2023-ra csak Budapesten már több mint 700 ezer autó mozgott, Pest megyével kiegészülve pedig a közép-magyarországi régióban már közel 1,4 millió autó volt, majdnem harmada az országban található 4,1 millió autónak. Felmérések szerint naponta több mint 300 ezer autó az agglomerációból indul el, és oda is tér vissza, miközben az összes elérhető P+R parkolóhely száma nem haladja meg a 6000-et.
Mi a helyzet az irodaházak vonatkozásában?
Az elemzés bemutatja, hogy az irodaházakban dolgozók számára mennyire vannak elérhető mélygarázs-parkolóhelyek az irodaterület arányában. Úgy tűnik, alpiaconként eltérő arányban tudnak biztosítani parkolóhelyet az irodaházak a bérlőknek.
- CBD: A belvárosban ez az arány megközelítőleg 1/100, azaz 100 m2 után tud biztosítani a bérbeadó 1 parkolóhelyet a bérlők részére. Itt sok esetben találunk olyan irodaházat, ami egyáltalán nem rendelkezik mélygarázzsal, így ezeknél az ingatlanoknál a közeli parkolóházakban, illetve az utcán oldható meg az autók elhelyezése. A parkolóhelyek átlagos bérleti díja: 160 euró/hely/hó+áfa (a legmagasabb ár: 240 euró/hely/hó+áfa)
- Bel-Buda: Ezen az alpiacon az átlagos parkoló arány 1/70, a parkolóhelyek átlagos bérleti díja 130 euró/hely/hó+áfa
- Pest Központ: itt az arány 1/75, a költség pedig 110 euró/hely/hó+áfa.
- Észak-Buda: A legkevesebb bérbeadható irodaterülettel rendelkező alpiacon átlagosan 60 m2 után tudnak a bérbeadók 1 db parkolóhelyet biztosítani a bérlőknek (1/60) és mindezt 100 euró/hely/hó+áfa áron.
- Váci úti folyosó: A legnagyobb kínálattal rendelkező alpiacon ez az arány 1/65, az átlagos bérleti díj itt 120 euró.
- Dél-Budán az arány 1/60, a bérleti díj pedig 100 euró.
- Pest nem Központ: 1/65, a bérleti díj 90 euró.
Parkolási lehetőségek és költségek az egyes irodai alpiacokon | |||
Parkolóarány | Bérleti díj (euró/hely/hó + ÁFA) | Bérleti díj (forint/hely/hó, áfával) | |
CBD | 1/100 | 160 | 81 000 |
Pest Központ | 1/75 | 110 | 56 000 |
Bel-Buda | 1/70 | 130 | 66 000 |
Észak-Buda | 1/60 | 100 | 51 000 |
Dél-Buda | 1/60 | 100 | 51 000 |
Váci úti Folyosó | 1/65 | 110 | 56 000 |
Pest nem Központ | 1/65 | 90 | 46 000 |
Forrás: ESTON |
Növekvő igények és rugalmas megoldások
Az utóbbi pár hónapban beérkezett igények alapján számított átlagos parkolóigény a cégek részéről 1/35, ami a korábban említett alpiaconkénti arányoknál jóval kevesebb, ez is alátámasztja azt a megállapítást, miszerint
dinamikusan nő az autós forgalom és ezáltal a parkolók iránti kereslet.
Abban az esetben, ha az adott irodaház nem tudja biztosítani a kívánt mennyiségű parkolót, mert az eredetileg tervezett parkolóaránytól nagyban eltér, úgy az extra helyeket 30 vagy 60 napos felmondási idővel biztosítja a bérlőknek, mindaddig, amíg a ház telítettsége és a többi bérlő parkolóigénye ezt lehetővé teszi.
Másik opcióval a parkolók rugalmas használatára és az arány feletti igények kezelésére a különböző applikációk szolgálnak, amiknek a létjogosultságát a munkába járási szokások változása, a hibrid munkavégzés (home office), desk sharing erősítette.
Ezek az igények mind arra ösztönzik a tulajdonosokat, hogy egy olyan digitális parkolórendszert alkalmazzanak, melynél a parkolóhelyek átfoglalása, a foglalások törlése, vagy az elektromos autók töltése mind egy-egy kattintással elérhető.
Fenntartható flottamenedzsment
A multinacionális vállalatok számára az ESG kiemelten fontos, hiszen elköteleződésüket mutatja a fenntartható és etikus működés mellett. Ez a márka hírnevét javítja, vonzza a befektetőket, valamint megfelel a szabályozási előírásoknak is. Az átfogó ESG stratégiák bevezetése segíti a vállalatokat a kockázatok kezelésében, a működési hatékonyság növelésében és a hosszú távú nyereségesség biztosításában, miközben pozitív hatást gyakorolnak a társadalomra és a környezetre is.
Létezik már olyan applikáció, amely egy teljeskörű zöld flottamenedzsment eszközt kínál a vállalati gépjárművek számára.
Az alkalmazás 16 különböző riportot készít, amelynek segítségével a flottamenedzserek és maguk a sofőrök is visszajelzést kaphatnak arról, hogy mennyit, hogyan és mennyire gazdaságosan és környezetkímélő módon vezetnek. Ezáltal akár 15%-kal csökkenhet azon céges gépjárműveknek az üzemanyagfelhasználása, amelyeket tudatosabban, és a túlzott magánhasználatot mérsékelve vezetnek – és így 15%-kal csökkenthető a légkörbe kerülő károsanyag mennyisége is.
Az applikáció továbbá lehetőséget teremt arra, hogy az üzemanyagokon megspórolt pénzt a vállalkozások az éghajlatváltozást lassító projektekbe fektessék be: az applikáción belül karbonkreditek vásárlásával ellentételezhetik fogyasztásuk fennmaradó részét. Ezek a karbonkreditek minősített karbonredukciós projektekből származnak, és az önkéntes karbonkredit piacon elérhetőek. A karbonkredit vásárlásról tanúsítvány tölthető le az alkalmazásból, így az akár egy vállalati ESG beszámolóhoz is mellékelhető, és megfelel az ESG audit szempontoknak.
Úton a nettó nulla kibocsátás felé
Az EU szintű 2050-es nettó nulla (“net zero”) kibocsátási terv szektorszintű eléréséhez nem a kibocsátás semlegesítésén át vezet az út. Sőt, hosszútávon a kibocsátás teljes elkerülése jelent csak megoldást. Így vagy az autóinkat kell lecserélnünk, vagy az üzemanyagot, amelyet beléjük töltünk.
Egy friss Európai Uniós beszámoló szerint idén már közel 2 millióra nőtt az újonnan forgalomba helyezett elektromos járművek (személygépkocsik és teherautók) száma; eszerint az új autók hajszálnyival több mint ötöde elektromos. Az irodaházak nagy részében (az új fejlesztésűek mindegyikében) pedig elérhetők elektromosautó-töltők, amelyeket akár közösen, akár cégenként külön-külön is használhatnak a tulajdonosok.
Címlapkép forrása: Shutterstock