Napokon belül lezárhatnak egy budapesti Duna-hidat, ha nem születik megfelelő döntés
Ingatlan

Napokon belül lezárhatnak egy budapesti Duna-hidat, ha nem születik megfelelő döntés

Június 30-án lejár az egyre rosszabb állapotban lévő Gubacsi Dunaág hídjának az üzemengedélye, ami a fővárosi lakosság nagy részének mindennapjait nem érinti közvetlenül, de a hazai ipari termelésre nézve súlyos következményekkel járhat. Ez a mindössze 145 méter hosszú híd biztosítja a vasúti összeköttetést a Csepeli Szabadkikötő és több nagy, Magyarországon működő autó- és akkumulátorgyár között, melyeknek számos beszállítója ezen keresztül juttatja el a gyártáshoz szükséges alkatrészeit a gyárakhoz. Mivel a felújítás időpontja kérdéses, jelenleg egy terheléses vizsgálat zajlik, aminek eredménye döntheti el azt, hogy a már most is fennálló korlátozások mellett üzemeltethető-e továbbra is a híd.

A Gubacsi híd a Csepel-sziget északi részén Budapest XXI. és XX. kerületét köti össze a Ráckevei-Duna fölött. Az eredeti híd szerkezetét 1923-1924 között építették meg, két darab acélhidat létrehozva, melyek közül az északi a vasút és a HÉV, míg a déli a közúti forgalom számára létesült. A második világháborúban – más budapesti hidakhoz hasonlóan – ezt a hidat is felrobbantották, majd végül 1947-ben építették újjá.

Mostanra viszont a híd állapota nagyon sokat romlott, statikai értelemben elöregedett, így egyre kevésbé biztosítható rajta a biztonságos vonatközlekedés. Emiatt 2020-ban 5 kilométer/órás sebességkorlátozást és 18-20 tonnás súlykorlátozást vezettek be a keresztülhaladó vasúti szerelvények számára, de idén június végétől elképzelhető, hogy így sem lehet tovább üzemeltetni a hidat. A híd felújítása tehát nem tűr halasztást, de szakértők szerint a valódi megoldást egy új híd építése jelentené.

A fő probléma, hogy ez a híd jelenti az egyetlen vasúti kapcsolatot a Csepeli Szabadkikötő és a legnagyobb magyar iparvállalatok – többek között autó- és akkumulátorgyárak – között, melyek „just in time” rendszerben dolgoznak.

A Csepeli Szabadkikötő szerepe

A Budapestre érkező teherszállítások jelentős hányada érinti a Gubacsi hidat, miután a Csepeli Szabadkikötő az ország legnagyobb teherforgalmú kikötője, de tehervonatokról teherautóra is sok árut raknak itt át.

DJI_0885
Forrás: Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.

A közel száz éve működő kikötő a 2010-es évek közepén átfogó fejlesztésen esett át. A gazdasági válságból kilábalva 2014-ben a kikötő éves forgalma elérte az ezer hajót és közel teljes kihasználtság mellett működött. Éppen ezért 2015-ben 3,5 milliárd forint értékben valósultak meg fejlesztések, három évvel később pedig új logisztikai csarnokok épültek. A kikötő területén működik az ország legnagyobb konténerterminálja, ami már 2020-ban is több mint 400 ezer konténermozgatást és több mint 2200 vasúti szerelvény indítását és fogadását végezte, melyek rendre a Gubacsi hídon haladtak át, de azóta tovább nőttek a számok.

Az alábbi ábrán jól látszik, hogy a hídon áthaladó árumennyiség egy évtized alatt a négyszeresére nőtt. Míg a 2010-es évek elején még csak évi 2 millió tonna rakomány haladt itt keresztül, tavaly már közel 7,5 millió tonna, ami napi 20 szerelvény áthaladását jelentette. Mindez szintén alátámasztja a felújítás vagy az új híd építésének a fontosságát.

Mit okozna a híd lezárása?

A híd lezárása elvágná a beszállítói láncokat. A beszállítói láncok körüli problémák negatív hatásait pedig nemzetközi viszonylatban már a Covid idején is tapasztalhattuk. A következmények az érintett hazai gyárakra nézve rendkívül súlyosak lennének, a termelésük folytonossága kerülne veszélybe.

Információink szerint a probléma már hónapok óta napirenden van, a MÁV többször is egyeztetett a legnagyobb szállítmányozó és fuvarozó cégekkel arról, hogyan lehetne a legrövidebb ideig tartó vágányzár mellett elvégezni a felújítást, de a munkálatok azóta sem kezdődtek meg.

Június 30-án, vagyis alig több mint egy hét múlva viszont lejár a híd üzemengedélye, így az, hogy a hídon ezt követően is közlekedhetnek-e szerelvények, a most zajló terheléses vizsgálat eredményétől függ.

A vizsgálat eredménye jövő hétre várható, azonban, ha a híd nem kapja meg a további üzemeltetéshez szükséges engedélyt, akkor azt a felújítás elvégzéséig le kell zárni, ami azzal jár, hogy a Csepeli Szabadkikötő irányából érkező termékeknek alternatív – feltehetően közúti – szállítási útvonalat kell majd találni, de

Napi húsz vonatnyi konténer közúti szállítása irreálisan nagy közlekedési terhet jelentene a környék úthálózata számára.

A hazai ingatlanpiac különböző területeivel kiemelten foglalkoznak a szakértők a szeptember 25-i XX. Property Investment Forum konferencián. Részletekért kattints!

A megoldás egy új híd építése lenne

Természetesen arra is van esély, hogy a terheléses vizsgálat eredménye végül lehetővé teszi majd a további üzemeltetést, akár további korlátozásokkal, időleges lezárásokkal, de ez is csak elodázza a problémát, hiszen a híd átfogó felújítása elengedhetetlen. Ráadásul szakértők szerint nem is a felújítás jelentené az igazi megoldást, hanem egy teljesen új híd építése.

Az erre vonatkozó tervek már korábban is szóba kerültek. 2021-ben például Vitézy Dávid, akkor még a Budapest Fejlesztési Központ (BFK) vezérigazgatójaként szorgalmazta a felújítást és beszélt arról, hogy a két hídszerkezet közül az északin haladó iparvágány a csepeli oldalon szétágazva három telephelyet is kiszolgál, kiemelve, hogy egy nagyon fontos intermodális átrakópont alakult itt ki a vasúti, vízi és közúti áruszállítás között.

Az új híd építése viszont állami forrásokból valósulhatna meg. Erre a kormány négy másik projekttel együtt tavaly ősszel közel 48 milliárd forintnyi speciális EU-pénzt kért, amiből megvalósulhatna a Gubacsi vasúti híd teherforgalom elvárásainak megfelelő átépítése és lehetővé válna a Csepeli Szabadkikötő és a logisztikai terminálok biztonságos kiszolgálása. Mint írták, a Csepeli Szabadkikötő vasúti összeköttetését a Gubacsi vasúti híd biztosítja a Soroksári úti rendező pályaudvaron keresztül a vasúti TEN-T törzshálózati 150. sz. vasútvonallal. A projekt műszaki tartalma magába foglalná az új Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópontig tartó vasúti infrastruktúra megvalósítását, melynek értelmében:

  • a jelenlegi rossz állapotú vasúti híd helyett egy új vasúti híd épülne a Soroksári-Duna-ág fölött, a jelenlegi hídtól 15 méterre északra
  • a Gubacsi vasúti híd és a Corvin csomópont közötti vasúti pálya kétvágányú vágányhálózattá bővülne, távlati fejlesztés lehetőségeként a négyvágányos, villamosított kiépítés lehetőségének biztosításával
  • biztosítóberendezést telepítenének a Soroksári úti rendezőtől a Corvin úti csomópontig terjedő hatókörzettel.

A jelek szerint viszont az új híd építése azóta sem indult el, és a mostani környezetben, amikor - ahogy már korábban többször írtuk - az állami beruházások jelentős részét felfüggesztették, várhatóan szintén nem fog egyhamar megtörténni. A probléma kapcsán több érintett szereplőt is kerestünk, de a terheléses vizsgálat eredményéig nem kívántak nyilatkozni.

Címlapkép forrása: MTI Fotó/Máthé Zoltán

Tematikus PR cikk
FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Eb 2024: itt egy rossz hír a magyar válogatott továbbjutási esélyeiről

Könyvelő

Könyvelő
Sustainable World 2024
2024. szeptember 4.
Private Health Forum 2024
2024. szeptember 26.
Future of Finance 2024
2024. szeptember 17.
REA 2024 SUMMIT – Powered by Pénzcentrum
2024. szeptember 18.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel megújult, mobilbaráthírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Infostart.hu Infostart.hu

Kiadó modern irodaházak

Az iroda ma már több, mint egy munkahely. Találják meg most cégük új otthonát.

Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Hogyan vágj bele a tőzsdei befektetésbe?

Mire kell figyelned? Melyek az első lépések? Mely tőzsdei termékeket célszerű mindenképpen ismerned?

Ez is érdekelhet
kínai gazdaság, kínai gdp, kínai növekedés, peking, sanghaj