedelmű csoportok között, segítségével a kutatók és a döntéshozók jobban megérthetik a jövedelemegyenlőtlenségek mértékét és változásait, ami alapján hatékonyabb politikai intézkedéseket dolgozhatnak ki.

Az EU szintjén az S80/S20 arány az utolsó 15 évben enyhén csökkent, 2007-ben 4,95 pont volt, ami 2023-ra 4,57-re enyhült.

A 2010-es évek eleji, a kettős recessziót követő jelentős növekedést követően a 2010-es évek közepén és végén csökkentek a jövedelmi egyenlőtlenségek az Európai Unióban, egészen a világjárványig, valamint az orosz–ukrán háború okozta energia- és megélhetési válságig. A közelmúltbeli stabilitás (sőt, enyhe csökkenés) ellentétben áll a jövedelmi egyenlőtlenségek növekedésével, amelyet a pénzügyi és államadósság-válság (2009-2014) idején tapasztaltak minden tagállamban,

ami rávilágít a jelentős nemzeti és uniós szakpolitikai intézkedések hatékonyságára a sokkok negatív következményeinek enyhítésében.

Ez az alacsony jövedelmű csoportok jövedelmi egyenlőtlenségeinek stabilitását és a magas jövedelműeknél bekövetkező enyhe csökkenést tükrözi. Az S80/S50, amely a legjobban kereső és a középső kvintilis közötti egyenlőtlenségeket méri, 0,13 százalékponttal csökkent, míg az S50/S20, amely a középső és az alsó kvintilis közötti különbségeket méri, gyakorlatilag változatlan maradt, ami azt mutatja, hogy

a szegényebb rétegek felzárkózása nagyjából azonos sebességű volt ahhoz képest, ahogy a középosztály közelítette a legfelsőbb réteget.

Az elemzés szerint az uniós átlagot nézve a harmadik kvintilis volt az, amelyben a legtöbb új belépő – felzárkózó – volt (17 tagállamban is ez a csoport hízott a legnagyobb mértékben), a második és a negyedik kvintilis (15 tagállam) után. Az ötödik kvintilis részesedése csökkent a leggyakrabban (17 tagállamban), ezt követte az első kvintilis (12 tagállam).

Utóbbi arra utal, hogy ugyan a tagállamok közel kétharmadában a legszegényebbek tábora csökkent, de az EU-országok majdnem felében a leggazdagabbak jövedelmei még inkább nőttek.

Az S80/S20 arány csökkenése átlagosan erősebb volt a szegényebb, lemaradottabb tagállamok között. Az S80/S20 arány 2007 és 2023 között 17 tagállamban csökkent, a csökkenés mértékének két szélsősége 0,09 ponttal Spanyolország és 2,28 ponttal Románia voltak, míg 10 másik tagállamban nagyobbra nyílt az olló: a különbség növekedés Szlovéniában volt a legkisebb, 0,03, míg Mátlában 1,41 ponttal a legnagyobb volt.

Magyarországon az 2007 és 2023 között az S80/S20 arányban mérsékelt javulást mértek, nagyjából 0,75 ponttal zárkóztak fel a legkisebb jövedelemmel rendelkezők a legfelső réteghez.

S80/S20 jövedelmi egyenlőtlenségek változása az EU-ban 2007 és 2023 között.
S80/S20 jövedelmi egyenlőtlenségek változása az EU-ban 2007 és 2023 között.

Van, ahol a vásárlóerő még jobban javult

Az Európai Unióban a jövedelmi egyenlőtlenségek csökkentésének elemzése mellett fontos a vásárlóerő változását is figyelembe venni. Az egyik országban bekövetkező jövedelmi egyenlőtlenség-csökkenés nem feltétlenül jelent gazdasági javulást, ha közben a vásárlóerő stagnál vagy csökken.

Ezért a készítők megvizsgálták, hogyan alakult a vásárlóerő a 2010-es évtől a 2023-ig terjedő időszakban (a 2009-es és 2022-es jövedelmi adatok alapján). Ezt a reáljövedelem mediánja alapján mérve azt találták, hogy 2010 és 2023 között az EU szintjén a vásárlóerő 18,5%-kal növekedett. Az elemzés kezdete, a 2010-es év, amely a 2009-es jövedelmi év végi helyzetet tükrözi, amikor alacsony volt a vásárlóerő a pénzügyi válság hatásai miatt. Az első években (2009-2012) a vásárlóerő 5,2%-kal csökkent, de ezt követően folyamatosan emelkedett, 2022-re elérve egy 19,7%-os növekedést.

Azonban a 2022 és 2023 közötti időszakban ez a növekedés kissé visszaesett, kevesebb mint 2 százalékponttal.

Bár az összkép pozitív, jelentős különbségek voltak az egyes tagállamok között. Görögországban a vásárlóerő 28,4%-kal csökkent, míg néhány más országban (Ciprus, Franciaország, Olaszország, Spanyolország) enyhén negatív volt a tendencia. Finnországban kismértékben nőtt a vásárlóerő, míg egy másik nagy csoportban (Dánia, Németország, Belgium, Ausztria, Szlovákia, Luxemburg, Portugália, Hollandia és Svédország) közepes növekedés volt tapasztalható.

Erőteljesebb vásárlóerő-növekedést figyeltek meg Szlovéniában, Csehországban, Írországban, Máltán, Magyarországon, Bulgáriában és Észtországban.

A vásárlóerő változása a mediánjövedelmek alapján 2020-2023 között
A nominális medián ekvivalens rendelkezésre álló jövedelem a harmonizált fogyasztóiár-indexszel (HICP) korrigálva az egyes EU-tagállamokban 2020-ban és 2023-ban. Az EU27 medián ekvivalens rendelkezésre álló reáljövedelme a tagállamok medián ekvivalens rendelkezésre álló reáljövedelmének súlyozott átlaga (a tagállamok népességének méretét használva súlyokként). Forrás: Az Európai Bizottság számításai az Eurostat adatai alapján.

A legnagyobb növekedést Lengyelországban, Lettországban, Litvániában és Romániában regisztrálták. A Covid-19 járvány utáni időszakban, vagyis 2020-tól (a 2019-es jövedelmi adatoktól kezdve), a vásárlóerő több országban tovább növekedett, vagy legalábbis stabil maradt. Azonban Belgiumban és Finnországban mérsékelten csökkent, míg Németországban és Szlovákiában erősebben visszaesett. Magyarországon enyhén nőtt, mivel 2020-ban 32,6, majd három évvel később 52,1 pont volt.

Hiába javult a helyzet, nem vettük észre

Bár a jövedelmi egyenlőtlenségek az utolsó két évtizedben először növekedtek, majd visszaestek a kezdeti szintre, az egyenlőtlenségekről alkotott vélemények eltérően alakultak. Az Eurobarométer felmérése szerint 2022-ben az EU lakosságának 81%-a úgy vélte, hogy az országukban a jövedelmi különbségek túl magasak, ami enyhe csökkenés a 2017-es 85%-hoz képest. A méltányosság érzékelése sokkal drasztikusabb mértékben csökkent, 2017-ben 51%-ról 2022-re 38%-ra.

Az elemzés készítői megjegyzik, hogy az emberek hajlamosak úgy érzékelni a jövedelmüket, mintha az közelebb állna az országuk jövedelmi eloszlásának középértékéhez, mint amilyen valójában. Az EU polgárai közül több mint 40% alábecsüli jövedelmi helyzetét, míg körülbelül 15% felülbecsüli azt. Az alacsonyabb jövedelmű háztartások hajlamosak túlértékelni helyzetüket, míg a magasabb jövedelmű háztartások a ténylegesnél rosszabbnak érzékelik a saját anyagi helyzetüket.

A magyar és az EU-s gazdasági kilátásokról, valamint a legnagyobb kihívásokról részletesen szó lesz csúcskonferenciánkon!

Magyarországon a lakosság körében viszonylag nagyfokú aggodalom tapasztalható a jövedelmi egyenlőtlenségek miatt: az emberek 85%-a úgy véli, hogy a jövedelmi különbségek túl nagyok.

A tényleges jövedelemegyenlőtlenség azonban az S80/S20 arányszámmal mérve 6,0 körül van, ami más európai országokhoz képest mérsékeltnek mondható.

Portugáliában kivételesen nagy az aggodalom a jövedelmi egyenlőtlenségek miatt, az emberek 90%-a úgy véli, hogy a különbségek túl nagyok, miközben a tényleges adatok viszonylag mérsékelt eltérést (6,5) mutatnaka az S20/S80 differenciában. Bulgáriában szintén sokkal rosszabb a percepció a valóságnál: az emberek 90%-a úgy véli, hogy a jövedelmi különbségek túl nagyok, miközben a valóság csak 7,0 százalékos eltérést mutat.

Jövedelmi különbségek percepciója és a valós S80/S20 adat.
Jövedelmi különbségek percepciója és a valós S80/S20 adatok közötti különbségek. A jövedelmi különbségeket túl magasnak tartó személyek arányát a bal oldali tengelyen, a 2021-es jövedelmi évre vonatkozó S80/S20 arányt a jobb oldali tengelyen ábrázolták. Forrás: 2022-es Eurobarometer felmérés és Eurostat.

Meglepő módon Németországban is rosszabbnak érzékelik a jövedelmi különbségeket a ténylegesnél: miközben a valós jövedelmi egyenlőtlenség 6,5 körül van, addig az emberek 85%-a véli, hogy ennél sokkal rosszabb.

Reform kell, hogy az átállások ne rontsanak a helyzeten

A bizottsági jelentés szerint tehát az EU jövedelmi egyenlőtlenségei a 2008-as válság előtti szintre tértek vissza, ami a nemzeti és uniós politikai intézkedések hatékonyságát hangsúlyozza a negatív következmények mérséklésében. Ugyanakkor az egyenlőtlenségek érzékelt és valós szintje továbbra is magas, ami a szociális jogok európai pillérének újragondolását, vagy a jelenlegi struktúrák megerősít teheti szükségessé a készítők szerint.

Éppen ezért reformot sürgetnek az Európai Bizottság szakemberei, hogy a most zajló jelentős társadalmi és gazdasági átalakulások – a zöldátállás, a technológiai fejlődés, így a mestereséges intelligencia terjedése – ne verjenek még nagyobb éket a társadalmi csoportok közé. Mint írják, a reformok és befektetések elosztási hatásainak értékelése is elengedhetetlen, ami a tagállamokra vonatkozó új kötelező irányelveket – például uniós szintű progresszív adózási modelleket, szociális támogatási rendszereket – tehet szükségessé.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Kiszámoló

De mire megy el az ország pénze?

Magyarországon a legnagyobb a környező országok közül az adóelvonás a GDP arányában. De hiába mi fizetjük a legtöbb adót a többi országhoz képest, nálunk a legmagasabb az államadósság.

Holdblog

A kukorica siralmas, nem menti meg a Földet

Több élelmiszernövény is lehet bioüzemanyag, de az igazi lehetőség a második generációban van. Növényi hulladékokból vagy állati zsiradékokból készülő biomasszák ugyanis nem versenyezn

Holdblog

Ők a legjobban fizetett kormányfők

Anno Rómában, annak is köztársaságkorában a magasabb állami közhivatalok ellátásáért nem járt fizetés. A magisztrátusi pozíciókat kizárólag vagyonos emberek pályázhatták meg, akiknek

Holdblog

Vakmajom: New York-i kedvességek

New York városában jár éppen a Vakmajom, és ha már ott van, posztolt is a Facebookra, innen gyűjtöttünk egy csokrot szombatra. New York-i kedvességek Vacakol... The post Vakmajom: New York-i kedv

KonyhaKontrolling

Miért jó befektetés az ingatlan?

Akik régóta olvasnak, tudják, hogy az ingatlan nem a kedvenc befektetési formám. Nem csupán azért, mert fizikailag hozzáköt egy helyhez, hanem azért sem, mert nagyon kevesen tudják előre felmé

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Lecserélnék a magyarok a gázfűtést, de ennek van egy nagy akadálya

Likviditás szakértő - Vezető modellező

Likviditás szakértő - Vezető modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Nyugat-magyarországi Gazdasági Fórum 2024 - Győr
2024. október 9.
Fókuszban a KKV versenyképesség - Pécs
2024. október 8.
Energy Investment Forum 2024 - A MEKH szakmai támogatásával
2024. október 10.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
elisa ferreira