Eljárást javasol Magyarország ellen az Európai Bizottság a költségvetés állapota miatt
Uniós források

Eljárást javasol Magyarország ellen az Európai Bizottság a költségvetés állapota miatt

Túlzottdeficit-eljárást indít Magyarországgal szemben az Európai Bizottság a most közzétett 2024-es európai szemeszterre vonatkozó tavaszi csomag szerint, amelynek célja, hogy erős és jövőálló gazdaságot építsen az EU számára. A csomag középpontjában az EU hosszú távú versenyképességének, jólétének és globális vezető szerepének fokozása áll, miközben fegyelmezett államháztartási rendszereket követel meg a tagállamoktól. Magyarország esetében mind az államadósság, mind a deficit túl magas a Bizottság szerint, a Tanács dönthet az eljárások elindításáról.

Az Európai Bizottság tavaszi csomagja felszólítja a tagállamokat, hogy mozdítsák elő a versenyképességet és növeljék a termelékenységet. A kormányokat felkérik, hogy biztosítsanak támogató üzleti környezetet, javítsák az oktatási rendszerek hatékonyságát, könnyítsék meg a finanszírozáshoz való hozzáférést a piaci szereplők számára, építsenek ki integrált kutatási és innovációs ökoszisztémákat, valamint gyorsítsák fel a zöld és a digitális átállást.

De a legfontosabb, hogy a nemzeti költségvetések rendbe tételét kérik.

Az Európai Bizottság szerint a költségvetési politikáknak arra kell törekedniük, hogy az adósságot csökkenő pályára állítsák vagy óvatos szinten tartsák, miközben megőrzik a beruházásokat. Az új gazdaságirányítási keretrendszer 2024-et az EU költségvetési politikai koordinációjának átmeneti évévé teszi. Az új keret szerinti költségvetési politikai iránymutatás célja a tagállamok adósságfenntarthatóságának megerősítése, valamint a fenntartható és inkluzív növekedés előmozdítása – írják közleményükben.

A Bizottság az EUMSZ 126. cikkének (3) bekezdése alapján jelentést készített 12 tagállam számára annak felmérésére, hogy megfelelnek-e a Szerződés hiánykritériumának.

Hét tagállammal szemben indokolt a túlzott hiány esetén követendő eljárás megindítása: Belgium, Franciaország, Olaszország, Magyarország, Málta, Lengyelország és Szlovákia.

Az eljárás fő kritériumai, hogy a GDP-arányos államadósság 60 százalék alatt legyen, míg a költségvetési hiány ne legyen magasabb, mint a bruttó hazai össztermék 3 százaléka. A magyar helyzet egyelőre egyik pontnak sem felel meg, ráadásul az elmúlt négy évben – ami alatt a koronavírus-járvány és az orosz-ukrán háború gazdasági hatásai miatt felfüggesztették az EDP-eljárásokat – a két mutató csak romlott itthon (ahogy természetesen más tagállamokban is). A tavalyi deficit 6,7 százalékos volt a magyar kormány tájékoztatása szerint, míg az államadósság 73,5 százalékon állt, a magas infláció miatt még egy kicsit csökkent is 2022-höz képest.

Mint jelentésükben írják, Magyarországon továbbra is egyensúlyhiány tapasztalható. Az árnyomással, valamint a külső és kormányzati finanszírozási igényekkel kapcsolatos sebezhetőségek továbbra is relevánsak, bár a javuló külső környezet enyhített néhány rövid távú kockázatot.

A nagy folyó fizetési mérleghiány 2023-ban oldódott csak fel, mivel a belföldi kereslet a magyarországi recesszió közepette visszaesett, valamint az alacsonyabb energiaárak miatt csökkentek az importköltségek.

A Bizottság szerint Magyarországon a szigorúbb monetáris politika is hozzájárult ezen tényezők mellett a nagyon magas inflációs ráta csökkentéséhez.

Mindazonáltal a maginfláció továbbra is a legmagasabbak között maradt az EU-ban, és a fajlagos munkaerőköltségek erőteljesen növekedtek 2023 végéig, ami nyomást gyakorolt a versenyképességre.

A folyó fizetési mérleg a belföldi kereslet élénkülésével várhatóan ismét kis mértékű hiányt fog mutatni, miközben a gazdaság és annak külső finanszírozása továbbra is ki van téve az energiaárak és a kockázati felárak alakulásának. A magasabb kamatlábak mellett 2023-ban lelassult az ingatlanárak emelkedése és enyhült a lakáspiac felülárazottsága.

A nagy költségvetési hiány továbbra is fennáll az expanzív politikák és a recesszió óta gyengülő növekedés miatt 2023-ban.

A hiány az előrejelzések szerint némileg csökken, de továbbra is jelentős marad (4,3-4,5 százalék), és hozzájárul az inflációhoz, valamint növeli a külső hitelfelvételi igényt. A GDP-arányos államadósság és a kamatterhek továbbra is magasak maradnak.

A szakpolitikai előrelépés minden területen korlátozott volt, különösen a költségvetési és a strukturális területeken, ami hozzájárul az azonosított sebezhetőségek fennmaradásához. A költségvetési kiigazítás hozzájárulna a maginfláció csökkentéséhez és a külső pozíció megerősítéséhez, valamint az államadósság növekedésének megfékezéséhez; a túlzott deficit esetén követendő eljárás (EDP) elindítása támogatná ezt a kiigazítást.

Brüsszel szerint az új Stabilitási és Növekedési Program részeként elvárt, a kormány és a Bizottság által kidolgozandó gyorsreagálási terv időben történő és hatékony végrehajtása várhatóan segít csökkenteni a sebezhetőséget, amit a torzító piaci beavatkozások (például az ágazati különadók) fokozatos kivezetése és a költségvetési konszolidációt támogató reformok erősítenének.

A Bizottság ezért azt kívánja javasolni a Tanácsnak, hogy 2024 júliusában hiányalapú túlzottdeficit-eljárást indítson Magyarországgal szemben.

Miről szól a most elindított eljárás?

A Stabilitási és Növekedési Paktum (SNP) egy olyan szabályrendszer, amelynek célja a költségvetési fegyelem biztosítása és a fenntartható növekedés előmozdítása az Európai Unióban. A 2024. április 30-án hatályba lépett új gazdaságirányítási keret célja az államadósság fenntarthatóságának megerősítése, valamint a stabil és inkluzív növekedés fokozása beruházások és reformok révén. A reform központi elemei közé tartozik az erősebb nemzeti felelősségvállalás, az egyszerűbb és átláthatóbb szabályok bevezetése, a fokozatosabb költségvetési kiigazítási pályák kialakítása, azok végrehajtása, valamint a nemzeti költségvetési intézmények függetlenségére és technikai kapacitására vonatkozó új uniós szintű minimumszabályok bevezetése.

Az új keretrendszer szerint a tagállamok olyan középtávú költségvetési és strukturális terveket fognak kidolgozni és előterjeszteni, amelyek közös uniós keretek között egyesítik a költségvetési, reform- és beruházási politikákat. E terveknek elő kell segíteniük a jövő zöld, digitális és rugalmas gazdaságának kiépítését, és versenyképesebbé kell tenniük az EU-t. A keretrendszer emellett egyetlen operatív mutatót, a nettó kiadások növekedési ütemét vezette be az idén tavasszal elfogadott reformmal annak értékelésére, hogy a tagállamok megfelelnek-e az új szabályoknak. Ezt a mutatót nem befolyásolják a bevételek és a munkanélküliségi kiadások ingadozásai, így a tagállamok a nehéz időkben jobban tudják támogatni gazdaságukat. Ha azonban a bevételek gyorsan növekednek, a kormányoknak ezeket a bevételeket arra kell felhasználniuk, hogy költségvetési puffereket képezzenek a későbbiekre. Az új keretrendszer védi az EU által társfinanszírozott programok nemzeti kiadásait is, lehetővé téve a beruházások növelését anélkül, hogy ez befolyásolná az uniós költségvetési szabályoknak való megfelelést.

A Bizottság referenciapályákat fog ajánlani azon tagállamok – így Magyarország – számára, amelyek államadóssága meghaladja a GDP 60%-át, vagy amelyek államháztartási hiánya a GDP 3%-a felett van, iránymutatást adva nekik útmutatást a középtávú költségvetési és strukturális terveikben szereplő nettó kiadási pálya kialakításához. Ezek az egyes tagállamokra differenciált pályák célja, hogy az államadósság arányát csökkenő pályára állítsák, az államháztartási hiányt a GDP 3%-a alatt tartsák, és konvergenciát érjenek el egy közös rugalmassági tartalék felé. A GDP legalább évi 0,5%-ának megfelelő költségvetési kiigazítás szükséges mindaddig, amíg a hiány a GDP 3%-a alá nem csökken, és a költségvetési erőfeszítésnek lineárisnak és arányosnak kell lennie a kiigazítási időszak teljes erőfeszítésével. A referenciaértékek alatti hiánnyal és adóssággal rendelkező tagállamok esetében a Bizottság kérésre technikai információkat nyújt a strukturális elsődleges egyenlegre vonatkozóan, hogy a hiányt a GDP 3%-a alatt lehessen tartani.

Az Európai Bizottság a következő országspecifikus ajánlásokat tette most Magyarországnak az EDP-eljárásról szóló javaslat mellett:

  • A 2024–2025-ös fűtési szezon kezdete előtt vezesse ki a szükséghelyzeti energiatámogatási intézkedéseket.
  • Fokozatosan szüntesse meg a még fennálló ár- és kamatplafonokat.
  • Hajtson végre célzottan az alacsony jövedelmű háztartásokat támogató intézkedéseket a lakásszektorban.
  • Az elhúzódó késedelmekre tekintettel jelentősen gyorsítsa fel a kohéziós politikai programok, valamint a REPowerEU-fejezettel kiegészített helyreállítási és rezilienciaépítési terv megvalósítását, az Unió pénzügyi érdekeinek védelmét szolgáló intézkedések haladéktalan végrehajtása és a feljogosító feltételekkel kapcsolatos függő kérdések megoldása révén, biztosítva, hogy a reformok és beruházások 2026 augusztusáig lezáruljanak.
  • A kohéziós politikai programok félidős felülvizsgálata kapcsán továbbra is az elfogadott prioritásokat helyezze a középpontba; az energiaszegénységre és a legkevésbé fejlett térségekre és településekre összpontosítva tegyen intézkedéseket a szegénység jobb kezelése érdekében.
  • Javítsa a szabályozási keretet és fokozza a versenyt az áruk és a szolgáltatások piacán azáltal, hogy kerüli az önkényes adminisztratív beavatkozásokat és az egyes vállalkozások számára indokolatlan előnyt vagy hátrányt jelentő, testre szabott jogszabályok szelektív alkalmazását.
  • Javítsa a szociális ellátórendszer megfelelőségét. Javítsa az iskolázottsági szintet, valamint az eredményes aktív munkaerőpiaci intézkedések hozzáférhetőségét, és biztosítsa az eredményes szociális párbeszédet.
  • Csökkentse a fosszilis tüzelőanyagoktól való általános függőséget, gyorsítsa fel a gázellátás diverzifikálását az Oroszországon kívüli források fokozottabb igénybevételével, és tegyen intézkedéseket a fosszilis tüzelőanyagokra irányuló támogatások megszüntetése érdekében.

Másoktól is lépéseket várnak

Az Európai Bizottság Bizottság a tagállamok foglalkoztatáspolitikájára vonatkozó iránymutatásokat is javasol 2024-ben. Ezek az iránymutatások közös prioritásokat határoznak meg a nemzeti foglalkoztatási és szociális politikák igazságosabbá és befogadóbbá tétele érdekében. Az iránymutatásokat aktualizálták, hogy azok kiterjedjenek a készségek és a munkaerőhiány kezelésére, valamint az alap- és digitális készségek fejlesztésére irányuló intézkedésekre.

A most kiadott jelentés csak az első lépés a túlzott hiány esetén követendő eljárás megindítása felé: a nemzeti értékelések fényében és a Gazdasági és Pénzügyi Bizottság véleményének figyelembevételét követően az Európai Bizottság javasolja a 27 tagállam vezetőit tömörítő Tanácsnak, hogy 2024 júliusában nyissa meg az EDP-procedúrákat követendő eljárásokat e tagállamokkal szemben. Az őszi európai szemesztercsomag részeként, a középtávú tervekben meghatározott kiigazítási pályával való összhang biztosítása érdekében a Bizottság ajánlásokat tehet a Tanácsnak a túlzott hiány esetén követendő eljárás megszüntetésére.

A Bizottság felkéri az eurócsoportot és az Európai Unió Tanácsát, hogy vitassák meg a csomagot, és hagyják jóvá az EDP-eljárások megindítását. A Bizottság továbbá várakozással tekint az Európai Parlamenttel folytatott konstruktív párbeszéd elé a csomag tartalmáról és az európai szemeszter ciklusának minden további lépéséről – áll a közleményben.

Címlapkép forrása: EU

SPB Blog

Új certifikát akár évi 10%-os hozammal!

Gyors befektetés 100%-os tőkevédelemmel! Bemutatjuk az új Fast Trigger certifikátot, amelynek a legnagyobb előnye a rövid időn belüli magas hozam lehetősége. Ha a mögöttes eszközök mindöss

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nemzetgyűlési választások: hatalmas győzelmet aratott Le Pen pártja, Macron súlyos vereséget szenvedett
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
berlaymont, európai bizottság, eu, európai unió, uniós források, európai tanács