Felvette a kapcsolatot Oroszországgal Donald Trump: egyből ígéretet is tett nekik
Felvette a kapcsolatot Oroszország és az Egyesült Államok a Washingtonban történt repülőgép-katasztrófa miatt, melyben orosz állampolgárok is életüket vesztették.
Trump egyperces néma csendet kért a légikatasztrófa áldozataiért
Donald Trump elnök egyperces néma csendet kért a légikatasztrófa áldozataiért és családjaikért, mielőtt beszédet mondott a Fehér Házban. „Ma reggel a gyász órájában szólok önökhöz” – mondta Trump az újságíróknak.
Sajnálatos módon nincsenek túlélők. Ez egy sötét és fájdalmas éjszaka volt nemzetünk fővárosában és történelmében.
Trump méltatta a katasztrófára adott gyors vészhelyzeti reakciót, és kijelentette, hogy az egész nemzet imádkozik az áldozatokért. „Mindannyian válaszokat keresünk – az a jeges, jeges Potomac” – mondta. Hozzátette, hogy „nagyon határozott” elképzelések vannak arról, mi történhetett, és gyors kivizsgálást ígért.
Légikatasztrófa Washingtonban: ekkora az esély rá, hogy repülőgépbalesetben halsz meg
Nem győzik ismételgetni a szakértők, hogy még mindig a repülés a legbiztonságosabb közlekedési forma, miután az elmúlt néhány hétben sorra történtek súlyos, halálos áldozatot követelő balesetek. Legutóbb ma reggel Washington DC felett, ahol egy utasszállító repülőgép ütközött egy katonai helikopterrel, ami 2001 óta a legtöbb halálesetet okozó légibaleset volt amerikai földön. Összeszedtük az elmúlt hetek baleseteit, megnéztük, hogy melyek voltak a történelem legsúlyosabb légikatasztrófái és hogy a statisztikák szerint mennyi az esélye annak jelenleg, hogy valaki repülőgépbalesetben haljon meg.
"Senki nem élte túl"
Jerry Moran szenátor szóvivője szerint megerősítést nyert, hogy
senki sem élte túl a balesetet.
(Sky News)
30 holttestet emeltek ki a Potomac folyóból
Több mint 30 holttestet hoztak ki a Potomac folyóból
- közölte két, a mentési műveletet ismerő forrás az NBC Washingtonnak.
Korábban a tisztviselők megerősítették, hogy a járat fedélzetén 64 ember tartózkodott, további három fő pedig a szerencsétlenül járt helikopterben.
Másik gépre figyelhetett a helikopter pilótája
Egy korábbi nyomozó, aki egy másik, a mai balesettel azonos területen történt baleseten is dolgozott, beszélt a "nagyon szűk" légtérről, amely szerinte a közeli műemlékek, köztük a Lincoln-emlékmű és a Washington-emlékmű miatt erősen korlátozott - számolt be a Sky News.
Alan Diehl, aki korábban a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatalnak dolgozott, az amerikai NBC News Early Today című műsorában elmondta, hogy "nagyon oda kell figyelni" azon a szakaszon.
A pilóták és az irányítók, akik oda és onnan repülnek, jól képzettek és tisztában vannak ezekkel a korlátozásokkal. Nagyon korlátozott a hibázási lehetőség
- fogalmazott.
A nyilvános információk alapján Diehl elmondta, hogy a légtér éjszaka még inkább kihívásokkal teli a számos fény miatt, beleértve a földön és a repülőtéren lévő fényeket is. Ezek a fények megnehezíthették a helikopter pilótáinak a gép észlelését.
Kevesebb mint 30 másodperccel az ütközés előtt egy légiforgalmi irányító megkérdezte a helikoptert, hogy látják-e az előttük haladó gépet, amelyet nem sokkal korábban egy másik kifutópályára kellett átirányítani - írja az AP hírügynökség.
A helikopter pilótái azonban
azt gondolhatták, hogy egy másik előttük lévő gép az, amire az irányítók figyelmeztettek, nem pedig az American Airlines járata, amellyel összeütköztek
- mondta Diehl.
Egy szakértő szerint nincsenek túlélők
Nem valószínű, hogy lesznek túlélői a balesetnek - mondta most egy repülési szakértő a brit Sky News-nak.
Tim Atkinson, aki korábban az Egyesült Királyság Légiközlekedési Baleseteket Vizsgáló Részlegének vezető ellenőre volt, elmondta, az ütközésről készült felvételek alapján nem nagyon lehet reménykedni, a túléléshez szükséges „első elem” valószínűleg hiányzott ebben a katasztrófában.
Sajnos a túléléshez szükséges első elem az, hogy egy repülőgép fedélzetén vagy egy járműben tartózkodók által tapasztalt tényleges végső erőknek az emberi tűréshatáron belül kell lenniük
- jelentette ki.
És nagyon erős a gyanúm, hogy a vízzel való ütközésnél az erők egyszerűen meghaladták az emberi tűrőképességet
- fogalmazott, és hozzátette, hogy „nagyon meglepődne”, ha az emberek túlélték volna ezt a hatást, így attól tart, a vízben zajló mentési folyamat nem a túlélők kereséséről szól.
Emberi hiba okozhatta a balesetet
A baleset oka "emberi hiba" lehetett
- mondta egy volt helikopterpilóta a Sky News beszámolója szerint. Paul Beaver pilóta szerint nehéz megmondani, hogy az ütközés elkerülhető lett volna-e, de az biztos, hogy "szörnyű baleset" történt.
A légiforgalmi irányítás csak tanácsokat adhat, a személyes felelősséget pedig a repülőgép pilótája viseli.
A repülőgép a kifutópálya végső megközelítésénél volt, tehát elkötelezte magát az útvonal mellett.
A légügyi szabályok szerint neki volt elsőbbsége, a helikopternek pedig "elkerülő manővert" kellett volna tennie.
Beaver, aki korábban már repült a Potomac folyó felett, azt mondta, "ez egy nagyon-nagyon forgalmas légtér, és időnként sajnos előfordulnak ütközések a levegőben".
Több amerikai műkorcsolyázó is a gépen volt
A US Figure Skating szervezet megerősítette, hogy "több" műkorcsolyázó tagja is a repülőgépen volt.
A sportág vezető testülete szerint a sportolók, edzők és hozzátartozók a kansasi Wichitában megrendezett amerikai műkorcsolya-bajnoksággal párhuzamosan tartott fejlesztő táborból utaztak haza.
Megrendültünk ettől a kimondhatatlan tragédiától, és szívünkbe zárjuk az áldozatok családjait. Továbbra is figyelemmel kísérjük a helyzetet, és további információkat fogunk közölni, amint azok rendelkezésre állnak
- írták a közleményben.
Világbajnok műkorcsolyázó házaspár is volt a lezuhant repülőgép fedélzetén
Az orosz Tass hírügynökség szerint
két orosz műkorcsolyázó volt a lezuhant repülőgép fedélzetén
- számolt be a Sky News.
Jevgenyija Siskova és Vadim Naumov, akik házasok voltak, 1994-ben nyertek világbajnokságot páros műkorcsolyában. Az állami hírügynökség egy "forrásra" hivatkozott a tudósításában.
Ilyen gépek ütköztek
Így néz ki a két ütköző gép típusa, a Bombardier CRJ700 és a Sikorsky H-60 Blackhawk helikopter.
NOW: This is the demolished fuselage of American Airlines Flight 5342 in the Potomac River here in DCThe planes tail seems to be COMPLETELY gone from this vantage point.The plane was a Bombardier CRJ-700 Regional Jet with 60 souls on board.Per FAA, it crashed into a pic.twitter.com/agxZqLXJ7B
— Nick (Sortor) January 30, 2025
Térképen az ütközés pillanata
WASHINGTON DC - AIR TRAFFIC DATA SHOWS AA FLIGHT 5342 ON A COLLISION COURSE WITH A HELICOPTER AT 2048 HRS JUST OVER THE CRASH SITE WHILE APPROACHING RUNWAY 33 #BREAKING
— Alertpage, (Inc) January 30, 2025
Felvételek érkeztek a washingtoni légikatasztrófáról
Megérkeztek az első felvételek a washingtoni légikatasztrófáról, valamint a Potomac folyónál zajló mentési folyamatról.
Washington D. C. polgármestere megerősítette az információkat
Muriel Bowser, washingtoni polgármester csütörtökön kora reggel megerősítette, hogy „mindkét repülőgép a vízben van”, és hogy 64 ember volt az American Airlines gépén, három pedig a katonai helikopteren.
A hangsúly most az emberek kimentésén van, és erre összpontosít minden munkatársunk
- mondta Bowser az amerikai CNN beszámolója szerint.
Több napig is tarthat a mentés
Washington D. C. tűzoltóparancsnoka, John A. Donnelly elmondta, hogy jelenleg minden keresési és mentési erőfeszítés a vízben zajlik, és kiemelte, hogy a körülmények „veszélyesek”.
A víz sötét, zavaros, és ez nagyon nehéz körülmény számukra a merüléshez
- mondta a mentőcsapatok munkájáról, hozzátéve, hogy a mentési erőfeszítések valószínűleg több napig tartanak majd.
Ha el tudják képzelni, a folyó éjszaka egy nagy fekete folt, amelyen néhány bólyalámpát leszámítva semmi világítás nincs
- írta le a helyzetet.
Donnelly hozzátette, arra számít, hogy az ütközés kivizsgálása hosszabb ideig fog tartani.
Hangfelvételek érkeztek a Ronald Reagan Washingtoni Nemzeti Repülőtér légiforgalmi irányító tornyából
A légiforgalmi irányítók néhány perccel a tervezett leszállás előtt megkérdezték az érkező utasszállító gépet, hogy le tud-e szállni a Ronald Reagan Washington Nemzeti Repülőtér egy rövidebb kifutópályáján - jelentette az Associated Press hírügynökség.
A pilóták azt mondták, hogy igen, és az irányítók engedélyezték a gép leszállását a 33-as futópályára, majd a repüléskövető oldalak szerint a gép kiigazította a megközelítést.
Kevesebb mint 30 másodperccel az ütközés előtt az egyik irányító megkérdezte a helikoptert, hogy látja-e a gépet: „PAT25, látod a CRJ-t?”, utalva az utasszállító repülőgépre.
Az irányító pillanatokkal később újabb hívást intézett a helikopterhez, mondván: „PAT25 haladj el a CRJ mögött”. Másodpercekkel később a gépek lezuhantak.
„Torony, látta ezt?” - hallatszódott egy másik pilótától másodpercekkel a nyilvánvaló ütközés után.
Légikatasztrófa Washington D. C. felett: utasszállító repülőgép ütközött egy katonai helikopterrel
- A baleset nem messze a Ronald Reagan Washingtoni Nemzeti Repülőtértől, a Potomac folyó felett történt.
- Az utasszállító repülőgépet az American Airlines-hoz tartozó PSA Airlines 5342-es járataként azonosították, amely a kansasi Wichita városából repült a fővárosba - írja a brit Sky News. A légikatasztrófa nem sokkal a járat Reagan Nemzeti Repülőtérre tervezett érkezése, este 9 óra körül történt.
- Az utasszállító gép 78 utas befogadására alkalmas; a fedélzeten 60 utas és négy fő személyzet tartózkodott.
- Az AP hírügynökség jelentése szerint az utasszállítóval ütköző helikoptert az amerikai hadsereg személyzete vezette. Eközben a Reuters hírügynökség egy katonai forrás szerint arról írt, hogy a lezuhant Black Hawk helikopter fedélzetén három amerikai katona tartózkodott.
- Az NBC News jelentése szerint az utasszállító repülőgép 2 méterrel a víz felszíne alatt van, és két darabra tört. Tom Costello tudósító szerint maga a helikopter „fejjel lefelé” van a vízben, és „nagyon instabil”. A CNN jelentése alapján és a helikopter az utasszállítótól nem messze van a vízben.
Az NBC első jelentése szerint legalább négy embert találtak a vízben, míg egy frissebb amerikai jelentés szerint legalább 18 holttestet találtak a mentőszolgálatok.
A CBS News egy rendőrségi tisztviselőre hivatkozva hozzátette, hogy túlélőket még nem találtak.
A hatóságok arra készülnek, hogy ez lesz az elmúlt évtizedek leghalálosabb katasztrófája, amely Washington városában történt, mióta 1982-ben egy Air Florida járat a virginiai Arlingtont és Washingtont összekötő hídnak ütközött.
Az MTI beszámolója szerint amerikai parti őrség közölte, hogy minden elérhető erőforrást rendelkezésre bocsát. Virginia és Maryland állam, valamint Washington város hatóságai - rendőrség, mentők, és tűzoltóság - egyaránt részt vesznek a munkában. Maryland állam kormányzója, Wes Moore azt közölte, hogy az állam rendőrségének búváregységét is a helyszínre küldték. Donald Trump elnök közleményt adott ki, hogy szorosan követi a fejleményeket, és egyben köszönetet mondott a mentésben dolgozóknak.
Trump közösségi oldalán, a Truth Social-ön többek között ezt írta a balesetről:
Ez egy rossz helyzet, amelyet úgy tűnik, meg kellett volna előzni.
A Ronald Reagan repülőtér az amerikai főváros rendkívül forgalmas belföldi repülőtere, közvetlenül a Potomac folyó partján fekszik, hivatalosan a Virginia állambeli Arlington területén. A Potomac folyó feletti légteret nem csak a repülőtéren közlekedő utasszállító gépek használják, hanem rendszeresen repülnek a folyó fölött alacsony magasságban egy közeli katonai bázisra tartó, vagy onnan felszálló katonai repülők és helikopterek is - jegyezte meg az MTI.
Címlapkép forrása: Chip Somodevilla/Getty Images