Az uniós országok jóváhagyták a tisztességtelenül támogatott kínai elektromos autókra kivetett (akár 38,5 százalékos) vámokat, Németország utolsó pillanatban kifejezett ellenállása ellenére. 10 ország szavazott a vámok mellett, 5 ellene, 12 tartózkodott (ez igennek számít) – közölte az Európai Bizottság.
A szavazáson így vettek részt a tagországok a Reuters információi szerint, a Bizottság nem erősítette meg ezt a hírügynökség megkeresésére:
- Támogatta a vámok kivetését: Olaszország, Franciaország, Lengyelország, Hollandia, Írország, Lettország, Litvánia, Észtország, Bulgária, Dánia
- Ellene szavazott: Németország, Magyarország, Málta, Szlovénia, Szlovákia
- Tartózkodott: Belgium, Horvátország, Csehország, Görögország, Spanyolország, Ciprus
A vámok a meglévő 10 százalékos alapszintre tevődnek rá novembertől legfeljebb 5 évig.
Tudható az is, hogy Magyarország volt a szavazáson a büntetővámok egyik leghangosabb ellenzője.
A javaslat nem igényelt konszenzusos támogatást, így sem Magyarország, sem Németország nem élhetett vétóval. Csak akkor kerülhet sor blokkolásra, ha létrejönne a blokkoló kisebbség, amelyhez legalább 13 tagállam szükséges, és ezeknek az országoknak a lakossága az EU össznépességének legalább 35%-át kitegye.
Az Európai Bizottság részéről jelezték a pénteki szavazás után, hogy folytatni tervezik a tárgyalásokat Kínával, mert nyitottak arra, hogy megoldást találjanak a helyzetre.
Miről is van szó?
A vámokat a versenytorzító kínai állami támogatások miatt vetik ki. Az ügy lényege, hogy Peking annyira nagy ösztönzőket biztosított az autógyártóinak, hogy még a veszteségeiket is kipótolta, lehetővé téve számukra, hogy olcsóbban értékesítsenek járműveket Európában.
Ezzel a kínai gyártók jelentős piaci és árelőnyhöz jutottak, de ezt a Kereskedelmi Világszervezet által eltiltott módon érték el.
A kínai dömping mellett az EU autógyártói számára aggasztó, hogy az unió fokozatosan tervezi a dízel- és benzines autók kivonását 2035-ig. A vámok bevezetése tehát segíthetne tisztességes versenyfeltételek kialakításában az uniós és kínai gyártók között, továbbá időt adna a Volkswagenhez és a Stellantishoz hasonló cégeknek az átállásra.
Jön a kereskedelmi háború?
Mindazonáltal, ha ezeket a vámokat bevezetik, fennáll a kereskedelmi háború veszélye Kína, a világ második legnagyobb gazdasága, és az Európai Unió között.
Peking már több fenyegetést is megfogalmazott, hogy válaszlépésként korlátozza olyan európai termékek importját, mint a brandy, a sertéshús, a tejtermékek és a luxusautók. Németország különösen nyomás alatt áll ebben a kérdésben, mivel a Porsche és a Mercedes féle luxusmárkák jelentős piaci részesedéssel bírnak Kínában, valamint erős üzleti kapcsolataik, közös cégeik is vannak kínai cégekkel.
Kína máris célba vette az EU-ból érkező exporttermékeket, például a sajtot, sertéshúst és nagy motorral rendelkező autókat (mint a Porsche, Mercedes és BMW) a megtorló intézkedések részeként. A tárgyalások Brüsszel és Peking között folytatódnak a Kereskedelmi Világszervezet (WTO), és az Európai Bizottság azt javasolta, hogy még a vámok kivetése után is folytatódjon a párbeszéd.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images