Lars Barstad, a Frontline vezérigazgatója aggodalmát fejezte ki az árnyékflotta növekedése miatt, amely a világ hajóflottájának már mintegy ötödét teszi ki. Ez a jelenség az oroszokhoz kötődő tulajdonosok által felvásárolt több száz elöregedő hajó következménye, amelyekkel a nyugati országok által bevezetett olajkereskedelmi korlátozásokat próbálják megkerülni.
A probléma súlyosságát jól példázza egy júliusi incidens, amikor a Hafnia Nile nevű tartályhajó Malajziánál összeütközött a Ceres I-gyel, egy iráni olajat szállító sötét flottához tartozó hajóval. Az amerikai pénzügyminisztérium később szankciókat rendelt el a Ceres I tulajdonosai ellen, mivel az ütközés idején a hajó radarrendszere pontatlan helymeghatározást sugárzott.
A sötét flottához tartozó hajók általában olyan offshore társaságok tulajdonában vannak, amelyek tulajdonosi háttere tisztázatlan. Ezek a hajók gyakran nem rendelkeznek megfelelő biztosítással,
és olyan országok lobogója alatt vannak bejegyezve, amelyek kevésbé szigorúan érvényesítik a biztonsági ellenőrzésekre vonatkozó szabályokat.
"Nagyon-nagyon aggódom" - nyilatkozta Barstad a sötét flotta növekedésével kapcsolatban. Szerinte ez a jelenség számos "törvénysértő üzemeltetőt" ösztönzött arra, hogy "őrült mennyiségű pénzt" keressen. A vezérigazgató bírálta a Nemzetközi Tengerészeti Szervezetet (IMO) is, amiért nem tesz eleget a biztonsági és környezetvédelmi szabályok betartatásáért.
"Ezek a hajók az IMO keretein kívül kereskednek" - mondta Barstad. "Már jó ideje alszanak a kormány mögött a tartályhajók tekintetében".
A Frontline vezetője szerint egy olyan hajó, mint a Ceres I - amely 2 millió hordó nyersolajat szállított - egy jövőbeli incidens során kettészakadhat, ami súlyos környezeti katasztrófához vezethet. Rámutatott arra is, hogy ilyen esetben nehéz lenne megállapítani a felelősséget, mivel a hajó és a rakomány tulajdonjoga tisztázatlan.
Barstad kritizálta az európai politikusokat is, amiért nem hajlandóak betartatni a szankciókat. Véleménye szerint sokan tartanak a magasabb energiaáraktól, ha az Oroszországból, Iránból és Venezuelából származó olajat valóban kizárnák a nemzetközi piacokról.
Az IMO Barstad kritikájára reagálva közölte, hogy 2023 végén határozatot fogadott el, amelyben felszólítja a tagállamokat a hajók nyilvántartásba vételével kapcsolatos szigorúbb fellépésre és a kikötői ellenőrzések fokozására. Az ENSZ-szervezet hangsúlyozta, hogy a tagállamok felelőssége a lobogójuk alatt közlekedő és a kikötőikbe látogató hajók szabálykövetésének biztosítása.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images