Autóval 10 percre, vonattal mindössze 7 percre lesz szükség a jövőben, hogy Észak-Németországból Dániába jussunk. Észak-Európa legnagyobb infrastrukturális építkezésének eredményeként 2029-re készülhet el a Fehmarnbelt-alagút, ami 18 kilométerével a világ leghosszabb vízbe süllyesztett alagútrendszere, és öt, összesen 42 méter széles alagútfolyosóból áll.
Kettőn kétsávos közút fut majd, a másik kettő a vasúti forgalom számára készül, de egy szerviz- és menekülési útvonalat is kiépítenek. A víz alatti autópálya és kettős vasútvonal a jelenlegi kompátkelőhöz képest az utazás idejét mindkét irányban körülbelül egy órával fogja csökkenteni.
A több mint 11 ezer tonnányi zsaluzati anyag a PERI német-, lengyel-, és olaszországi gyáraiban készült el, ezeket tizenkét hajó és több mint 275 teherautó szállította el a dániai rødbyhavni kikötőben lévő központba, ahol a 79 alagútelem gyártása három csarnokban öt gyártósoron zajlik.
A speciális zsaluzási megoldásnak köszönhetően – egyenként mintegy 3300 köbméter beton felhasználásával – már több szegmenst elkészítettek, melyeket a gyártást követően a tengeren elszállítják a merítési helyére, és lesüllyesztik.
Ahogy korábbi cikkünkben írtuk, a beruházás a mintegy 5000 kilométer hosszú Skandináv-Mediterrán Folyosó részeként valósul meg, amely Máltától egészen Finnországig tart. A kiemelkedő fontosságú kereskedelmi útvonalon a mérnökök már számos, korábban áthidalhatatlannak hitt akadályt küzdöttek le, többek között felépítették az összesen 18 kilométer hosszú Nagy-Bælt hidat, de építés alatt áll a 64 kilométer hosszúra tervezett Brenner-bázisalagút is.
Az új, összesen 18 kilométer hosszú víz alatti alagút hozzájárul a jelenlegi, nagyjából 150 kilométer hosszú kerülő megszüntetéséhez, 2 órával rövidítve a várható utazási időt és tehermentesítve a közút- és vasúthálózatot.
Címlapkép forrása: PERI