A tervek szerint 2035-re épülhet ki teljesen az új rendszer, amellyel
Kína igyekszik felvenni a versenyt a távközlés és a navigáció mellett a modern haditechnikában is egyre nagyobb szerepet játszó, amerikaiak által dominált területen.
Kína mellett más fejlődő országok, többek között például India is igyekszik saját, globális lefedettségű rendszert kiépíteni, hogy felvegye a versenyt az Egyesült Államokkal.
A kínai állami média beszámolója szerint
a BeiDou fejlesztői jövőre várnak áttörést a kulcsfontosságú technológiák terén.
China plans to develop a next-generation BeiDou satellite system that will be more powerful, technologically advanced, and capable of delivering higher-quality services. https://t.co/IzB2aYAeHq
— CCTV+ (@CCTV_Plus) November 29, 2024
A fejlesztésről szóló bejelentéseket a navigációs rendszer megalkotásának 30. évfordulója alkalmából tartott rendezvényen jelentette be a kínai kormányzat. Az ütemterv szerint 2027 körül három kísérleti műholdat bocsátanak fel, majd 2029-ben egy "rendszerhálózati műholdat" küldenének fel. A BeiDou következő generációjának teljes kiépítése 2035-re fejeződhet be.
Az új generációs rendszer
egy hibrid konstellációt kíván létrehozni, amely magas, közepes és alacsony pályán keringő műholdakból áll.
A cél a pontosság és az autonóm működés képességének javítása. Emellett pedig egy hatékony integrált földi rendszert is terveznek az információmegosztás elősegítésére.
A BeiDou már most is széles körben elterjedt Kínában. Októberben 1,4 milliárd földi berendezés használta a rendszert, és ugyanebben a hónapban 12,7 milliárd jüan (1,76 milliárd dollár) értékű új projektekre kapott támogatást.
A nemzetközi piacon a BeiDou elsősorban a fejlődő országokban terjeszkedik. Alexander Vuving, a hawaii Daniel K. Inouye Asia-Pacific Centre for Security Studies professzora szerint ezek az országok előnyben részesíthetik a kínai rendszert, ha az megbízható, de olcsóbb, mint a versenytársak megoldása.
A BeiDout már most is számos alkalmazási területen vetik be, a távközléstől kezdve a közlekedésen át a természeti erőforrások kezeléséig. Kínai tisztviselők szerint a rendszer már segíti többek között a pakisztáni kikötők, a mianmari folyami közlekedés és a laoszi mezőgazdaság irányítását.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images