A főpolgármester pénteken délben tette közzé bejelentését a parkolást érintő javaslatcsomagjáról, de Facebook-bejegyzésében és videójában nem minden részletet osztott meg. Délutánra elérhetővé vált a 12 oldalas hivatalos előterjesztése a Fővárosi Közgyűlés következő, november 27-én esedékes ülésére.
A közterületi parkolás a 21. század nagyvárosi működésének egyik kritikus pontja. A véges közjószágként viselkedő közterületek esetében számos igénye van a polgároknak azok használatával összefüggésben, ezek közé tartozik, hogy az egyéni közlekedésre használt személygépkocsikat használatok között tárolni szükséges. Ez a tárolási igény azonban a motorizáció jelen foka mellett olyan mértékű közterület-használattal jár, amely egyrészt majdhogynem ellehetetleníti a közterületek más célú, különösen városi térként való használatát, de azok érdemi zöldítését is, másrészt pedig a parkolóhelyek állandó zsúfoltságából következő parkolóhely-keresés miatt az egyénileg gépjárművel közlekedők számára is jelentős bosszúságot, illetve mindenki számára környezetszennyezést okoz. Ezt felismerve szerte a világban a nagyvárosok egyre inkább a közterületi parkolás visszaszorítására, a városok élhetővé tételére törekednek - vezeti fel javaslatait Karácsony Gergely, aki több intézkedést javasol. Idézetek az előterjesztéséből:
- Javaslom, hogy Budapesten szűnjenek meg a parkolóautomaták, és csak online vagy sms-ben történő fizetéssel lehessen a parkolási díjat megfizetni - hangzik az első pont.
- Javaslom, hogy a BKK által működtetett, kiemelkedően népszerű BudapestGO alkalmazás útján is lehessen megfizetni – kényelmi díj felszámítása nélkül – a parkolási díjakat.
- A parkolási díjakat utoljára a 2021. évi árszínvonalhoz igazodóan állapította meg a Fővárosi Közgyűlés. Az azóta eltelt idő összesen 35%-os inflációját annak érdekében javaslom érvényesíteni a várakozási díjakban, hogy ne váljon relatíve olcsóbbá a közterület parkolási célú használata, mivel ez közgazdaságilag ösztönzőleg hat arra, hogy a véges közjószágként viselkedő közterületeket ne városi térként, hanem akkor is autótárolásra használják a polgárok. A részletes előterjesztés szerint: az „A” várakozási övezetekben 800 forint/óra, a „B” várakozási övezetekben 600 forint/óra, a „C” várakozási övezetekben 400 forint/óra, a „D” várakozási övezetekben 300 forint/óra.
- Azt is javaslom ugyanakkor, hogy a budapesti közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők ettől a díjemeléstől mentesüljenek. Ez így hangzik az előterjesztés szerint: Az (1) bekezdésben meghatározott díjból 25% kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg, és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos érvényességi idejű, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító, teljes árú érvényes bérlettel, azzal, hogy egy bérlettel legfeljebb két, az alkalmazásban előre rögzített rendszámmal rendelkező személygépkocsi után vehető igénybe a kedvezmény
- A városi terepjárók diszpreferálása a közterületi parkolásban egyre több nagyváros esetében figyelhető meg. Az ilyen gépjárművek mérete és súlya miatt mind a közterület-használatban, mind pedig az utak terhelésében nagyobb a normál személygépkocsiknál. Azt javaslom ezért, hogy – igazodóan az európai uniós jogalkotásban bevezetni kívánt B+ járműkategóriához – az 1800 kilogramm feletti saját tömegű belső égésű motorral felszerelt személygépkocsik, illetve a nehezebb akkumulátorra figyelemmel a 2000 kilogramm feletti saját tömegű elektromos autók dupla várakozási díjat fizessenek. A díjemelés korlátját jelenti jelenleg, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj, ennek eltörlését felterjesztési jog keretében javaslom kezdeményezni.
- Kerületi önkormányzatok jelezték felém, hogy a lakossági várakozási hozzájárulások kiadására irányuló kérelmek az érvényeségi idő lejárta előtti napokra koncentrálódnak, amely az ügyfélszolgálatuk jelentős leterheltségét eredményezi, ezrét szeretnének díjkedvezménnyel ösztönözni a várakozási hozzájárulás mielőbbi kiváltását. Javaslom ennek a kérésnek az elfogadását annak rendeletbe iktatásával, hogy a kerületi önkormányzat ilyen „early bird” típusú kedvezményt belátása szerint nyújthasson.
- A car sharing szolgáltatóktól való rövid távú autóbérlés elősegíti az egyéni gépjárműhasználat iránti igény csökkenését. Ezt segíti elő, ha ezek a gépjárművek a kizárólagos lakossági várakozási helyeken is megállhatnak, ami annál is inkább indokolt, mert funkciójukat tekintve a helyi lakosok parkolásával esnek egy tekintet alá. Javaslom ugyanakkor ezzel párhuzamosan a szolgáltatók által fizetett, igen kedvezményes havi átalánydíj 30 ezer forintra való felemelését. "Az 5E vagy 5Z környezetvédelmi osztályba sorolt, közösségi autóbérleti várakozási hozzájárulással rendelkező személygépkocsi után várakozási díjat nem kell fizetni" - hangzik a pontos előterjesztés.
- Az I. kerületi önkormányzattal egyeztetve javaslom, hogy a Budai Vár egész területe védett övezetként működjön a jövőben, ahová csak indokolt esetben hajthatnak be gépjárművek.
- A P+R parkolók esetében javaslom, hogy a budapesti közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők egy nagyon kedvezményes, 5000 forintos bérlettel vehessék igénybe ezeket, annak érdekében, hogy minél inkább megérje az egyéni gépjárműhasználat helyett a közösségi közlekedést használni a városban. Ennek a bevezetésére a BudapestGO fejlesztéséhez igazodóan kerülhet sor.
- Javaslom, hogy a belvárosias, „A” és „B” parkolási övezetekben a díjfizetés kötelezettsége a hétvégékre is terjedjen ki. Általános tapasztalat jelenleg, hogy ezekben az övezetekben a hétvégi parkolási helyzet elkeserítő: az elképesztő zsúfoltság miatt a helyi lakosok parkolása érdemi korlátokba ütközik, noha rendelkezésre állnak nem közterületi parkolásra is lehetőségek.
- Javaslom, hogy 2026. január 1-től a zöldrendszámos autók ingyenes parkolása – számos vidéki nagyvároshoz hasonlóan – szűnjön meg Budapesten. A helyi lakosok a lakossági várakozási hozzájárulással a lakóhelyük környékén változatlanul ingyen parkolhatnak, azonban a zöldrendszámos autók számának növekedése már elérte azt a szintet, hogy az általános parkolási ingyenességük fenntartása mint előny már nincsen arányban a közterület-használatuk mértékével.
- Javaslom, hogy a Terézvárossal már megkötött, új típusú parkolási együttműködési megállapodás mintájára kerüljön sor a többi kerülettel is a sok esetben elavult együttműködési megállapodások újrakötésére. Ez az új típusú megállapodás biztosítja a parkolásüzemeltetés költségeinek átláthatóságát és referenciaértékhez kötéssel a hatékonyság növelését.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images