A tavaly bevezetett uniós tilalom arra kényszerítette a fehérorosz állami tulajdonú káliumgyártót, a Belaruskalit, hogy az évi mintegy 2 milliárd eurós exportját a litvániai Klaipėda kikötőjéből az oroszországi Szentpétervár kikötőjébe helyezze át. A Belarusz Nyomozó Központ (BIC), egy újságíró csoport vizsgálata feltárta, hogy a Belaruskali egy ciprusi alvállalkozót, a Dimicandum Invest Holdingot bízta meg a rakomány vasúti vagonokból hajókra történő átrakodásával az orosz kikötőben.
A 2023-ban aláírt szerződést erősen túlárazták, és a Belaruskali vállalta, hogy 3,4 millió tonna káliumért 68 millió dollárt fizet a ciprusi cégnek – tonnánként 20 dollárt – annak ellenére, hogy a piaci ár 11 dollár/tonna.
A BIC vizsgálata arra utal, hogy a rendszert valószínűleg azért szervezték meg, hogy a Belaruskalitól Lukasenko megbízottjainak javára csoportosítsanak át pénzeszközöket. A Dimicandum Invest Holding nevében aláíró A.G. Svirydau pénzügyi igazgatót Andrej Szvirijdauként, a belarusz elnöki hivatal korábbi helyettes vezetőjeként azonosították. Szvirijdau elismerte, hogy ő a vállalat pénzügyi igazgatója, de tagadta, hogy bármilyen szerződést aláírt volna a Belaruskalival.
Az EU-t már korábban is bírálták a fehéroroszországi káliummal kapcsolatos szankciók miatt, António Guterres ENSZ-főtitkár pedig azzal érvelt, hogy a tiltások növelik az élelmiszerárakat és éhezést okozhatnak Afrikában. A vizsgálat rávilágít arra, hogy a magasabb hamuzsír logisztikai költségek jelentős része inkább a korrupciónak tudható be, mint a szankciók következményeinek.
A BIC által megkérdezett szakértők kijelentették, hogy még ha a kálisószállítmányok nem is jutottak be az EU-ba, a ciprusi székhelyű vállalat megsértette az uniós szankciókat. Az Európai Bizottság jelezte, hogy megvizsgálja az ügyet, és szükség esetén kapcsolatot tart a ciprusi hatóságokkal. A Belaruskali nem válaszolt a megkeresésre, és sikertelenül próbálták elérni Andrej Szviridau-t és a Dimicandum Invest Holdingot.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio