FONTOS Valóra vált a demokraták legszörnyűbb rémálma – Tényleg visszaléptethetik Bident?
Brüsszeli figyelmeztetés: Magyarország súlyos kihívásokkal küzd
Uniós források

Brüsszeli figyelmeztetés: Magyarország súlyos kihívásokkal küzd

Szabó Dániel, Brüsszel
Magyarország strukturális problémákkal küzd, amely jól látszott a gazdasági teljesítmény heves kilengéseiben is. Továbbra is aggodalomra ad okot a korrupcióellenes keretrendszer és a jogalkotás minősége, ami negatív hatással van az üzleti környezetre. Mindezek, kiegészítve a szelektív ágazati különadókkal és állami támogatásokkal együttesen csökkentették a versenyt. Ezeken túl a helyreállítási források elvesztésének kockázata is fenyegeti a magyar gazdaságot – többek között ezek olvashatók ki az Európai Bizottság friss konvergenciajelentéséből.

Miután szerdán az Európai Központi Bank is hasonló megállapításokra jutott szerdai elemzésében, az Európai Bizottság konvergencia jelentésében arról ír, hogy Magyarország gazdasága az elmúlt években hullámvasútra került : a 2022-es erőteljes bővülést 2023-ban visszaesés követte. Az ország költségvetési irányvonala expanzív volt, a hiány 2023-ban a GDP 6,7%-át tette ki, és bár az államadósság csökkenő pályára állt, tavaly a GDP 73,5%-át érte el, de ez is meghaladja a Stabilitási és Növekedési Paktum által megkövetelt 60 százalékos célszintet.

Az Európai Bizottság ezért azt javasolta az Európai Tanácsnak, hogy indítson Magyarország ellen túlzottdeficit-eljárást, mivel az ország hiánya 2023-ban meghaladta a Szerződésben meghatározott, a GDP 3%-ában meghatározott referenciaértéket.

A most kiadott előrejelzések szerint a GDP-arányos államadósság 2024-re 74,3%-ra emelkedik, majd 2025-re 73,8%-ra esik vissza. Magyarország adósságfenntarthatósági kockázatai középtávon közepesnek tűnnek, a jelenlegi alapeseti forgatókönyvük alapján

az államadósság a 2024. évi 74% körüli értékről 2034-re a GDP 78%-a körüli értékre emelkedik.

A mostani jelentés kiemeli, hogy az árstabilitás tekintetében Magyarország nem tudta teljesíteni a 12 havi átlagos inflációs ráta 4,1%-os referenciaértékét, amelyet az euróbevezetéshez megkövetelnének. Az éves átlagos inflációs ráta 2024 májusáig 8,4% volt, ami jóval meghaladta a megkövetelt szintet.

Mint írják, az inflációt számos tényező hajtotta, többek között az energiaárak emelkedése, a kibocsátási rés – a tényleges GDP és a potenciális közötti különbség –, valamint a valuta leértékelődése is erősítette. Az inflációs különbözet az euroövezethez képest 2022 elejéig csökkent, majd 2023 elejéig jelentősen nőtt. Kiemelik, hogy az energiaár-infláció különösen változékony volt, mivel az átmeneti árplafonok (így az üzemanyagár-stop) és a szabályozott árak (a rezsicsökkentés rendszere) késleltették az energiahordozók áremelkedésének átgyűrűzését az általános fogyasztói árindexbe.

Ami az üzleti környezetet illeti, Magyarország általában rosszabbul teljesít, mint számos euróövezeti tagállam a nemzetközi rangsorokban, még akkor is, ha a magyar üzleti környezet bizonyos jellemzői – például az alacsony társasági adó, a rugalmas munkaerő-piaci szabályozás és a hatóságok exportorientált közvetlen külföldi befektetéseket támogató hozzáállása – vonzóvá teszik az országot a globális értékláncokon belül a munkaigényesebb és költségérzékenyebb feladatok ellátására.

A Bizottság hangsúlyozza, hogy a 2024-es országjelentés szerint a kiszámíthatatlan szabályozói környezet növeli az üzleti tevékenység költségeit.

Az elmúlt években fokozódott a kormányzati beavatkozás ágazatspecifikus adók, testre szabott jogszabályok és az üzleti tranzakciókat célzó kormányzati döntések formájában. Emellett egyes vállalatok és iparágak bőkezű állami támogatásokból és támogató szabályozásból részesülnek. Ezek a beavatkozások csökkentették a versenyt és akadályozták a hatékonyabb vállalatok növekedését. Továbbra is aggodalomra ad okot a korrupcióellenes keretrendszer és a jogalkotás minősége, ami negatív hatással van az üzleti környezetre.

Van fény az alagút végén

A Bizottság ugyanakkor megjegyzi, hogy az említett kihívások ellenére Magyarország az elmúlt években némi előrelépést ért el.

Az ország foglalkoztatási rátája történelmi csúcsot ért el, és a bérnövekedés is felgyorsult.

A munkaerőköltség növekedése azonban meghaladta a termelékenység növekedését, ami a fajlagos munkaerőköltség kiugrásához vezetett az uniós testület szerint. Az előrejelzések szerint a gazdaság 2024-2025-ben fokozatosan helyreáll, ahogy az infláció és a kamatlábak csökkennek.

Az előrejelzéseik szerint a magyarországi infláció 2024-ben 4,1%-ra, 2025-ben pedig 3,7%-ra csökken. Ez a csökkenés a nyersanyagárak emelkedésének a fogyasztói árakra való áthárításának befejeződésének tulajdonítható. A munkaerőköltségek magas növekedése és a fogyasztás várható élénkülése azonban lassítja a dezinflációt az elkövetkező negyedévekben.

Ami a növekedést illeti, a Bizottság előrejelzése 2024-ben és 2025-ben fokozatos fellendülést vetít előre Magyarország számára, 2,4%-os, illetve 3,5%-os GDP-növekedési rátával. Ezt a fellendülést várhatóan az infláció és a kamatlábak csökkenése fogja elősegíteni.

Az euróbevezetésével kapcsolatos uniós követelmények kapcsán megjegyzi a konvergenciajelentés, hogy a magyar forint nem vesz részt az ERM II-ben, Magyarországon lebegő árfolyamrendszer működik, amely lehetővé teszi a devizapiaci intervenciókat a központi bank részéről. Összességében a forint 2022-ben és 2023-ban nagy árfolyam-ingadozások mellett leértékelődött az euróval szemben, így a magyar deviza 2024 májusában mintegy 0,7%-kal gyengébb volt az euróhoz képest, mint két évvel korábban.

Kiemelik ennek kapcsán, hogy a rövid lejáratú kamatlábak különbözete az euroövezethez képest 2022 folyamán jelentősen nőtt, elérve az 1400 bázispontot, mivel a monetáris politika az euroövezethez képest sokkal erőteljesebben reagált a megugró inflációs szintekre és a valuta leértékelődésére.

A rövid távú kamatkülönbözet 2023-ban és 2024 elején jelentősen csökkent, de 2024 májusában továbbra is nagy, 343 bázispont volt.

Megjegyzik, hogy a konvergenciakritériumok közül Magyarország nem felel meg az átlagos nominális hosszú távú kamatlábakra vonatkozó elvárásoknak: a 2024 májusáig tartó 12 hónapban 6,8% volt, ami meghaladja az 5,5%-os referenciaértéket.

Kiemelik, hogy a hosszú lejáratú kamatfelár a német referencia-kötvényhez képest jelentősen nőtt 2022-ben, és októberben 800 bázispont körül tetőzött, ami jóval magasabb magyarországi inflációt és jegybanki irányadó kamatlábakat, valamint a kialakuló makrogazdasági egyensúlytalanságokkal összefüggésben magasabb szuverén kockázatot tükrözött, amit a hitel-nemteljesítési csereügyletekre vonatkozó felárak növekedése is jelez a Bizottság szerint.

Ugyanakkor megjegyzik, hogy a hosszú lejáratú kamatfelár a német referencia-kötvényhez képest abban a hónapban 427 bázispont volt, ami a 2022. októberi 806 bázisponthoz képest csökkenést jelent.

Az Európai Bizottság további tényezőket is megvizsgált, beleértve a folyó fizetési mérleg alakulását, a piacok integrációját és az intézményi környezetet. Megjegyzik, hogy a külső mérleg jelentősen javult, a 2022-es GDP -6,2%-áról 2023-ban 1,2%-ra, amit szerintük az okozott, hogy a belföldi kereslet visszaesett a magas infláció miatt, valamint az energiaárak is csökkentek.

Az intézményi környezetet vizsgáló mutatók szerint Magyarország rosszabbul teljesít, mint sok euróövezeti tagállam, különösen az elszámoltathatóság, a szabályozási minőség és a korrupció elleni küzdelem terén. Emellett Magyarország az euróövezet átlagához képest alacsonyabban teljesít a kormányzati hatékonyság és a jogállamiság tekintetében – derül ki a bizottsági jelentésből.

A Makrogazdasági Egyensúlyhiány Kezelési Eljárás (MIP) során az Európai Bizottság 2024-es jelentésében arra a következtetésre jutott, hogy Magyarország makrogazdasági egyensúlyhiányokkal küzd. A sebezhetőségek közé tartoznak az erős árazási és költségnyomások, az állami és külső finanszírozási igények, valamint a magas ingatlanárak.

Jók lennének az EU-források, csak nem elérhetők

A jelentésben azt is megemlítik, hogy Magyarország helyreállítási és ellenállóképességi terve (RRP) intézkedéseket tartalmaz egy sor strukturális kihívás kezelésére, szinergiában más EU-s alapokkal, beleértve a versenyképesség növelését, a fenntartható bővülés ösztönzését, valamint az ország területi és társadalmi egyenlőtlenségeinek csökkentését. Az RRF finanszírozás 10,4 milliárd eurót biztosítaba Magyarország számára a 2021-2026 közötti időszakra.

Azonban mint írják, a helyreállítási terv végrehajtása jelentős késésben van, a kormány eddig még nem nyújtott be kifizetési kérelmet, miközben egyre közelebb van a végső határidő.

Ennek oka, hogy a 27 előírt szupermérföldkövet, amely a források lehívásának feltétele, még mindig nem teljesítette a kormány. Az Európai Bizottság továbbra is átláthatósági, korrupcióellenes és az igazságszolgáltatást erősíti reformokat vár el.

Ennek kapcsán megjegyzik, hogy emiatt sürgős intézkedésekre van szükség annak biztosítása érdekében, hogy a reformok és beruházások időben befejeződjenek, valamint a források ne vesszenek el végleg.

Címlapkép forrása: Portfolio

RSM Blog

VIDA - egyelőre nincs megállapodás

A ViDA csomag (VAT in the Digital Age, azaz Áfa a Digitális Korban) tárgyalásának legfrissebb fejleménye, hogy az ECOFIN 2024. június 21-i ülésén Észtország nem értett egyet a Digitális Kor H

Holdblog

HOLD After Hours: Best of 2021

A nyári szünetet enyhítendő, itt egy válogatás a 2020-21-es szezonunkból. Leginkább azoknak ajánljuk, akik később kapcsolódtak be a HAH-ba, vagy csak megismerkedni szeretnének az adásainkkal,

Kiszámoló

Új vállalkozói számla: Binx

A Számlázz.hu csapata egy új pénzügyi szolgáltatást indított vállalkozásoknak. Online nyithatsz vállalkozói bankszámlát, indulásnak szinte költségmentesen, egyedül a Binxen kívüli utal

Holdblog

Hová tegyük a pénzt a szocho elől?

Tartós marad az átmenetiként bevezetett 13 százalékos szocho a kamatjövedelmekre. Persze mint minden alól, ez alól is létezik kivétel, erről kérdezték a HOLD szakemberét. A... The post Hová

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Lehangoló adatok jöttek, gyorsulva terjed a rendkívül fertőző betegség Magyarországon

Könyvelő

Könyvelő
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
Von der Leyen