A The New York Times által áttekintett műholdfelvételek tanúsága szerint december 5-én és 6-án még öt nagy orosz katonai hajó és egy tengeralattjáró volt látható Tartusz kikötőjében. A hétfőn, kedden és szerdán készült felvételeken azonban ezek a hajók már nem voltak jelen. A keddi képeken két fregatt a parttól több mérföldre horgonyzott, de nem világos, hogy ott maradnak-e vagy más célállomás felé indulnak.
Tartusz kikötője 1971 óta kulcsfontosságú szerepet játszott Moszkva katonai jelenlétének biztosításában a térségben.
Ez Oroszország egyetlen földközi-tengeri kikötője, amely stratégiai jelentőséggel bír a régióban.
A kereskedelmi forgalom is jelentősen visszaesett a kikötőben. A MarineTraffic adatai szerint legalább hétfő óta egyetlen teherhajó sem futott be Tartuszba vagy indult onnan. Két kisebb kereskedelmi hajó ugyan megérkezett a kikötő előtti vizekre, de még nem kötöttek ki.
Az orosz gabonaszállító hajók, amelyek rendszeresen közlekedtek Oroszország és az oroszok által megszállt Ukrajna, valamint Szíria között megváltoztatták útvonalaikat. Jelenleg Ciprus partjainál várakoznak.
Az olajszállítás terén is jelentős változások történtek. Egy iráni olajszállító tanker, a Lotus, amely 750 ezer hordó nyersolajat szállított Szíriába, vasárnap reggel hirtelen megfordult a Vörös-tengeren.
Moszkva ugyan közölte, hogy megegyezett a szír lázadókkal arról, hogy nem támadják meg az orosz tengerészeti támaszpontot, a hajók kifutása arra enged következtetni, hogy az oroszok nem igazán bíznak meg ebben az ígéretben. A helyzet azért is problémás az orosz haditengerészet számára, mert a meglehetősen drága eszközök nyílt vízen történő tárolása nem éppen fenntartható művelet. Amennyiben a közeljövőben nem térnek vissza Tartuszba, úgy kénytelenek lesznek elindulni a balti- vagy barents- tengeri támaszpontok felé.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images