Az Európai Vasúti Ügynökség (ERA) új jelentése rávilágít arra, hogy az EU kormányainak vasúti szabályok harmonizálására tett erőfeszítései lassan és egyenetlenül haladnak, ami határokon átnyúló inkompatibilitásokhoz vezet. Az európai országok történelmileg saját vasúti hálózataikat építették ki, saját berendezéseket és szabványokat választva, amelyek nem voltak kompatibilisek a szomszédos országok vonataival és pályáival. Ennek eredményeként a kontinens vasúti rendszere ma széttagolt és kevéssé összekapcsolt.
Brüsszel próbálja orvosolni ezt a helyzetet a „műszaki interoperabilitási specifikációk” (TSI) fejlesztésével, amelyek harmonizált szabályok révén biztosítanák az európai vasúti rendszer zavartalan határokon átnyúló forgalmát. Azonban ezek elfogadása lassú és egyenetlen, és gyakori a nem elfogadás, mivel a tagállamok folyamatosan derogációs kérelmeket nyújtanak be a Bizottsághoz – írja az Euractiv.
Az ERA jelentése szerint az egyik legnagyobb probléma a vasúti rendszer széttagoltsága, amely hozzájárul a vasút viszonylag alacsony részesedéséhez a határokon átnyúló szállításban. Josef Doppelbauer, az ERA ügyvezető igazgatója úgy látja, az interoperabilitás egyik kulcseleme az Európai Vasúti Forgalomirányítási Rendszer (ERTMS), amely egy egységes jelző- és sebességszabályozási rendszert hoz létre. Ennek harmonizálása prioritást élvez az EU-ban.
A jelentés szerint az ERTMS bevezetése lassú és egyenetlen a tagállamok között, és jelenleg körülbelül 13,700 km EU vasútvonalon van telepítve, ami messze elmarad a 2030-ra kitűzött 57,000 km-es céltól. A késés egyik fő oka a magas költségek, de az ERTMS nem alkalmazása is költséges. Enno Wiebe, a UNIFE főigazgatója szerint túl sok különbség van az ERTMS működésében és technológiájában országonként, ami költségnövekedéshez vezet.
Európának ugyanakkor sikerült megtisztítania a nemzeti szabályokat a vasúti szektor más területein. A közelmúltbeli reformok lehetővé teszik, hogy a vonatgyártók számára könnyítés, hogy csak egyetlen engedélyt kell beszerezniük az ERA-tól, amely lehetővé teszi, hogy mozdonyuk vagy kocsijuk mind a 27 EU-országban közlekedhessen.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images