2024-ben a kiskereskedelem volumene ugyan nőtt az egy évvel korábbihoz képest, de ez is csak arra volt elég, hogy a 2021-es szintet elérjük. Ezzel kapcsolatban Neubauer Katalin úgy vélekedett, hogy komoly kihívás volt idén feljönni a 2023-as mélypontról. Ha pedig így értékeljük, hogy ebben a környezetben sikerült elérni a 2021-es szintet, akkor ez nem is számít nagyon rossz teljesítménynek.
Az ugyanakkor tény, hogy a reálbér-növekedés ennél nagyobb volumennövekedést is eredményezhetett volna. Hogy ez nem nem így történt, azzal kapcsolatban több okot is lehet azonosítani. Neubauer Katalin szerint a háborús kommunikáció komoly bizonytalanságot keltett lakosság körében, emiatt kevésbé fogyasztottak és inkább megtakarítottak.
Fékezhette a boltok forgalmának növekedését az is, hogy a szolgáltatások vitték el az emberek szabadon elkölthető forrásait. A szakember kiemelte a magánegészségügyet ebből a körből:
a szolgáltatásnak inkább a magánegészségügyi szolgáltatásokra költött jövedelemhányada lett igen jelentős a 2024-es esztendőben, ez bizonyára a családok szempontjából és életében a kiskereskedelmi költésektől vonta el forrásokat, lehetőségeket
- mondta a műsorban, amely már meghallgatható a Spotify-on, az Apple Podcasten, a többi nagy podcast platformon, és itt, a cikkbe ágyazott lejátszóban is:
A kormányzati árbeavatkozások közül a kötelező akciózást 2024 közepén kivezették, az árstop meg már 2023 óta nincs velük. Mindezekkel kapcsolatban a főtitkár úgy vélekedett, hogy volt értelme bevezetni ezeket a szabályozókat a maguk idejében, de túl hosszú ideig és túlzott erővel szabályozták a piacot. A végén már egész táblaerdő volt a boltokban, amelyek a különböző intézkedésekre hívták fel a figyelmet.
Neubauer Katalin az árfigyelőt sem tartja rossz intézkedésnek, ugyanakkor hatalmas erőforrást igényelt a 100 milliárd forint feletti forgalmat bonyolító kereskedelmi láncok részéről.
A zsugorinflációval kapcsolatban azt mondta, hogy az nem a kereskedők, hanem a gyártók döntésén múlik, akiknek sokszor meg kellett hozniuk ezeket a kiszerelés-csökkentési döntéseket, hogy a jövedelmezőségük megmaradjon.
A műsorban elhangzott, hogy az online kereskedelem térnyerése folytatódott, ami kihívást jelent a hagyományos kiskereskedőknek. A magyar vállalkozásoknak fejleszteniük kell digitális képességeiket, hogy versenyképesek maradjanak a külföldi online platformokkal szemben.
2025-re vonatkozóan Neubauer Katalin optimista, de kiemelte, hogy
a generációváltás jelenti majd a legnagyobb kihívást a magyar kereskedelmi vállalkozások számára.
Főbb részek:
- Intro - (00:00)
- Hogy növekedett a kiskereskedelem 2024-ben? - (01:00)
- A szeptemberi visszaesés okai - (04:28)
- Fogyasztói bizalom - (06:02)
- Árstop és kötelező akciózás - (07:40)
- Árfigyelő - (10:54)
- Zsugorinfláció - (12:33)
- Üvegvisszaváltás - (15:46)
- Boltbezárások - (21:08)
- A diszkontok térnyerése - (25:35)
- EPR-díj és különadó - (28:15)
- Online kereskedelem - (33:33)
- Működési környezet - (36:03)
- Önkiszolgáló kasszák és személyzet nélküli boltok - (38:35)
- Mi jöhet 2025-ben? - (42:10)
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio