A Scientific Reports tudományos folyóiratban megjelent tanulmányhoz a kanadai kutatók a világ repülési adatait elemezve modellezték a repülőgépek eloszlását az égbolton, majd ezt összevetették a légkörbe időszakosan visszazuhanó űrobjektumokról készült feljegyzésekkel.
A szakemberek megállapították, ahogy az emberiség egyre több műholdat és rakétát küld Föld körüli pályára, és bővül a globális légi forgalom,
egyre nagyobb az esélye annak, hogy egy utasszállító repülőgép ütközik egy irányíthatatlanul a légkörbe zuhanó űreszközzel.
A tanulmány szerint a legforgalmasabb légterekben, különösen a nagyobb repülőterek közvetlen közelében, évente 0,8 százalék az esélye annak, hogy egy űreszköz ellenőrizetlenül visszahulljon a régióba. A repterek régióin túl a nagyobb, forgalmasabb légtérrészeken ez az arány 26 százalék. Ilyen légterek például az Egyesült Államok északkeleti régiója, Észak-Európa vagy az ázsiai és csendes-óceáni térség nagyvárosai.
Szerencsére azonban, egy repülőgép esetleges űrszeméttel való ütközésének valószínűsége a fenti számokhoz képest jóval csekélyebb. A The Aerospace Corporation adatai szerint 2021-ben nagyjából 1:100 000-hez volt a valószínűsége annak, hogy egy repülőgép ütközik egy űrből lezuhanó tárggyal. A szakértők azonban figyelmeztetnek, ahogy évente egyre több űrkilövés történik, ez a szám emelkedhet a jövőben.
A tanulmány szerzői szerint
a problémára megoldást jelenthet a visszatérő rakétamodulok fejlesztése, amely jelenleg a rakétatudomány egyik legfontosabb fejlesztési iránya.
A Teslát és az X közösségi platformot is tulajdonló Elon Musk űrvállalata, a SpaceX élen jár ebben a technológiában. A cég, űrkilövésekben jelenleg globálisan a leggyakrabban használt, Falcon 9-es rakétája éppen a visszatérő első fokozata miatt képes jóval költséghatékonyabb lenni a versenytársak megoldásainál.
Azonban, a visszatérő rakétamodulok is okozhatnak fennakadásokat a légi közlekedésben. Ahogy arról nemrég mi is beszámoltunk, az ausztrál Quantas légitársaságnak egyre gyakrabban kell elhalasztania a repülőjáratainak indulását, mivel a csendes-óceáni térség az egyik fő terület, ahol a SpaceX rakétái rendszeresen hajtanak végre irányított visszatérést.
A légi közlekedésen túl az űrkutatásra is nagy veszélyt jelenthet a jövőben az egyre sokasodó űrszemét. Egy korábbi cikkünkben is rámutattunk, a Föld körüli pályák egyre zsúfoltabbá válnak, amely az új műholdak üzembe állítását és a földi űrmegfigyeléseket is megzavarhatja a jövőben.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images