Az ügyészég hétfői bejelentése szerint
a vizsgálat kizárta a szabotázst.
A hivatal az ügyben január 27-én indított vizsgálatot a máltai zászló alatt közlekedő, Vezhen nevű bolgár teherhajó ellen, amelynek üzemeltetője már korábban azt közölte, hogy baleset történt.
A közleményben arról tájékoztattak, hogy a kábelek megrongálásához az időjárási körülmények, illetve a felszerelés és a legénység hiányosságai vezettek.
Látjuk, hogy a horgonyt a legénység részvétele nélkül dobták le
– mondta Mats Ljungqvist főügyész a Reutersnek. Megjegyezte, a horgony leengedését megakadályozó három reteszelő mechanizmusból kettő hosszabb ideig nem működött. A harmadik egy kézi zár volt.
Filmfelvételeink vannak, amelyeken látható, ahogy egy hullám eltalálja a zárat, és a horgony leesik
– mondta Ljungqvist, hozzátéve, hogy a hajó több mint 24 órán át húzta a horgonyt.
A történtek miatt Norvégia őrizetbe vett egy orosz legénységgel közlekedő norvég hajót is, de később tisztázódott, hogy ők nem érintettek a kábelszakadásban.
A Balti-tengeren az utóbbi hónapokban egyre több gyanús kábelszakadás történik. A NATO januárban külön műveletbe is kezdett a tengeren, melynek célja a tenger alatti kritikus infrastruktúra védelme.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio