Megtudtuk, hogy mire költi Magyarország a nagy kínai hitel egy részét
Uniós források

Megtudtuk, hogy mire költi Magyarország a nagy kínai hitel egy részét

Elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére költi a kormány az idén tavasszal felvett 1 milliárd eurós kínai hitel egy részét – tudta meg a Portfolio. Ezt a célt az EU-s helyreállítási hitelkeret terhére tervezte megvalósítani a kormány a megjelenés előtt álló, 28 milliárd forintos pályázatból. A brüsszeli pénz azonban valószínűleg nem, vagy késve érkezik meg, ezért tervezi beforgatni a pályázat mögé a kínai hitelt a kormány; addig pedig jól jön a magyar állami költségvetésnek a tavasszal már felvett kínai pénz. Értesülésünk afelé mutat, hogy nemcsak a 28 milliárdos készülő, hanem a már megjelent 30 milliárd forintos elektromos járművásárlási EU-pályázat mögé is a kínai hitel egy részét forgatja be a kormány.

Amióta a Portfolio július végén elsőként megírta, hogy Magyarország szép csendben 1 milliárd eurós hitelt vett fel kínai bankoktól, azóta övezi találgatás, hogy pontosan mire költjük el ezt a jelentős forrást. Az Államadósság Kezelő Központ állami hiteleket felsoroló adatbázisában mindössze ez a négy általános irány áll a hitel céljánál: "A központi költségvetésnek a csúcstechnológia, az infrastruktúra építése, a közlekedési infrastruktúra, illetve az energia területein jelentkező kiadásainak finanszírozása."

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter cikkünk megjelenésének másnapján azt mondta: ez a forrás "beépül az állam finanszírozásába, úgy vettük fel, hogy főként infrastrukturális fejlesztésekre mennek". 

Varga Mihály pénzügyminiszter múlt héten már azt rögzítette: "a kínai hitelt egy energiahatékonysági beruházás érdekében vesszük föl". Azt is jelezte: bár a kormány kérte a hitelszerződés titkosításának feloldását, de a kínai partnerek nem járultak ehhez hozzá.

Most megtudtuk, hogy mire megy a közel 400 milliárd forintos kínai hitelből legalább 28 milliárd forint: elektromos gépjármű töltőállomások vidéki telepítésére, amit eddig az uniós helyreállítási program terhére tervezett megvalósítani a kormány.

Az "Elektromos gépjármű töltőállomások telepítése" című, RRF-REP-10.14.1-24 kódszámú pályázat társadalmi egyeztetése idén július elején zajlott, és augusztustól tervezte megnyitni a kormány, de még nem nyílt meg. A felhívásra olyan vállalkozások jelentkezhetnek majd, amelyek elektromos töltőállomás üzemeltetői engedéllyel rendelkeznek. A pályázóknak legalább egy e-töltőállomás létesítésére kell vállalást tenniük a töltőpontokkal kevésbé ellátott 45 megjelölt járás egyikében.

Nagyon valószínű, hogy nemcsak a fenti 28 milliárd forintos keretösszegű EU-pályázatot szeretné a háttérben kínai hitelből finanszírozni a kormány, hanem a már javában zajló, 30 milliárd forintos keretösszegű céges elektromos járművásárlási pályázatot is. Ezt legalább az alábbi két tényező alátámaszja:

  • Amikor a kormány tavaly augusztus végén felvette az uniós helyreállítási program REPowerEU hitelrészének projektlistájára az elektromos autótöltési pályázati célt, azzal egy időben az elektromos járművásárlási pályázati célt is felvette a listára. Sőt, a projektek felvételét lehetővé tevő kormányhatározat azt is rögzítette, hogy ha ezekre mégsem kapná meg az EU-pénzt a kormány, vagy késik a pénz, akkor a költségvetés terhére lehet finanszírozni ezeket. Így tehát már akkor „megágyazott” a kormány annak, hogy EU-s pénz hiányában magyar költségvetési forrás, amögé pedig akár kínai hitelkeret is beléphessen.
  • Idén júliusi 2-án az Energiaügyi Minisztérium közleménye az elektromos töltőhálózat bővítésével kapcsolatos EU-pályázat belengetésével együtt külön emlékeztet arra, hogy februárban már elindult a 30 milliárd forintos keretösszegű járművásárlási program, amely szintén a REPowerEU keret terhére valósul meg.

Amennyiben a fenti értesülésünk valóra válik, ez lesz az első kézzelfogható jele annak, hogy a kormány uniós helyreállítási hitelt cserél kínai hitelre, mivel nem fér hozzá az uniós hitelhez.

A hozzáférés nehézségére már utalt is Nagy Márton a kínai hitelfelvételről szóló cikkünk másnapján:

"ez a pénz nekünk járna, de az unió elzár minket ettől, politikai okok miatt." Azt is hozzátette:

A pénzekért mi továbbra is harcolunk, de úgy néz ki, hogy nagyon-nagyon kemény falakba ütközünk bele.

Rámutattunk: a 27 szupermérföldkőből néhányat még nem teljesített a kormány, és friss információnk szerint sem tűnik úgy, hogy igazán akarná, és ezért az utófinanszírozásban megszerezhető helyreállítási pénzekhez egyáltalán nem fér hozzá a kormány. Kivétel ez alól a REPowerEU fejezet 4,6 milliárd eurós keretének 20%-a, 0,92 milliárd euró, amelyet támogatásként és hitelként automatikusan megkapott idén év elejéig a kormány.

Ha viszont nem teljesíti maradéktalanul a szupermérföldköveket, akkor még ezt a 0,92 milliárd eurót is vissza kell majd fizetnie 2026 után. Emiatt talán nem véletlen, hogy ehhez az összeghez nagyon hasonló, 1 milliárd eurós kínai hitelkeretet vett igénybe a kormány, és ennek megjelölt négy hitelcélja kísértetiesen hasonlít azokra a célokra, amelyeket a helyreállítási program már kiírt pályázatai segítségével szeretne megvalósítani.

Azt, hogy az EU-s helyreállítási pénzekhez való nehéz/ellehetetlenülő hozzáférés mellett miért nem engedi el a fenti két pályázati célját a kormány, és miért tehet be mögé kínai hitelt, több szempont is magyarázhatja. Így például az, hogy:

  • A Belügyminisztérium legfrissebb adatai szerint mostanra már átlépte a 100 ezer darabot a zöld rendszámos gépjárművek darabszáma Magyarországon. Ebből a tisztán elektromos meghajtású járművek száma már 60 ezer darab felett jár az Energiaügyi Minisztérium minapi közleménye szerint. A 30 milliárdos elektromos autóvásárlási program, illetve a Zöld Busz program, egyéb intézkedések mind afelé mutatnak, hogy a töltőhálózati infrastruktúra fejlesztése fontos, amelyhez egyúttal jelentős villamoshálózati fejlesztések is szükségesek.
zoldrendszam0906
  • A magyarországi közlekedési szektor üvegházhatású gázkibocsátása (ÜHG) a második legnagyobb az energiaszektor után (mintegy 20%-os a részaránya), és az elmúlt évek növekedése után tavaly volt az első olyan év, amikor itthon csökkenni tudott a közlekedési szektorhoz köthető ÜHG-kibocsátás, ráadásul jelentősen, bő 7%-kal. Ennek adna további lökést a következő években a töltőhálózati infrastruktúra, illetve az elektromos járműállomány jelentős bővítése.

Címlapkép forrása: Energiaügyi Minisztérium Facebook-oldala

Az Európai Unió finanszírozásával. Az itt szereplő vélemények és állítások a szerző(k) álláspontját tükrözik, és nem feltétlenül egyeznek meg az Európai Unió vagy az Európai Bizottság hivatalos álláspontjával. Sem az Európai Unió, sem az Európai Bizottság nem vonható felelősségre miattuk.
Kiszámoló

Hogy állnak most a lakáshitel-kamatok?

Hitelügyintézős Gáborunkat kértem meg, hogy írjon egy rövid összefoglalót, hogyan állnak most a lakáshitel-kamatok, illetve mi várható mostanában. Sokak szerencséjére a BIRS és a hosszú

Holdblog

Fordítva ülünk a lovon

Gazdasági megtérülésre inkább az számíthat, aki a saját érdekében cselekszik a közösség érdeke helyett. Eközben hajlamunk van eltekinteni a fenntarthatóság érvényesítésétől, vagy meg

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Miközben a fél világ Ukrajna meghökkentő sikerét ünnepelte, végveszélybe került egy stratégiai fontosságú város

Vezető modellező

Vezető modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Devizakereskedés alapjai, avagy mi lesz veled forint?

Miben különbözik a devizakereskedés a részvények adásvételétől? Mely devizapárokat érdemes egyáltalán figyelni? Hogyan zajlik le egy tranzakció a forex piacon? Hogyan lehet rövid vagy hosszabb távra spekulálni ezen a piacon?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
építkezés, építőipar, beruházás