Takács Márton, a Moore Hungary partnere (Hotel Advisory and Hotel and Leisure Global Sector Leader) arról tartott előadást, hogy hogyan kerülhetnek a szállodaipari eszközök a nemzetközi alapok és REIT-ek radarjára.
A hotelpiacon folyamatosak a változások, de az tény, hogy mint eszközosztály hatalmas figyelmet kapott az elmúlt években. Óriási az érdeklődés most irántuk, ez korábban szinte elképzelhetetlen volt. A 2023-as befektetési volumen viszonylag gyenge volt, ám 2024 első féléve óriási előrelépést hozott, a várakozások szerint az év második fele még erősebb lesz, és 2025-ben is folytatódik ez a tendencia. Takács Márton előadásában kifejtette,
a magántőke-alapok továbbra is vezető vásárlók a szállodai eszközök piacán világszerte.
Tavaly 19% volt az a newcommer befektető ebben a szegmensben – ami szintén egy elképesztően magas szám, ugyanakkor nagyon beszédes is.
Ma már a realizált szállodai átlagár és a hotel kapacitáskihasználtság szorzata meghaladja a 2019-es szintet. Hogy mi támogatja ezt a befektetési kedvet? Erre a kérdésre az a válasz, hogy a szállodai átlagárak le tudták követni az inflációs növekményt, sőt meg is haladták azt. "A szállodaipar ciklikus, de reziliens, és kiemelkedően jól visszapattan – ez is vonzóvá teszi, hangzott el az előadásban.
A pandémia alatt is bebizonyosodott, hogy az emberek utazási vágya, az élményvágy nem csökken, sőt folyamatosan erősödik. A nemzetközi utazási hajlandóság sosem látott mértékben emelkedik, ezek a vendégek komoly árbevételt fognak generálni egész Európában.
Hotel & Turizmus: beszélgetés az ágazat legaktívabb szereplőivel
Az előadás utáni panelbeszélgetésben arra a kérdésre keresték a választ a résztvevők, hogy hol tartunk a piaci ciklusban, azaz mikor érdemes hotelbe fektetni.
Hold, buy or sell?
- hangzott el a klasszikus kérdés a beszélgetés moderátorától, Takács Mártontól.
Egy hosszú távú állomány részét képezheti a szálloda, mint eszközosztály, de nagyon nem mindegy ki mikor száll be és száll ki. Az utazási szokások viszonylag gyorsan változnak, erre reagálni kell - fejtette ki elsőként Róna Andrea, a Danubius Hotels fejlesztési igazgatója.
A BDPST szintén több lábon áll, igyekeznek diverzek maradni. Tavaly végeztek egy portfolió-tisztítást, ennek ellenére jelenleg a hold/buy állapotban vannak. Kecskeméthy Zoltán, a BDPST Ingatlanfejlesztő ügyvezető igazgatója saját brandjükről, a BOTANIQ-ról elmondta, hogy azért hozták létre, hogy a boutique egységeiket el tudják helyezni egy fix szinten. Ha kollekcióként kezelik, könnyebb elérni a céljaikat.
Növekvő ciklusban vagyunk, azon belül nehéz megmondani, hogy pontosan hol, de az elmúlt évek eseményeit ismerve most a kánaánnak kellene jönnie Fóti Balázs, a Wing szállodafejlesztések és portfólió igazgatója szerint, de azt látni kell, hogy egy hotelbefektetés mindenképpen hosszú távú, 2-3 év fejlesztési időszakot 3-5 év nyitást követő felfutási időszak követ, így pontos időpontot nem lehet mondani, mikor érdemes beszállni.
Van élet Budapesten kívül?
Arra a kérdésre, hogy Budapesten kívüli másodlagos piacokon az országhatárokon belül érdemes-e befektetni a panel mindhárom résztvevője óvatosan fogalmazott.
Előfordul, hogy megvizsgáljuk más városok piacát, például Debrecent, de egyelőre a mi megtérülési elvárásaink nem voltak összhangban a projektköltségekkel, de bármikor jöhet olyan projekt, amit egy másodlagos piacon is megfontolunk - mondta el Fóti Balázs.
Budapest kínálatával kapcsolatban elhangzott, hogy a szállodapiac megítélése kettős, sőt, szélsőséges vagy nincs turista, vagy túlturizmus van. Kecskeméthy Zoltán szerint egyrészt a számok magukért beszélnek, másrészt ez viszonyítás kérdése mindig. Ha megvizsgáljuk a szállodai szobák árát, az látszik, hogy Budapestben azért még mindig van potenciál.
Mi hiszünk abban, hogy a megfelelő kínálat megfelelő keresletet generál
- azaz ha lesz hová, jönni fognak a turisták.
Címlapkép forrása: Portfolio