FONTOS Politico: kiszivárgott, hogyan osztaná fel Ukrajnát Donald Trump – Radikális átalakulás várhat Európára
Napokon belül lezárhatnak egy budapesti Duna-hidat, ha nem születik megfelelő döntés
Ingatlan

Napokon belül lezárhatnak egy budapesti Duna-hidat, ha nem születik megfelelő döntés

Június 30-án lejár az egyre rosszabb állapotban lévő Gubacsi Dunaág hídjának az üzemengedélye, ami a fővárosi lakosság nagy részének mindennapjait nem érinti közvetlenül, de a hazai ipari termelésre nézve súlyos következményekkel járhat. Ez a mindössze 145 méter hosszú híd biztosítja a vasúti összeköttetést a Csepeli Szabadkikötő és több nagy, Magyarországon működő autó- és akkumulátorgyár között, melyeknek számos beszállítója ezen keresztül juttatja el a gyártáshoz szükséges alkatrészeit a gyárakhoz. Mivel a felújítás időpontja kérdéses, jelenleg egy terheléses vizsgálat zajlik, aminek eredménye döntheti el azt, hogy a már most is fennálló korlátozások mellett üzemeltethető-e továbbra is a híd.

A Gubacsi híd a Csepel-sziget északi részén Budapest XXI. és XX. kerületét köti össze a Ráckevei-Duna fölött. Az eredeti híd szerkezetét 1923-1924 között építették meg, két darab acélhidat létrehozva, melyek közül az északi a vasút és a HÉV, míg a déli a közúti forgalom számára létesült. A második világháborúban – más budapesti hidakhoz hasonlóan – ezt a hidat is felrobbantották, majd végül 1947-ben építették újjá.

Mostanra viszont a híd állapota nagyon sokat romlott, statikai értelemben elöregedett, így egyre kevésbé biztosítható rajta a biztonságos vonatközlekedés. Emiatt 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást és 18-20 tonnás súlykorlátozást vezettek be a keresztülhaladó vasúti szerelvények számára, de idén június végétől elképzelhető, hogy így sem lehet tovább üzemeltetni a hidat. A híd felújítása tehát nem tűr halasztást, de szakértők szerint a valódi megoldást egy új híd építése jelentené.

A fő probléma, hogy ez a híd jelenti az egyetlen vasúti kapcsolatot a Csepeli Szabadkikötő és a legnagyobb magyar iparvállalatok – többek között autó- és akkumulátorgyárak – között, melyek „just in time” rendszerben dolgoznak.

A Csepeli Szabadkikötő szerepe

A Budapestre érkező teherszállítások jelentős hányada érinti a Gubacsi hidat, miután a Csepeli Szabadkikötő az ország legnagyobb teherforgalmú kikötője, de tehervonatokról teherautóra is sok árut raknak itt át.

DJI_0885
Forrás: Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.

A közel száz éve működő kikötő a 2010-es évek közepén átfogó fejlesztésen esett át. A gazdasági válságból kilábalva 2014-ben a kikötő éves forgalma elérte az ezer hajót és közel teljes kihasználtság mellett működött. Éppen ezért 2015-ben 3,5 milliárd forint értékben valósultak meg fejlesztések, három évvel később pedig új logisztikai csarnokok épültek. A kikötő területén működik az ország legnagyobb konténerterminálja, ami már 2020-ban is több mint 400 ezer konténermozgatást és több mint 2200 vasúti szerelvény indítását és fogadását végezte, melyek rendre a Gubacsi hídon haladtak át, de azóta tovább nőttek a számok.

Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a hídon áthaladó árumennyiség egy évtized alatt a négyszeresére nőtt. Míg a 2010-es évek elején még csak évi 2 millió tonna rakomány haladt itt keresztül, tavaly már közel 7,5 millió tonna, ami napi 20 szerelvény áthaladását jelentette. Mindez szintén alátámasztja a felújítás vagy az új híd építésének a fontosságát.

Mit okozna a híd lezárása?

A híd lezárása elvágná a beszállítói láncokat. A beszállítói láncok körüli problémák negatív hatásait pedig nemzetközi viszonylatban már a Covid idején is tapasztalhattuk. A következmények az érintett hazai gyárakra nézve rendkívül súlyosak lennének, a termelésük folytonossága kerülne veszélybe.

Információink szerint a probléma már hónapok óta napirenden van, a MÁV többször is egyeztetett a legnagyobb szállítmányozó és fuvarozó cégekkel arról, hogyan lehetne a legrövidebb ideig tartó vágányzár mellett elvégezni a felújítást, de a munkálatok azóta sem kezdődtek meg.

Június 30-án, vagyis alig több mint egy hét múlva viszont lejár a híd üzemengedélye, így az, hogy a hídon ezt követően is közlekedhetnek-e szerelvények, a most zajló terheléses vizsgálat eredményétől függ.

A vizsgálat eredménye jövő hétre várható, azonban, ha a híd nem kapja meg a további üzemeltetéshez szükséges engedélyt, akkor azt a felújítás elvégzéséig le kell zárni, ami azzal jár, hogy a Csepeli Szabadkikötő irányából érkező termékeknek alternatív – feltehetően közúti – szállítási útvonalat kell majd találni, de

Napi húsz vonatnyi konténer közúti szállítása irreálisan nagy közlekedési terhet jelentene a környék úthálózata számára.

A hazai ingatlanpiac különböző területeivel kiemelten foglalkoznak a szakértők a szeptember 25-i XX. Property Investment Forum konferencián. Részletekért kattints!

A megoldás egy új híd építése lenne

Természetesen arra is van esély, hogy a terheléses vizsgálat eredménye végül lehetővé teszi majd a további üzemeltetést, akár további korlátozásokkal, időleges lezárásokkal, de ez is csak elodázza a problémát, hiszen a híd átfogó felújítása elengedhetetlen. Ráadásul szakértők szerint nem is a felújítás jelentené az igazi megoldást, hanem egy teljesen új híd építése.

Az erre vonatkozó tervek már korábban is szóba kerültek. 2021-ben például Vitézy Dávid, akkor még a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként szorgalmazta a felújítást és beszélt arról, hogy a két hídszerkezet közül az északin haladó iparvágány a csepeli oldalon szétágazva három telephelyet is kiszolgál, kiemelve, hogy egy nagyon fontos intermodális átrakópont alakult itt ki a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között.

Az új híd építése viszont állami forrásokból valósulhatna meg. Erre a kormány négy másik projekttel együtt tavaly ősszel közel 48 milliárd forintnyi speciális EU-pénzt kért, amiből megvalósulhatna a Gubacsi vasúti híd teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése és lehetővé válna a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok biztonságos kiszolgálása. Mint írták, a Csepeli Szabadkikötő vasúti összeköttetését a Gubacsi vasúti híd biztosítja a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A projekt műszaki tartalma magába foglalná az új Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópontig tartó vasúti infrastruktúra megvalósítását, melynek értelmében:

  • a jelenlegi rossz állapotú vasúti híd helyett egy új vasúti híd épülne a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15 méterre északra
  • a Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányú vágányhálózattá bővülne, távlati fejlesztés lehetőségeként a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségének biztosításával
  • biztosítóberendezést telepítenének a Soroksári úti rendezőtől a Corvin úti csomópontig terjedő hatókörzettel.

A jelek szerint viszont az új híd építése azóta sem indult el, és a mostani környezetben, amikor - ahogy már korábban többször írtuk - az állami beruházások jelentős részét felfüggesztették, várhatóan szintén nem fog egyhamar megtörténni. A probléma kapcsán több érintett szereplőt is kerestünk, de a terheléses vizsgálat eredményéig nem kívántak nyilatkozni.

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Máthé Zoltán

SPB Blog

Új certifikát akár évi 10%-os hozammal!

Gyors befektetés 100%-os tőkevédelemmel! Bemutatjuk az új Fast Trigger certifikátot, amelynek a legnagyobb előnye a rövid időn belüli magas hozam lehetősége. Ha a mögöttes eszközök mindöss

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Nemzetgyűlési választások: hatalmas győzelmet aratott Le Pen pártja, Macron súlyos vereséget szenvedett
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
105 busz bkk lánchíd