Chemtrail: kemény bejelentést tett Brüsszel a repülők csíkjai miatt
Uniós források

Chemtrail: kemény bejelentést tett Brüsszel a repülők csíkjai miatt

Portfolio
Úttörő jelentőségű döntés keretében az európai tisztviselők pénteken megállapodtak abban, hogy az európai repülőtereken működő légitársaságok számára új zöld jelentéstételi kötelezettségeket írnak elő. A vitatott intézkedések, amelyeket az iparág ellenzett, előírják, hogy a légitársaságoknak az éves széndioxid-kibocsátásuk mellett a sugárhajtóművekből származó a tudományos nyelvben kondenzcsíkoknak – az internet sötét zugaiban chemtrailnek – nevezett gőzcsíkok esetleges éghajlati hatásáról is jelentést kell tenniük.

Az elmúlt egy-másfél évtizedben az interneten folyamaton előkerültek azok, akik szerint valami mérgezőanyagot szórnak a repülőgépek a földre. Az összeesküvés-elméletek hívei által chemtrailnek nevezett kondenzcsíkok valójában a legnagyobb részt vízgőzből állnak, csak fénytörési oka van annak, hogy ezeket fehérnek látjuk – ugyanúgy, mint a felhőket –, de bizonyos, a kerozin égetéséből származó károsanyagokat is tartalmaznak ezek, amelyekre mostantól kezdve az Európai Unió szigorú szabályokkal reagál egy új, pénteken elfogadott javaslatcsomag részeként.

Brüsszelben döntöttek arról, hogy az európai repülőtereken működő légitársaságok számára új zöld jelentéstételi kötelezettségeket írnak elő, amelynek része a kondenzcsíkok vizsgálata is.

A légiközlekedési ágazat intenzíven lobbizott az új szabályok ellen, arra hivatkozva, hogy nem áll rendelkezésre elegendő kutatási adat a chemtrailnek is nevezett kondenzcsíkok éghajlati hatásairól. Az Európai Bizottság elismerte, hogy a légiközlekedési ágazat nem CO2-kibocsátással járó éghajlati hatásai „eredendően bizonytalanok”, de hangsúlyozta, hogy „a globális felmelegedéshez való nettó hozzájárulás [jól ismert]”. A Bizottság kijelentette, hogy az új jelentéstételi követelmények hozzájárulnak az ismeretek bővítéséhez, és hogy „a tanulmányok kimutatták, hogy az e hatásokkal kapcsolatos bizonytalanság nem elegendő ok a cselekvés elkerülésére” – írja az Euronews.

A kondenzcsíkok nitrogén-oxidokat, fekete szenet és más éghajlatkárosító anyagokat tartalmaznak, és bizonyítottan elősegítik a magas légkör felhőtakarójának kialakulását. Az alacsonyan fekvő felhőkkel ellentétben ezek a magasan fekvő felhők segítik a hő megkötését, jelentősen hozzájárulva a globális felmelegedéshez.

Egyes becslések szerint a kondenzcsíkok hozzájárulása a globális felmelegedéshez legalább akkora, mint a világ szén-dioxid-kibocsátásának 2%-a, amely a repülőgépekből származik. A tudományos közösség nagyrészt megcáfolta a „chemtrail” összeesküvés-elméletet, amely

tévesen azt állítja, hogy a kondenzcsíkok egy titkos kormányzati program részei, amelynek célja az időjárás megváltoztatása vagy a lakosság ellenőrzése, esetleg megmérgezése.

A mostani brüsszeli döntés nem teljeskörű: a környezetvédelmi csoportok bírálták a hosszú távú járatokra vonatkozó ideiglenes kivételt a végleges szövegben. A szabályok kezdetben csak az Európai Gazdasági Térség (EGT) repülőterei közötti járatokra vonatkoznak, amely az EU-t, valamint Izlandot, Norvégiát és Svájcot foglalja magában.

Hencz Krisztina, a brüsszeli Transport & Environment lobbicsoport légiközlekedés-politikai vezetője csalódottságának adott hangot: „A hosszú távú járatokat üzemeltető légitársaságok ismét kedvezményes elbánásban részesülnek az EU részéről. Keményen dolgoztak azon, hogy aláássák a nem CO2-kibocsátással kapcsolatos intézkedéseket és kutatásokat, és most jutalmat kapnak erőfeszítéseikért”.”

Hencz megjegyezte, hogy bár a légitársaságok engedményt kaptak, a szabályok 2027-től az EU-ba irányuló és onnan induló összes járatra kiterjednek.

A jogszabály az európai kibocsátáskereskedelmi rendszer (EU ETS) közelmúltbeli reformját követi, amelynek értelmében bizonyos vállalatoknak minden egyes tonna kibocsátott CO2 után kibocsátási egységre kell pályázniuk. A jelenlegi ár körülbelül 70 euró/tonna, ami nagyjából egy utas transzatlanti oda- és visszautazásának kibocsátásának felel meg. Az új uniós jogszabály szabályokat állapít meg arra vonatkozóan is, hogy miként kell megbecsülni a fenntartható, bioüzemanyagokból, szerves hulladékból vagy zöld hidrogénből előállítható légi járművek szén-dioxid-kibocsátását.

A fenntarthatóság és a klímavédelem legfontosabb kihívásairól, a legfrissebb szabályozói változásokról is szó lesz szakmai eseményünkön.

Minden olyan üzemanyag, amelynek életciklusa során a szén-dioxid-kibocsátása legalább 70%-kal alacsonyabb, mint a hagyományos keroziné, a kereskedelmi rendszer szempontjából nulla kibocsátásúnak minősül. Amennyiben a fenntartható üzemanyagok előállításához megújuló villamos energiát használnak, annak újonnan telepített, célzott szélturbinákból, napelemes rendszerekből vagy hasonló kapacitásból kell származnia.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Ez a halál csókja a magyar egészségügyben

Vezető modellező

Vezető modellező
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Követeléskezelési trendek 2024
2024. szeptember 18.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Budapest Economic Forum 2024
2024. október 17.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
Von der Leyen