Az egész világot megrengette Jun Szogjol magánakciója – Hatalmas bukás jöhet a hadiállapot után
Globál

Az egész világot megrengette Jun Szogjol magánakciója – Hatalmas bukás jöhet a hadiállapot után

December 3-án késő este Jun Szogjol dél-koreai elnök váratlanul rendkívüli hadiállapotot jelentett be az országban. Indoklásában viszont nem a külső hatalmakat, vagy valami más veszélyt emelt ki, hanem az ellenzéket ostorozta keményen, mivel szerinte azok „összejátszanak Észak-Koreával”. A helyzet azóta csillapodni látszik, a következmények viszont még hosszú időre meghatározhatják az ország politikáját.

Amilyen hirtelen jött, olyan gyorsan lecsengeni is látszik a válság Dél-Koreában, ám a helyzet közel sem ennyire egyszerű. Egy egész ország áll értetlenkedve az események előtt, miközben szinte bizonyos, hogy az elnökre nézve nagyon súlyos következményei lesznek a döntésnek. Nézzük sorban, hogy pontosan mi is történt a távol-keleti hatalomban kedd estétől:

  • Helyi idő szerint 22:35-kor Jun Szogjol elnök beszédet tartott, amelyben kihirdette a hadiállapotot. Beszédében hosszasan ostorozta az ellenzéket.
  • A kormánypárt vezetője ellenezte a rendeletet, az ellenzék vezetője pedig törvénytelen lépésről beszélt a hadiállapot bejelentése miatt.
  • Éjfél körül a parlament épületét a rendvédelmi erők lezárták azzal a céllal, hogy onnan se ki, se be ne lehessen jutni.
  • Nem sokkal éjjel 1 óra előtt a benn tartózkodó képviselők a törvényi előírásoknak megfelelően szavaztak a hadiállapotról. Az eredmények magukért beszéltek, alig pár perc elég volt a döntés meghozásához és egyhangúan elfogadták a statárium visszavonását. Ez világosan mutatta, hogy az államfővel még a saját párttársai sem értenek egyet.
  • Pár perccel később, 01:15 körül a törvényhozás épületéhez vezényelt katonák elkezdték elhagyni a területet.
  • A hajnali órákban az elnök újabb televíziós beszédet intézett, amelyben a hadiállapot feloldásáról beszél. Körülbelül reggel negyed 6 körül a kabinet is elfogadta a visszavonást.

Ezzel viszont még egyáltalán nem lett megválaszolva az összes kérdés, sőt, az ügyet sem zárta le senki. A lakosság és az ellenzék keresi a válaszokat, hogy egyáltalán miért volt ilyen radikális lépésre szüksége az elnöknek, miközben

ezzel valószínűleg véget vetett a saját politikai karrierjének.

Politikai patthelyzet

Az események megértéséhez a legtöbb támpontot az államfő késő esti televíziós beszédében lehet fellelni, mivel ebben több megdöbbentő kijelentést is tett, amellyel az ellenzéket kemény vádakkal illeti. Elmondta például, hogy a politikai riválisai „összejátszanak Észak-Koreával”, valamint az, hogy „drogparadicsommá” szeretnék változtatni az országot. A legsúlyosabb mondata talán az volt, hogy a politikusok egyenesen a liberális demokrácia megdöntésére törnek Dél-Koreában. Ezek a szavak akkor válnak igazán hangsúlyossá, ha Jun Szogjol politikai helyzetét vesszük górcső alá.

2022-ben a korábbi legfőbb ügyészt szűken megválasztották elnöknek az országban, a konzervatív Polgári Erő Párt jelöltjeként. Riválisa, I Dzsemjong elismerte a vereségét. A sikerrel viszont folyamatos szélmalomharc következett, ami az ország politikai rendszerének köszönhető. Dél-Korea legfontosabb politikai döntéshozója maga az elnök, aki egyben a hadsereg parancsnoka és ő jelöli ki a miniszterelnök személyét is. A probléma azzal van, hogy a munkája nagyban függ a parlamenttől, mivel az összesen csak egy ciklusra megválasztható államfő javaslatait el kell fogadniuk, cserébe az elnök is vétózhatja a törvényhozás döntéseit. A két demokratikus hatalom tehát szorosan függ egymástól,

hatékony kormányzásra akkor van lehetőség, ha a kormány és a parlament együttműködik vagy képes kompromisszumokat kötni.

A helyzet faramuciságát ugyanis az adja, hogy az elnök személyétől függetlenül dönthetnek a választók a parlament összetételéről. Így fordulhatott elő az a helyzet, hogy Jun Szogjol kormányának a hivatali ideje alatt végig a többségben lévő ellenzéki erők akaratával kellett hadakoznia. A helyzet most sincs másképpen, az ellenzéki blokk vezető ereje, a progresszív Demokratikus Összefogás Pártja 170 mandátummal rendelkezik a 300 fős parlamentben, ezzel egyszerű többséget alkotnak.

A belső ellenétek egészen magas szintre gyűrűztek el, az elmúlt hetekben pedig már tapintható volt a feszültség, mivel gyakorlatilag megállás nélkül egymással viaskodtak a felek. Az elnököt számonkérték volna a felesége körül kirobbant botrány miatt, ezt Jun nem engedte, de a költségvetés sem ment át a szavazáson, a kormánytagokat is vádemeléssel fenyegették. A rendszer sajátosságai miatt tehát

kialakult egy olyan patthelyzet, amiből sehogy sem látszódott a kiút, miközben a totális működésképtelenség réme fenyegette az országot.

Az elnök tehát a televíziós beszédében Észak-Korea leple mögé bújtatott szavaival valójában ezt a politikai tehetetlenséget szerette volna feloldani, amiért egyértelműen az ellenzéket hibáztatta, mivel szerinte nem hagyják működni a kormányát. A cél világos volt: a hadiállapot bevezetésével véget vetni az ellenzéki akadéskoskodásnak, átvenni a hadsereg segítségével az ellenőrzést a média felett, valamint a gyülekezési jogok felfüggesztését is el szerette volna érni. Gyakorlatilag el akarta söpörni az ellenzéket, diktatórikus módszerekkel, de ebben nem talált társakra.

Mi lesz most?

Az elnök a rendelkezésére álló eszközök közül az egyik legszélsőségesebb döntéshez nyúlt, hogy véget vessen a belpolitikai patthelyzetnek. A lépés viszont még a saját párttársai körében is ellenállásba ütközött, ezért egyértelműen bukásra volt ítélve. Jun Szogjol számára ezzel látványosan visszafelé sült el a döntés, mivel a lakosságon és a politikai eliten kívül még a nemzetközi partnereket is sikerült magára haragítania. Nem véletlen, hogy azonnal felerősödtek a hangok, hogy az államfőnek távoznia kell a pozíciójából és az ellenzékiek mindent meg fognak tenni azért, hogy eltávolítsák őt a helyéről.

A maradása érdekében pedig vélhetően alig számíthat majd bárkire, mivel a hadiállapottal gyakorlatilag mindenkit sikerült elidegenítenie magától.

A döntés azért is volt különösen érthetetlen, mert a hasonló politikai patthelyzetek egyáltalán nem számítanak példa nélkülinek Dél-Koreában. Korábban is több alkalommal előfordult már, hogy a parlament és a kormány hosszasan vitatkozott egymással a költségvetésen, vagy más fontos kérdéseken. Sokan azt a következtetést vonták le, hogy az elnök szerette volna a saját pozícióját megerősíteni, mivel a népszerűségi mutatói rekordalacsonyan voltak, bár számára ennek kisebb jelentősége van, mivel a távol-keleti országban az államfő csak egy, ötéves ciklust tölthet be, így Jun legkésőbb 2027-ben mindenképpen távozni kényszerült volna. Ehelyett most azzal kell szembenéznie, hogy a parlament akár vádat is emelhet ellene, bár ehhez kétharmados többségre lenne szükség, ez a kormánypárt képviselői nélkül nincs meg. Egyáltalán nem biztos viszont, hogy a Polgári Erő Párt kitart mellette. Ha a törvényhozás eljut a vádemelési javaslatig, akkor az alkotmánybíróságnak további 180 napja van a döntésig. Az elnök körül viszont most annyira elfogyott a levegő, hogy

többen azt pedzegetik, hogy már azelőtt távozni fog pozíciójából, mielőtt a jogi procedúrák beindulnának.

Bárhogy is távozna az államfő, új választást kellene kiírni az országban.

A nemzetközi szereplők értetlenkedésüknek adtak hangot a bejelentést követően, mivel még a legfontosabb szövetséges, az Egyesült Államok sem értesült arról, hogy mi készül. Washington számára kiemelkedően fontos Dél-Korea partnersége, mivel jelentős védelmi-biztonsági bástyaként gondolnak rá, különösen a kínai nyomulás visszaszorítására. Ebben eddig partnerre találtak az elnökben, viszont ezt követően a Fehér Ház is megvonhatja tőle a bizalmat. Már ha az eseményeket követően Jun Szogjol egyáltalán hatalomban marad addig, ameddig Donald Trumpot be nem iktatják.

Címlapkép forrása: Chung Sung-Jun/Getty Images

Kiszámoló

Adók, illetékek, járulékok

Többen ki szoktak javítani, mert úgymond tranzakciós adónak hívom az eredeti elnevezése szerint tranzakciós illetéket és rosszul tudom a nevét. Nem, nem én tudom rosszul a nevét, hanem az, aki

Kasza Elliott-tal

AT&T - elemzés

Három hónapja írtam róla, akkor abban reménykedtem, hogy menni fog fölfelé 28 dollárig. Ment is, na nem addig, és nem túl meredeken, de ma csinált egy +4%-os napot. Ránéztem a honlapjukra, ma

Holdblog

Zsiday Viktor: Mekkora kamat kell??

A gazdasági csúcsminiszter szereti hangoztatni, hogy alacsonyabb kamatszint kell Magyarországon, mert akkor nagyobb lesz a növekedés. Eközben azt is el szokták mondani a kormány tisztvise

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Megjött a GDP-adat: így került recesszióba Magyarország

Vezető modellező – Piaci kockázat

Vezető modellező – Piaci kockázat
Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Díjmentes előadás

Tőzsdei megbízások helyes használata

Kérdések és válaszok azzal kapcsolatban, hogy mire figyelj, ha kezdő befektető vagy!

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Eladó új építésű lakások

Válogass több ezer új lakóparki lakás közül Budán, Pesten, az agglomerációban, vagy vidéken.

Agrárszektor Konferencia 2024
2024. december 4.
Mibe fektessünk 2025-ben?
2024. december 10.
Property Warm Up 2025
2025. február 20.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
michael barnier franciaország bizalmatlansági szavazás párizs