Az Európai Unió második kibocsátáskereskedelmi rendszere (ETS2) jelentősen befolyásolni fogja az autósok üzemanyagköltségét és a háztartások fűtési költségeit – derül ki a Veyt szén-dioxid-piaci elemző cég új elemzéséből a Financial Times szerint.
A rendszer, amelynek célja az üvegházhatású gázok kibocsátásának 55%-os csökkentése az EU-ban 2030-ig, várhatóan legalább 50 centtel növeli a gázolaj literenkénti árát 2031-től.
Ez a növekedés az előrejelzések szerint 2027-től kezdődik, literenként 14 centes kezdeti többletköltséggel, amely 2031-re 54 centre (jelenlegi árfolyamon 210 forint) emelkedik literenként, ahogy egyre több intézkedést hajtanak végre.
Az ETS2, amely a blokk eredeti, az energiatermelők és a nehézipar kibocsátásait lefedő, a kibocsátáskorlátozással és -kereskedelemmel kapcsolatos ETS-hez hasonlóan működne majd, megköveteli az üzemanyag-szállítóktól, hogy szén-dioxid-kibocsátásukért kibocsátási egységeket vásároljanak. Ezeket a költségeket valószínűleg áthárítják a fogyasztókra. Az új rendszer nem ad ki ingyenes kibocsátási egységeket a szén-dioxid-kibocsátásért, hanem a keletkező bevételek egy részét egy „szociális éghajlatvédelmi alapba” irányítja.
Ennek az EU-s alapnak az a célja, hogy az alacsonyabb jövedelmű háztartásokat és kisvállalkozásokat támogassa a szigetelés, az energiahatékonyság vagy a szén-dioxid-mentesített közlekedés költségeinek fedezésében, ezáltal elősegítve a kevésbé szén-dioxid-intenzív tüzelőanyagok használatát.
Az ETS2 végrehajtása nem mentes az ellentmondásoktól. Az üzemanyagköltségek emelkedése korábban is kiváltott már tiltakozásokat, mint például a 2018-as franciaországi „gilets jaunes” mozgalom és az idei év elején a mezőgazdasági termelők tiltakozásai szerte az EU-ban. Marcus Ferdinand, a Veyt vezető elemzője a szociális éghajlatvédelmi alap létrehozását „nagyon is politikai döntésnek” nevezi. Úgy véli azonban, hogy a rendszer hatékony lesz, és 2040-ig az összes érintett ágazatban mintegy 400 millió tonnának megfelelő jelentős kibocsátáscsökkentést eredményez, amely a közúti közlekedést érinti leginkább.
Peter Liese, a jobbközép német törvényhozó, aki az ETS2 intézkedésről folytatott tárgyalásokat, azzal érvel, hogy a kibocsátáscsökkentés terén „nincs alternatívája a szén-dioxid-árképzésnek”. Arra figyelmeztet, hogy az ETS nélkül az EU-tagállamok szén-dioxid-mentesítési erőfeszítései sokkal drágábbak és bürokratikusabbak lennének. Pascal Canfin, az Európai Parlament környezetvédelmi bizottságának francia elnöke azonban arra figyelmeztet, hogy ha a szén-dioxid-ár túl magas lesz, az minden európai számára elfogadhatatlan lehet.
Címlapkép forrása: Shutterstock