Az orosz haditengerészet öt hajója várakozik jelenleg Tartúsztól nyugatra, nemzetközi vizeken. Köztük három katonai célú teherhajó és két kétéltű támadóhajó található. A helyzet azután alakult ki, hogy 2024 decemberében megbukott az Aszad-rezsim, és az új vezetés, a Hajat Tahrír al-Sham (HTS) csoport átvette az irányítást. A Földközi-tenger partján fekvő kikötő korábban kulcsfontosságú szerepet töltött be Oroszország közel-keleti és afrikai katonai logisztikájában. A bázis használatára Vlagyimir Putyin orosz elnök 2017-ben 49 évre szóló megállapodást kötött Bassár el-Aszaddal.
Az új szíriai vezetés azonban felülvizsgálja az ország tengerbiztonsági politikáját, és nem engedi be az orosz hajókat a kikötőbe. Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője decemberben még arról beszélt, hogy tárgyalások folynak a kikötőbérlet státuszáról, de úgy tűnik, ezek nem vezettek eredményre. Az ukrán katonai hírszerzés (HUR) jelentése szerint az orosz haditengerészet főtisztje, Valerij Varfolomejev ellentengernagy kétszer is megpróbált tárgyalni a parti hatóságokkal, de sikertelenül.
Nem akarjuk, hogy Oroszország olyan módon távozzon, amely nem illik az országunkkal fennálló hosszú távú kapcsolatához
- nyilatkozta Ahmed al-Sharaa, a HTS vezetője az Al Arabiya szaúdi állami műsorszolgáltatónak, utalva a Hmeimimben és Tartúszban lévő orosz támaszpontokra. A kikötőben jelentős mennyiségű orosz katonai felszerelés sorakozik, köztük több száz teherautó, páncélozott járművek és légvédelmi rendszerek. Egyes jelentések szerint az orosz személyzet már megkezdte a járművek elégetését.
Míg a csapatokat légi úton evakuálni lehet a közeli Hmeimim katonai repülőtérről, a nehéz felszerelést csak tengeren lehetne elszállítani. Ha ez nem sikerül,
fennáll a veszélye, hogy ezek a berendezések elvesznek Oroszország számára.
A helyzet továbbra is feszült, és egyelőre nem látszik megoldás az orosz haditengerészet tartúszi dilemmájára.
Címlapkép forrása: Samer Uveyd/Anadolu Agency via Getty Images