„Abszolút lényeges, hogy a katonai mobilitást visszahelyezzük az európai gondolkodásba, és ehhez gyakorolnunk kell” – tette hozzá. Szerinte ha Oroszország megtámadna egy NATO-országot, az európai és amerikai katonáknak gyorsan el kell érniük a szövetség keleti szárnyát, ami most nehezen megoldható.
A jelenlegi akadályok részei a hosszadalmas és darabos adminisztratív folyamatok, amelyek a hadianyagok határokon történő szállítását érintik. De a páncélos járművek mozgatásához szükséges alkalmatlan infrastruktúra, beleértve a hidakat és alagutakat; valamint a vasúti kocsik hiányát, szintén tetézi a problémákat.
Májusban az EU külügyminiszterei arra szólították fel a tagállamok kormányait, hogy hajtsák végre az Európai Unió Katonai Mobilitási Nyilatkozatában vállaltakat, amely tartalmazza az infrastruktúrába történő befektetések és a fegyveres erők számára prioritásos hozzáférés biztosítását a közúti, vasúti és egyéb szállítási módokhoz.
Júniusban Franciaország bejelentette, hogy csatlakozik egy megállapodáshoz, amelyet már aláírt Lengyelország, Németország és Hollandia, hogy létrehozzanak egy katonai tranzitfolyosót. Júliusban Görögország, Bulgária és Románia aláírta a határokon átnyúló katonai mobilitási együttműködésről szóló szándéknyilatkozatot.
A francia hadsereg számára nagy pofon volt, amikor szembesült azzal 2022 tavaszány, mennyire nehéz Európán átkelni: ekkor egy zászlóaljat telepített Romániába válaszul Oroszország ukrajnai inváziójára.
Szembesültünk a bürokráciai akadályok mértékével. Van egy háború Ukrajnában, de a vámhivatalnokok azt magyarázzák, hogy nem megfelelő a tengelyenkénti tonnasúly, és a tankjaid nem mehetnek át Németországon
– emlékezett vissza Toujouse, aki szerint ez „egyszerűen hihetetlen.”
Az adminisztratív terheken túl a katonák is elvesztették a fontos készségeket. A francia hadsereg, amely az elmúlt évtizedekben Afganisztánban és Nyugat-Afrika Száhel övezetében harcolt, körülbelül 20 évig nem rakta fel a katonai felszerelést vonatokra. A SNCF, a francia nemzeti vasúttársaság állomásvezetői is tájékozatlanok voltak a romániai áttelepítéskor.
Toujouse elismerte, hogy a katonai mobilitás javítása nem lesz könnyű, mert a szállítási és vámrendelkezések nagyrészt nemzeti hatáskörbe tartoznak.
„Valójában a nemzeti szuverenitást támadod, amikor olyan érzékeny kérdésekkel foglalkozol, mint hogy ki mehet át egy országon, vámok és milyen fegyverek lehetnek a fedélzeten” – mondta a tábornok, aki szerint elsősorban a vasúti szállításra kellene összpontosítani. „A vasutak még mindig messze a leggyakorlatiasabb módja a harckocsok mozgatásának” – magyarázta.
Egy ötlet az, hogy csökkentsék a hozzáférési díjakat.
Toujouse szerint jelenleg a francia hadseregnek évente 30 millió eurót kell fizetnie, hogy biztosítsa a folyamatos hozzáférést a kontinentális vasútvonalakhoz.
„Reméljük, hogy ... sikerül biztosítanunk a vonathozzáférést anélkül, hogy fizetnünk kellene” – mondta.
Úgy látja, hogy Franciaországnak is fejlesztenie kell a szállítási infrastruktúráját.
„Amikor egy spanyol vagy portugál dandár akar átkelni Szlovákiába, nagy valószínűséggel Franciaországon keresztül fog menni” – magyarázta Toujouse. Az amerikai katonák is rendszeresen gyakorolják a csapatok és járművek mozgatását Európában, és gyakran tesztelik a francia kikötőket.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images