A Bloomberg New Energy Finance (BloombergNEF) anyagában kiemeli, hogy az új technológiai fejlesztések, a gyártási túlkapacitások, az alacsony fém- és alkatrészárak, valamint az olcsóbb lítium-vas-foszfát (LFP) akkumulátorokra való folyamatos átállás mind hozzájárultak ahhoz, hogy
az átlagos akkumulátorcsomag-árak 115 dollárraL csökkentek kilowattóránként 2024-ben, amely mintegy 20 százalékos csökkenést jelentett 2023-hoz képest.
Az akkumulátorcellák átlagára még ennél is nagyobb mértékben, közel 30%-kal, 78 dollár/kWh-ra esett egy év alatt. Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a fenti számok globális átlagot jelentenek, ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az akkumulátorárak országonként és alkalmazási területenként jelentős mértékben eltérhetnek.
Az is elmondható, hogy a 2022-es rövid emelkedéstől eltekintve az átlagos akkumulátorárak az elmúlt évtizedben folyamatosan csökkentek.
Az árak csökkenésében kiemelt szerepet játszott az is, hogy a világ vezető akkumulátorgyártói agresszíven bővítették a gyártási kapacitásaikat az elmúlt években. Jelenleg hatalmas túlkapacitás tapasztalható az akkumulátorcella-gyártás esetében.
A BloombergNEF számításai szerint a globálisan üzembe helyezett 3,1 terawattóra gyártókapacitás több mint 2,5-szerese volt a lítium-ion akkumulátorok iránt mutatkozó keresletnek tavaly.
Fontos azt is kiemelni, hogy ugyan az akkumulátorok iránti kereslet minden ágazatban növekedett 2024-ben az azt megelőző évhez képest, az elektromos járművek piaca - az akkumulátorok iránti kereslet legmeghatározóbb hajtóereje - lassabban nőtt, mint a korábbi években. Ráadásul az akkumulátorcellák árcsökkenése nagyobb volt tavaly, mint az akkumulátorfémeké, amely azt jelzi, hogy az akkumulátorgyártók árrése beszűkül. Különösen nagy nyomás nehezedik a kisebb gyártókra, hogy a piaci részesedésért folytatott ádáz csatában csökkentsék az akkumulátorcelláik árát.
Fontos szint alá csökkent az akkumulátorok ára Kínában
Mérföldkő volt, hogy a teljesen elektromos személygépkocsik akkumulátorárai 100 dollár alá csökkentek kilowattóránként Kínában. Ennek pedig azért van nagy jelentősége, mert a 100 dollár/kWh-s akkumulátorárakra gyakran úgy hivatkoznak, mint olyan referenciaértékre, ahol az elektromos autók elérik az árparitást. A világ legnagyobb autópiacán az akkumulátorral szerelt elektromos járművek átlagos tranzakciós árai ma már alacsonyabbak, mint a belső égésű motorral szerelt járműveké. Ennek köszönhetően egyre népszerűbbé válnak a vásárlók körében és egyre nagyobb hányadát adják az összeladásoknak. A tisztán elektromos meghajtású autók és a plug-in hibridek a teljes kínai személygépkocsi-értékesítés 52 százalékát tették már ki tavaly novemberben.
Bár Kínában az elektromos autók elérték az árparitást, sok autópiacon még mindig drágábbak, mint a hasonló belső égésű motorral szerelt társaik.
Regionálisan az akkumulátorcsomag-árak Kínában voltak a legalacsonyabbak, 94 dollár/kWh-s értékkel.
Az Egyesült Államokban és Európában 31 százalékkal, illetve 48 százalékkal magasabbak voltak az akkumulátorcsomagok átlagos árai, amely tükrözte ezen piacok viszonylagos fejletlenségét, valamint a magasabb termelési költségeket és az alacsonyabb gyártási mennyiségeket. Lényeges arról is beszélni, hogy a fogyasztói elvárások miatt egyre nagyobb akkumulátorokkal szerelik az elektromos járműveket, átlagos méretük világszerte mintegy 10 százalékkal nőtt évente, ez a folyamat pedig megnehezíti az árparitás elérését.
Felpöröghet az elektromos autók iránti kereslet
A Goldman Sachs várakozásai szerint az akkumulátorárak évek óta tartó esésének koránt sincs vége, és hatalmas árcsökkenést látunk majd a következő években. Véleményük szerint ennek az árcsökkenésnek két fő mozgatórugója lesz:
- Az egyik az erőteljes technológiai innováció. A kutatás és fejlesztésbe, gyártásba ölt óriási összegeknek köszönhetően új akkumulátorok jelennek meg a piacon, amelyek jóval nagyobb energiasűrűséggel és alacsonyabb költséggel rendelkeznek.
- A második tényező az akkumulátorok gyártásához felhasznált fémek árcsökkenése, köztük a lítiumé és a kobalté, amelyek árfolyama rendkívül magas szinten tetőzött 2022-ben. A 2023 és 2030 közötti időszakban az akkumulátorok áresésének nagyjából 40 százaléka származik majd az alacsonyabb nyersanyagárakból.
Döntően a fenti tényezőknek köszönhetően a Goldman Sachs úgy számol, hogy
az akkumulátorok átlagos ára 82 dollár/kWh-ra csökkenhet 2026-ban.
A szakértők szerint az akkumulátorárak gyors csökkenése olyan autópiacokon, mint az Egyesült Államok, már 2026-ban elhozhatja a teljes birtoklási költségparitást, feltételezve persze, hogy az olajárak továbbra is viszonylag magas szinten maradnak majd.
Éppen ezért az elektromos autók iránti kereslet erőteljes visszatérésére számítanak már jövőre.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images