Az EU 2035-től betiltotta az új, fosszilis tüzelőanyag-alapú autók értékesítését, de az elektromos közúti közlekedésre való átállás lassú. Breton ezért arra figyelmeztet, hogy az európai e-autók gyártása csökken, és a kereslet stagnálása miatt 2024-re kevesebb eladott példány várható, mint a 2023-as 1,8 millió darab.
Az EU már most 8,8 milliárd eurós kereskedelmi deficittel küzd Kínával szemben az elektromos autók terén, és az iparághoz kötődő 13 millió munkahely közül sok veszélyben van.
A Volkswagen nemrégiben bejelentette, hogy leállítja az elektromos autók gyártását az Audi brüsszeli gyárában, amelyet most a bezárás veszélye fenyeget, és története során először fontolgatja egy németországi üzem bezárását. Az európai gyártók Kínába helyezik át a gyártást, hogy olcsóbb modelleket készítsenek, a 20 000 eurónál olcsóbb modelleket pedig ott gyártják – írja a Financial Times.
Noha az akkumulátorgyárak száma az EU-ban növekszik – 22 gyárral és több mint 264 gigawattóra összkapacitással, ami a 2021-es 44 gigawattóráról 44 gigawattórára emelkedik –, a hatótávolsággal kapcsolatos aggodalom továbbra is jelentős probléma. Németországban, Franciaországban és Hollandiában található az EU töltőállomásainak közel kétharmada,
Belgiumban pedig több töltőállomás található, mint az összes közép- és kelet-európai tagállamban együttvéve.
2035-re az EV-k villamosenergia-fogyasztása a teljes villamosenergia-igény 13,5%-át fedezheti, ami csak az átviteli hálózatok esetében 800 milliárd eurós beruházást igényel. Breton hangsúlyozza, hogy proaktív intézkedésekre van szükség a 2035-ös célok eléréséhez: „A kép nem rózsás, de a mi feladatunk nem az, hogy szépítsük a dolgokat, vagy tétlenül várjuk, hogy a 2035-ös célok varázsütésre megvalósuljanak”.
Breton azt is jelezte: a határidőt az EU nem akarja módosítani, az autógyártóknak így nincs kegyelem.
Címlapkép forrása: EU