Az Allianz több mint 500 ezer lakásbiztosítást kezel Magyarországon, ezekhez évente átlagosan 80-90 ezer káresemény kapcsolódik. De a károk időbeli eloszlása közel sem egyenletes: az időjárástól függően (például viharszezonban) kiugróan sok kár keletkezhet a biztosított ingatlanokban. Például 2024. szeptember közepén alig 3 nap leforgása alatt közel 2 ezer kárbejelentés érkezett be a biztosítóhoz: 1115 esetben viharkárt, 594 esetben beázást, 138 esetben pedig tető- vagy panelhézagot jelentettek be az ügyfelek.
Tollmayer György, az Allianz lakossági vagyon termék- és portfólió menedzsment osztályának vezetője azt is hozzátette, hogy a gyakoribb károkat hozó időszakban az új érdeklődések száma is megugrik, habár fontos hangsúlyozni, hogy a lakásbiztosítások esetében a várakozási idő miatt nem érdemes akkorra hagyni a szerződéskötést, amikor már tudhatóan közeledik a baj.
Magyarország a közép-kelet-európai régióban jól biztosítottnak tekinthető: 75% a lakásbiztosítások penetrációja a 4,6 millió lakóingatlan arányában, míg Lengyelországban, Csehországban és Szlovákiában csupán 65% ugyanez az arány. Nyugati országokban azonban magasabb számok jellemzőek: Németország 85%-os, míg Ausztria 80%-os penetrációval büszkélkedhet.
A GDP viszonylatában ugyanakkor még csak 2-2,2% a magyar biztosítási piac mérete,
ami azt jelzi, hogy még van tér a fejlődésre.
Vámos Levente, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese szerint a viszonylag magas lefedettség az alkuszi hálózat által elvégzett munka következménye, illetve vélekedése szerint a 2024-es lakásbiztosítási kampány is hozzájárult ehhez az eredményhez. Innen viszont már nagyon nehéz lenne érdemben növelni a penetrációt, hiszen gyakran a biztosítással nem rendelkező ügyfelek pénzügyi helyzete, vagy a nem biztosított ingatlanok tulajdonságai teszik lehetetlenné a biztosításkötést.
A biztosító a tavalyi kampánytól függetlenül is törekedett a szerződések modernizálására: a portfóliójuk 90%-a az elmúlt 6 évben keletkezett szerződésekből áll. A lakásbiztosítási kampányban a biztosító nem hirdetett külön díjakciót, a kampány hatására stagnált (minimálisan csökkent) a portfóliójuk.
Az Allianz által kezelt lakásbiztosításoknál a medián éves díj 51 ezer forintra tehető, az átlagdíj valamivel kevesebb 60 ezer forintnál.
A 2025-ös lakásbiztosítási kampány kapcsán Antalffy Dániel, az Allianz lakossági alkuszi értékesítési igazgatója elmondta, hogy a tavalyi kampányban megkötött szerződések most egyszerre érkeznek el az első évfordulójukhoz, már csak ezért is rendkívül frekventált időszak következik. De ha egy ügyfélnek tökéletesen sikerült a tavalyi szerződésmegújítás, és nem változott az élethelyzete, akkor nehéz dolguk lesz a biztosítónak, hogy őt átcsábítsák magukhoz.
A biztosító 1000 fő megkérdezésével készített, reprezentatív online felmérése alapján az ügyfelek 87%-a elégedett a lakásbiztosításával, ugyanakkor 60% váltana abban az esetben, ha ezzel jobb tartalmú csomagot érhetne el. 2-ből 1 válaszadó mondta azt, hogy szakértőre bízná magát, és 10-ből 6 fő számára vonzó lenne, ha a biztosító állítaná össze számára a lakásbiztosítási csomagot.
A szakemberek veszélyekre is figyelmeztettek: a piacon az utóbbi időszakban felütötte a fejét az a jelenség, hogy a megújított lakásbiztosítások már nem mindig tartalmazzák a legalapvetőbb fedezetek valamelyikét, azaz a biztosítók bizonyos esetekben a szolgáltatás színvonalának csökkentésével igyekeznek leplezni az áremelést. Az Allianz vezetői ezt ahhoz hasonlították, mint ha egy termék ára nem változik, de a kiszerelés 10%-kal csökken – ez valójában áremelést takar.
Arra is ügyelni kell, hogy az idő előrehaladtával változhat az ügyfél élethelyzete: ha például a szerződéskötés pillanatában nincs különleges üveg a lakásban, de később egy felújítás eredményeképpen mégis kerül bele, akkor mindenképp aktualizálni kell a biztosítást. Ez viszont sokszor elmarad, és ilyenkor mind az ügyfélben, mind a biztosítóban csak a kárbejelentés alkalmával tudatosul, hogy nem volt teljes körű a biztosítás.
A témával bővebben is foglalkozunk a közelgő Biztosítás 2025 konferenciánkon, érdemes regisztrálni.
Címlapkép forrása: Kinga Krzeminska via Getty Images