Németország, amelynek autógyártói tavaly eladásaik egyharmadát Kínában bonyolították le, egy kormányzati forrás szerint meg akarják akadályozni, hogy az Európai Bizottság vámokat vessen ki a kínai elektromos autókra. Ezzel szemben Franciaország a leghatározottabb támogatók közé tartozik.
A Reuters által végzett nem hivatalos felmérés szerint azonban az uniós országok többsége még mindig mérlegeli a kereskedelmi vita kiéleződésének előnyeit és hátrányait. A kérdésről a következő hetekben tanácsadói szavazás keretében fognak dönteni a tagállamok.
A blokk csütörtökön fogja megerősíteni az olyan kínai márkákra, mint a BYD, a Geely és a SAIC, valamint a Tesla, a BMW és más nyugati autógyártók Kínában gyártott modelljeire kivetett akár 37,6%-os ideiglenes vámokat.
„Európának meg kell védenie magát, ha vállalatainknak kárt okoznak, és nem egyenlő feltételek mellett versenyeznek” – közölte a spanyol gazdasági minisztérium.
Csehország, Görögország, Írország és Lengyelország azonban még mindig tárgyal a kérdésről – közölték hivatalos és kormányzati források –, míg Belgiumban ügyvezető kormány van, Hollandiában pedig csak most alakult meg az új kabinet. Míg az eddigi hírek szerint Magyarország ellenzi a vámokat Berlinnel és Stockholmmal szövetségben.
Németország hangsúlyozta, hogy tárgyalásos megoldásra van szükség Pekinggel. Autógyártói szerint a vámok rossz megközelítést jelentenek.
Peking megtorlásképpen további vámokat vethet ki az EU-ból érkező konyak-, sertéshús- és luxusautó-exportokra.
Az Európai Bizottság szerint a vámokra azért van szükség, hogy ellensúlyozzák az olcsó hitelekből, állami támogatásokból, adókedvezményekből és nyersanyagokból származó kínai támogatásokat.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Getty Images