Vasúti utópiát épít ki az EU, lefő a kávé az autópályáknak
Uniós források

Vasúti utópiát épít ki az EU, lefő a kávé az autópályáknak

Ha megvalósul Mario Draghi versenyképességi csomagja, teljesen átalakulhat az Európai Unió közlekedése, amelyben a gyorsított és nagy sebességű vasutak az egész kontinenst behálóznak, kihívót támasztva a légi közlekedésnek és jelentősen hatékonyabbá téve a teherszállítást. Az uniós reformterv a fejlesztések finanszírozását is átalakítaná, hogy akár 10 óra eljussunk Párizsból Varsóba. Mindez nemcsak az emberek kényelmén javítana, hanem hatalmas növekedési potenciállal kecsegteti az EU megfáradt gazdaságát.

Az Európai Unió most kiadott versenyképességi reformcsomagja egy sor intézkedést javasol az EU-s közlekedési ágazat versenyképességének fokozására. Ezek közé tartozik az infrastruktúra-tervezés javítása a versenyképességre összpontosítva, a kohéziós és magánfinanszírozás mobilizálása, az integráció és az interoperabilitás előtt álló akadályok felszámolása. A Mario Draghi, az Európai Központi Bank korábbi elnökének terve az uniós közös költségvetési eszközök átszervezésével egy az egész kontinenst behálózó, olcsó és nagyon gyors vasúti hálózat kiépítését szorgalmazza.

Jelentése szerint a közlekedés az EU gazdaságának éltető eleme, amely biztosítja az árukhoz, szolgáltatásokhoz és erőforrásokhoz való hozzáférést. Mindezt egy történelemleckével vezeti fel, miszerint Európában történelmileg a városok a közlekedési csomópontok körül alakultak ki, és ez a tendencia napjainkban is folytatódik.

Elemzésében azt írja, az EU közlekedési ágazata a GDP 5%-át adja, a munkaerő 5%-át foglalkoztatja, és a határokon átnyúló foglalkoztatás 10%-át teszi ki.

Azonban úgy látja, az ágazat jelentős kihívásokkal küzd, többek között a magas üvegházhatásúgáz-kibocsátással, a széttagolt infrastruktúrával és a digitális integráció hiányával. Ezt részletezve kifejti, a közlekedés az EU összes üvegházhatásúgáz-kibocsátásának egynegyedéért felelős, a legnagyobb mértékben a közúti közlekedés. Más ágazatokkal ellentétben a közlekedésből származó CO2-kibocsátás 1990 óta nem csökkent, és az előrejelzések szerint enyhítő intézkedések nélkül növekedni fog. Ez jelentős kihívást jelent az EU azon célkitűzése szempontjából, hogy 2050-ig az 1990-es szinthez képest 90%-kal csökkentse a közlekedésből származó kibocsátást.

Éppen ezért a közúti teherszállítást, az autós közlekedést is háttérbe szorítaná a kevésbé szennyező vasutak javára.

Ezt azonban versenyképességi reformterületnek tekinti: a közlekedési ágazat jelentős gazdasági hajtóerő lehetne szerint. Azzal támasztva ezt alá, hogy a globális kereskedelem rekordértékeket ér el, a légi árufuvarozás pedig a világkereskedelem 35%-át teszi ki. A vasúti szállítás piaci értéke évi 176 milliárd euróra tehető, a tengeri konténerszállítók éves nyeresége pedig 2021-re 240 milliárd euróra emelkedett. Az ágazat növekedését azonban a széttagolt infrastruktúra és a digitális integráció hiánya akadályozza, amelyet a Draghi-jelentés a kohéziós források és a magántőke minél intenzívebb becsatornázásával fejlesztené.

Az EU viszont egyáltalán nem fektetett be a szárazföldi teher- és személyszállításban kiváló megtérüléssel kecsegtető vasúti rendszerbe. A szárazföldi közlekedési infrastruktúrát illetően az uniós beruházások az elmúlt években némileg csökkentek. Az Egyesült Államokban és Kínában ezzel szemben nőttek. Kínában 2021-ben a szárazföldi közlekedési infrastruktúrába történő beruházások szintje háromszorosa volt a 2010-ben elköltött összegnek.

Az EU-ban és az USA-ban ez az összeg csak 90-100 ezer milliárd eurót tett ki, míg Kínában az éves beruházás megközelítette a 700 ezer milliárd eurót.

közlekedési fejlesztések

A kohéziós politika kell a fejlesztéshez, nem a tagállamok

A Draghi jelentés készítői felemlegetik, hogy a kohéziós politika célja a régiók közötti egyenlőtlenségek csökkentése, valamint a gazdasági, társadalmi és területi kohézió előmozdítása, így a közlekedési fejlesztések fokozásában kulcsfontosságúak a nemzetek feletti uniós programok. Úgy látják, a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) az EU-s versenyképesség kulcsfontosságú eleme, amelynek célja, hogy az összes tagállamot összekapcsolják valamennyi közlekedési mód segítségével, de leginkább gyorsvasúti szolgáltatásokkal.

A TEN-T befejezése az előrejelzések szerint 2050-re 467 milliárd euró éves GDP-növekedést eredményezne, a 2022-es bázishoz képest.

A program összeköttetést teremtene az EU legnyugatibb és legkeletibb pontjai között; olyan elemeket tartalmaz, mint a franciaországi Nantes összekötése az írországi Limerickkel akár vasúttal, akár gyorsított hajózási eszközökkel. De része egy a skandináv államok és Görögország közötti gyorsított vagy nagy sebességű vonathálózat kiépítése is. Mindez a tervek szerint az EU-n belüli repülőutak nagy részének kiváltására alkalmas lehet, mint az látszik a már megvalósított Spanyolország és Franciaország közötti gyorsvasúti fejlesztések eredményeiből.

tentec vasut

Az EU közlekedési szereplői közös kihívásokkal néznek szembe, többek között a mélyebb uniós integráció és a hatalmas stratégiai beruházások szükségességével.

A TEN-T 2040-ig becslések szerint 845 milliárd euró összegű beruházást igényel, amelynek várhatóan csak kis részét fedezi majd az uniós közfinanszírozás. Éppen ezért egy szabadpiaci versenyt akarnak a vasúti fejlesztésekbe bevonni, amihez a rövid távú nyereségkilátások javítása szükséges.

Az infrastruktúra tervezésének javítása

Az EU-nak olyan megfelelő tervezéssel egy olyan közlekedési ágazatot kell kialakítania, amely prioritásként kezeli a versenyképességet, a hatékonyságot és az éghajlati kockázatokkal szembeni ellenálló képességet. Ennek a TEN-T folyamatra és a kohéziós politikára kell épülnie, amelyek elsősorban a megfelelő összeköttetés biztosítására összpontosítanak az EU egész területén. Egy aprólékosan megtervezett rendszer alapján meghatározott projektekre gyorsított engedélyezési eljárásoknak kell vonatkozniuk – írják a jelentésben.

A javaslat szerint az Európai Uniónak meg kell erősítenie az uniós finanszírozást, prioritásként kezelve a határokon átnyúló közlekedési infrastruktúrafejlesztéseket, amelyek a katonai mobilitást is segítik. A szerzők úgy látják, fenn kell tartani a „használd vagy veszítsd el” elvet annak biztosítása érdekében, hogy csak érett projektek részesüljenek uniós társfinanszírozásban.

Leegyszerűsítve azt javasolják, hogy az EU-forrásoknál teljesítményfókuszú kifizetések legyenek: ha egy közlekedési projekt nem valósul meg időben, akkor az arra fordított uniós támogatásokat a tagállamoknak vissza kelljen fizetniük.

A csomagban azt írják, nemzeti szinten a tagállamoknak több állami beruházást kell a közlekedésbe irányítaniuk a keresztfinanszírozás fokozottabb alkalmazásával és a közlekedési bevételek közlekedési beruházásokra történő elkülönítésével. Tehát életképes, profitábilis közlekedési fejlesztésekre költenék az uniós kohéziós forrásokat, a megtermelt pénz egy részéből pedig újabb közlekedési programokat kellene megvalósítani.

Draghi egy másik javaslata szerint az EU-nak egyedi intézkedéseket kellene bevezetnie – a tagállamoknak ezeket kötelezően végre kellene hajtaniuk – az egyes közlekedési módokra vonatkozóan a nemzeti akadályok felszámolása, az interoperabilitás megvalósítása és a rendelkezésre álló összekapcsolási infrastruktúra lehető legjobb kihasználása érdekében.

Az egyes közlekedési szegmensek eltérő prioritásainak fényében az EU-nak számos támogatási eszközt kellene biztosítania az innováció előmozdítására a piaci bevezetésig – áll a javaslatban. A terv szerint a legfontosabb célok és prioritások:

  • automatizált vasúti üzemeltetés,
  • üzemanyag-takarékos és nulla kibocsátású repülőgépek,
  • autonóm felszíni tengeri hajók (MASS),
  • az új folyami viszonyokhoz igazodó modern belvízi hajók fejlesztése, gyártása és használata.

A jelentés szerint az EU-nak adott esetben a szabályozás és a támogatások globális aszimmetriáira is reagálnia kell egy sor eszközzel. Bár a globális vezető szerep célkitűzései iparágtól függően eltérőek, az EU-nak a kereskedelempolitika fő elveivel összhangban valamennyi iparágat kereskedelmi intézkedésekkel kell támogatnia – így akár szóba kerülhetnek védő- és büntetővámok, különböző unión kívülről érkező termékekre kivetett kvóták.

A közlekedési ágazatra vonatkozó konkrét intézkedések közé tartoznak az innovatív és fenntartható megoldásokat jutalmazó közbeszerzési eljárások, a külföldi vállalatok uniós üzleti gyakorlatának átfogó vizsgálata, valamint egy uniós exporthitel-eszköz.

Draghi szerint az EU-nak a jövőbeli bővítésre is fel kell készülnie azáltal, hogy tovább erősíti a szolidaritási sávokat Ukrajnával és Moldovával a szárazföldi és folyami közlekedési infrastruktúrába való beruházásokkal. Tervének része Moldova és a hat nyugat-balkáni partner becsatolása a TEN-T-be; valamint a szabványok és a közösségi vívmányok közös összehangolása, támogatva a bővítési országokat abban, hogy az EU még jobban kiterjessze határait.

Címlapkép forrása: EU

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Holdblog

Elefánt a parlamentben

Harag és düh érezhető a nyugat-európai társadalmakban, egész rétegek maradtak ki a vagyonfelhalmozásból. A gyülemlő feszültség könnyen csap át agresszióba, ahogy azt láttuk 2021-ben a...

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Gyűlölik a turistákat, pedig miattuk lettek lesajnált országból Európa növekedési királyai
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Ez is érdekelhet
ursula von der leyen