Máris itt a New York-i dugódíj első hatása - Mit lép erre Trump?
Globál

Máris itt a New York-i dugódíj első hatása - Mit lép erre Trump?

Portfolio
New Yorkban január 5-én életbe lépett a régóta várt és vitatott dugódíj, amely új korszakot nyit a Manhattan belvárosába irányuló autóforgalom szabályozásában. A rendszer bevezetése jelentős bevételt hozhat a városnak, miközben enyhítheti a forgalmi dugókat és javíthatja a levegő minőségét. A jogi kihívások és Donald Trump volt elnök ellenállása azonban meghatározhatja, hogy ez csak egy átmeneti intézkedés lesz-e, vagy egy új amerikai trend kezdete - értékeli a frissen életbe lépett intézkedést a CNN. Közben a Levegő Munkacsoport már közzé is tette az első nyilvános hivatalos adatokat a lépés hatásáról, ezek szerint az első nap jelentősen csökkent a forgalom, ezáltal a bejutási idő.

A dugódíj bevezetése szempontjából kulcsfontosságú volt az időzítés, vagyis hogy január 20-a, az elnöki beiktatás előtt lépjen életbe, hogy biztosítsák a rendszer életképességét. Michael Gerrard, a Columbia jogi karának professzora szerint azzal, hogy a rendszer beindult, nagyon nehéz lenne az amerikai elnöknek visszacsinálnia. Gerrard, aki tagja volt annak a jogi szakértőkből álló koalíciónak, amely beperelte Kathy Hochul New York-i kormányzót a dugódíj bevezetésének halasztása miatt, nem számít arra, hogy a még függőben lévő perek sikeresek lesznek.

A dugódíj koncepciója nem új keletű. William Vickrey, a Columbia közgazdásza már az 1950-es években felvetette az ötletet. 2007-ben Michael Bloomberg, New York akkori polgármestere javasolta a dugódíj egy formáját, amelyet végül elvetettek. A támogatók szerint a rendszer csökkentené a forgalmat és a környezetszennyezést, miközben bevételt biztosítana a városi projektekhez. A kritikusok viszont úgy vélik, hogy felesleges terhet ró az autósokra és elriaszthatja a vállalkozásokat a városból.

Kate Slevin, a Regionális Terv Egyesület ügyvezető alelnöke optimista a dugódíj hosszú távú hatásait illetően. "Sürgősen nagyobb beruházásokra van szükségünk a tömegközlekedésbe.

Szörnyű problémánk van a forgalmi torlódások miatt,

amelyek évről évre csak rosszabbodnak, és mindenki megérdemli a tisztább levegőt a régiónkban, így ez egy erős lépés mindezen kihívások kezelése felé."

A New York-i dugódíj az első ilyen jellegű intézkedés az Egyesült Államokban, bár hasonló rendszereket már évtizedek óta alkalmaznak világszerte, például Szingapúrban, Londonban és Stockholmban. Yonah Freemark, az Urban Institute kutatója szerint a közvélemény idővel várhatóan pozitívabbá válik, ahogy az emberek megtapasztalják az előnyöket.

A személygépkocsik naponta egyszer fizetnek a 60. utca alatti manhattani behajtásért, csúcsidőben 9 dollárt, csúcsidőn kívül pedig 2,25 dollárt. A rendszer 50%-os kedvezményt biztosít csúcsidőben az 50 000 dollár alatti éves háztartási jövedelemmel rendelkező sofőröknek. Az egy egységes teherautókra magasabb díjak vonatkoznak.

Bár Donald Trump volt elnök erősen bírálta a rendszert,

a szakértők szerint nehéz dolga lenne, ha megpróbálná visszafordítani a dugódíjat. Gerrard szerint jelenleg csak a kongresszus tudná valóban megállítani a programot, de ez "rendkívüli lépés lenne".

Más amerikai városok, köztük Chicago, Boston és San Francisco, figyelemmel kísérik a New York-i tapasztalatokat. Charles Komanoff közlekedési közgazdász és környezetvédelmi aktivista, aki évtizedek óta támogatja a dugódíj bevezetését, szintén optimista a jövőt illetően. "A dugódíj olyan módon kezdi majd újrarendezni a New York-iak autóhoz való viszonyát, amely nagyon izgalmas és felemelő, sőt felszabadító lesz az emberek nagy többsége számára New York városában" - fogalmazott.

A friss fejlemények kapcsán posztot közölt a hazai Levegő Munkacsoport. Ezek szerint New York központi területe, az 1,7 millió lakosú Manhattan bevezető útjain a hatályba lépés első napján jelentősen csökkent a forgalom: a Holland alagúton a korábbi 27 perc helyett 9 perc alatt lehetett átjutni, a Lincoln alagúton 10 helyett 3 perc alatt, a Williamsburg hídon 11 helyett 6 perc alatt. Azzal érvelnek:

Budapesten is ehhez hasonlóan csökkennének a dugók, ha megemelnék a nem helyben lakók parkolási díját.

Karácsony Gergely, Budapest főpolgármestere legutóbb tavaly novemberben nyilatkozott a témában. Akkor óvatosan fogalmazott a politikus, nevezetesen: elképzelhető tervként említette,

hangsúlyozta, hogy jelenleg nem látja megvalósíthatónak.

Rámutatott, hogy míg Londonban és Stockholmban működőképes a rendszer, más nagyvárosokban kudarcot vallott. A főpolgármester szerint a legnagyobb kihívások a társadalmi igazságosság kérdése és a forgalomcsökkentés, illetve levegőminőség-javítás tényleges hatékonysága körül merülnek fel.

Emlékezetes, tavaly voltak a főpolgármesternek olyan, végül megszavazott javaslatai, amelyek érintették az autósok parkolási lehetőségeit.

A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images

Holdblog

Fegyverkezik a világ

Működött a fenyegetés. 2021-ben a harminckét NATO-tag közül csak öt állam volt hajlandó teljesíteni a GDP-arányosan kétszázalékos védelmi büdzsét, amit a szövetség előír. Ma ez... The

Holdblog

Köpködős lány a tőkepiacon

December 4.-én indított $HAWK token az egyik legjobb példája annak, hogy mennyire befolyásolhatják a véleményvezérek, influencerek a mindennapi döntéseinket, legyen annak pozitív vagy negatív

Kiszámoló

Az kevés, hogy valami olcsó

Nagyon sok ember egyetlen kritérium alapján választ bankot vagy brókercéget: minél olcsóbb legyen. Ez még egy élelmiszervásárlásnál is rossz szempont, mert vajon miért olcsóbb ez a termék,

RSM Blog

Bérszámfejtés 2025

Az RSM szakértői összefoglalták, hogy a vállalatoknak, a munkáltatóknak milyen, 2025 januárjától érvényben levő változásokkal kell tisztában lenniük, a bérszámfejtéshez kapcsolódó ad

KonyhaKontrolling

Hogyan kerülhetsz hitelspirálba?

Mindig szomorú leszek, amikor hitelspirálban, vagy annak a határán levő ügyfelekkel beszélek. Ennek az egyik legfőbb oka, hogy általában nem tudok segíteni. Nemcsak azért, mert mire felismerik

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Jelzáloghitel-elengedés 2025: milliókkal csökkentheted a tartozásodat, szinte csak igényelni kell

Multi asset portfólió menedzser

Multi asset portfólió menedzser
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes online előadás

Bikák és Medvék: Kivel jobb haverkodni a tőzsdén?

Hogyan ismerd fel, hogy épp emelkedő (bull) vagy csökkenő (bear) piacon jársz?

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Green Transition & ESG 2025
2025. március 6.
Biztosítás 2025
2025. március 4.
Agrárium 2025
2025. március 19.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
belgrád tüntetés