Az Európai Unió június közepén jelentette be, hogy büntetővámokat vet ki a kínai elektromos autók importjára. Az EU egy szeptember óta tartó szubvenciós vizsgálatban megállapította, hogy Peking állami támogatásokkal torzítja a piacot, a bőkezű pénzügyi forrásoknak köszönhetően a kínai gyártók jóval olcsóbban tudják kínálni termékeiket. Az ideiglenes vámok – amíg a felek a Világkereskedelmi Szervezet (WTO) szabályai szerinti tárgyalást folytatják – július 5-én élesednek.
Kína közben péntek hajnalban bejelentette az európai pálinkaimportra vonatkozó dömpingellenes vizsgálatának következő lépését, és ezzel a feszültséget ugyanazon a napon fokozta, amikor az Európai Bizottság a kínai gyártású elektromos járművekre kivetett ideiglenes vámok hatályba léptek. A pekingi kereskedelmi minisztérium szóvivője hangsúlyozta, hogy Brüsszel és Peking között tárgyalásokra van szükség, de utalt a megtorlás lehetőségére is, utalva az EU sertéshúsimportjával kapcsolatos másik vizsgálatra. A kínai kormány július 18-án meghallgatást tart, hogy megvitassa azt a folyamatban lévő vizsgálatot, amely az európai pálinkatermelők által Kínában a piaci ár alatt értékesített termékekkel kapcsolatos állításokról szól – írja a Reuters.
Kína többször felszólította az EU-t, hogy törölje az EV-vámokat, és jelezte, hogy hajlandó tárgyalni, de azt is kijelentette, hogy minden szükséges lépést megtesz a kínai cégek védelme érdekében. Az elektromos áramra kivetett vámok jelenleg ideiglenesek, és négy hónapig lesznek érvényben, ez idő alatt várhatóan folytatódnak az intenzív WTO-tárgyalások a két fél között. Peking széles körű megtorlással fenyegetett, ha a vámokat nem törlik el.
Január óta Peking az európai pálinka- és sertéshúsimport ellen indított vizsgálatot, amely elsősorban francia, spanyol, holland és dán kereskedelmi érdekeltségeket célzott meg. Az államilag támogatott Global Times című újság arról is beszámolt, hogy a tisztviselők fontolgatják, hogy szubvencióellenes vizsgálatot indítanak az európai tejtermékek behozatala ellen, és vámokat vetnek ki az Európában gyártott nagymotoros benzinüzemű gépkocsikra.
Elemzők szerint Kína azért választotta a pálinkát és a sertéshúst, hogy meggyőzze Franciaországot és Spanyolországot, amelyek eddig erősen támogatták az uniós korlátozó intézkedéseket, hogy csatlakozzanak az olyan országokhoz, mint Németország, amelynek autógyártói nagymértékben támaszkodnak a kínai piacra, és lobbizzanak a Bizottságnál a vámok leállítása érdekében.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio