2025 januárjában egy hajó elvágta a Tajvan főszigete és a Macu-szigetek között futó tengeralatti kommunikációs kábelt. Az eset következtében a tejpeji döntéshozók úgy határoztak, hogy igyekeznek fellépni az egyre nagyobbra növő kínai árnyékflotta ellen. Azt állítják, hogy rengeteg teherhajó van ezek közül offshore-cégek birtokában, hogy ezzel elkerüljék a szankciókat. Többnyire olyan országok lobogóját húzzák fel, amelyek nem fordítanak különösebben figyelmet a rendszeres biztonsági ellenőrzések végrehajtására.
Tajvan egyelőre 52 járművet tett a listára, ezek olyan államok zászlói alatt közlekednek, mint Kamerun, Tanzánia, Mongólia, Togo és Sierra Leone. A tulajdonos cégek ezzel szemben egészen máshol keresendőek, többnyire a Peking felügyelete alatt álló Hongkongban vagy Makaóban. A tényleges lista ennél jóval nagyobb lehet, mivel megjegyzik, hogy az árnyékflotta mértet már elérheti a világ forgalomban lévő hajóinak ötödét is.
A kábelvágási incidens emlékeztetett minket a nem megfelelő hajók által jelentett kockázatokra. Ez kockázatot jelent minden parti állam számára, és teljesítenünk kell kikötőállamként vállalt felelősségünket
– emelte a ki a tajvani parti őrség tisztségviselője. A sziget képviselői kiemelték, hogy a látszólag a listára kerülő öt ország lobogója alatt közlekedő hajókkal van a legtöbb probléma, visszatérőek a dokumentációs hiányosságok, megsértik a tengeri és a munkaügyi szabályokat, valamint igyekeznek kibújni az esetleges szankciók alól.
Címlapkép forrása: Annabelle Chih/Getty Images