A mintegy 4,4 millió négyzetméteres budapesti irodapiac 13,9 százaléka áll üresen, ez 0,6 százalékos bővülés félév alatt az MNB legutóbb publikált adatai alapján. Ráadásul az elmúlt negyedévekben látott keresleti szintek és
az újonnan átadni tervezett területek volumene mellett a kihasználatlanság további emelkedése várható.
Az MNB adatai alapján az országosan megkötött szerződések 46 százalékát adták a szerződéshosszabbítások a legutóbb vizsgált időszakban, ezzel érdemben meghaladva az elmúlt hat év (2018–2023) 39 százalékos átlagos értékét.
Az ICON szerint ugyanakkor a szerződéshosszabbítások és megújítások nagy aránya nem abból fakad, hogy a cégeknek nincs forrásuk a költözésre és fejlesztésre, a legtöbben csak kivárnak a piaci bizonytalanságok miatt. „Aki most akar váltani, remek feltételekkel köthet új üzletet. Általános tapasztalat, hogy az igazán jó területek felértékelődnek. A legmodernebb, legjobb fekvésű, legtöbb szolgáltatást nyújtó irodákért már most sorban állnak az érdeklődők” - mondta Kákosy Zsolt.
Mire érdemes figyelni egy új iroda keresésénél?
Az NRC független piackutató intézet által végzett, átfogó B2B felmérés az ICON által kezelt irodaépületek bérlőinek döntéshozói körében azt mutatja, hogy felhasználók számára a legfontosabb szempontok az iroda esetében a megközelíthetőség (tömegközlekedéssel, autóval, kerékpárral), a takarítás minősége, a levegőtisztaság, vagy éppen a portaszolgálat munkája. Előkelő helyen szerepel a listában a minden közösségben érzékeny pontnak számító hűtés-fűtés és annak irodán belüli szabályozhatósága is.
Nem szabad elfelejteni, hogy az iroda egyre inkább HR-eszközként funkcionál és hozzájárul a munkavállalói elégedettség növeléséhez.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images