A BM a lap megkeresésére úgy nyilatkozott, hogy több lehetőséget vizsgálnak annak érdekében, hogy
a tanulóknak egyértelművé tegyék, hogy az országos kompetenciamérés tesztjeinek kitöltése nem felesleges elfoglaltság".
A tárca emellett a Kréta rendszeren keresztül a szülők véleményét is kikérte a témában.
A szülőknek feltett kérdések között szerepelt, hogy támogatnák-e a kompetenciamérés eredményeinek figyelembevételét a gimnáziumi felvételi eljárás során. Emellett felmerült egy központi, állami rangsor összeállításának lehetősége is az általános iskolákról és gimnáziumokról.
A Szülői Hang civil szervezet nyílt levélben tiltakozott a tervek ellen. Véleményük szerint a kompetenciamérés érdemjeggyel történő értékelése és a felvételibe való beszámítása alkalmas lehet a gimnáziumi helyek szűkítésére, és tovább növelheti az esélyegyenlőtlenséget az oktatásban.
Szakértők szerint a kompetenciamérés eredeti célja nem a diákok vagy pedagógusok értékelése, hanem az iskolák teljesítményének objektív mérése volt. Pongrácz László, a mérés egyik kidolgozója korábban úgy nyilatkozott:
Ez segíti hozzá az intézményeket ahhoz, hogy az iskola elhelyezze saját magát a köznevelés térképén."
Az oktatási szakemberek aggályosnak tartják a kompetenciamérés osztályzássá alakítását. Lannert Judit oktatáskutató szerint "Az osztályzattal éppen ezért magát értékelheti leginkább, nem a tanulót". A mérés ugyanis nem a tananyag tudását teszteli, hanem a tanulási és tanítási folyamatok hatékonyságát vizsgálja.
A BM hangsúlyozta, hogy még nem született végleges döntés a változtatásokról.
Az oktatási szakértők remélik, hogy a tárca figyelembe veszi a szakmai szempontokat, és nem hoz olyan intézkedéseket, amelyek tovább torzítanák a kompetenciamérés eredeti célját és funkcióját.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio