A Nissan nemrég bejelentette, hogy 20 százalékkal csökkenti a globális gyártókapacitását és 9000 munkahelyet szüntet meg. A vállalat középtávon nagyobb hangsúlyt kíván fektetni a hibrid technológiára. Az üzleti jelentésében a Nissan elismerte, hogy nehéz helyzetben van, és sürgősen karcsúbbá, rugalmasabbá kell válnia.
A Renault és a Nissan közötti szoros szövetség 1999 óta áll fenn, amikor a francia cég befektetésével megmentette a japán vállalatot a csődtől. 2023 elején azonban mindkét fél lazított a szövetségen. A Renault 43 százalékról 36 százalékra csökkentette részesedését a Nissanban, míg a Nissan kisebbségi részesedést szerzett a Renault független elektromosautó-részlegében, az Ampere-ben.
A Financial Times szerint a Renault további részesedéscsökkentést tervez.
A japán autógyártó ezért új, hosszú távú és stabil részvényest keres, például egy bankot vagy biztosítási csoportot. Ugyanakkor a vállalat minden lehetőséget megfontol, beleértve azt is, hogy a Honda esetleg megvásárolja részvényeinek egy részét.
Emellett a Renault-hoz közel álló személyek beszámoltak arról is, hogy a francia autógyártó nyitott lenne arra, hogy a Nissanban lévő részvényei egy részét eladja a Hondának a 25 éves Nissan-szövetség átszervezésének részeként. Ez a lépés potenciálisan átrendezheti a japán autóipar erőviszonyait, két nagy tömbre osztva a piacot: az egyik oldalon a Toyota, a másikon a Honda-Nissan-Mitsubishi szövetséggel.
A helyzet komolyságát jól mutatja, hogy egy bennfentes forrás a Financial Timesnak úgy nyilatkozott:
12 vagy 14 hónapunk van a túlélésre.
A Nissan korábban bejelentette "The Arc" elnevezésű stratégiai tervét, amelyben 2030-ra költségparitást kíván elérni az elektromos autók és a belsőégésű motorok között. A vállalat azt is tervezi, hogy a következő három évben egymillió járművel növeli az elektromos járművek eladásait, és 2030-ig 34 új elektromos meghajtású modellt dob piacra világszerte.
Címlapkép forrása: Jose Sarmento Matos/Bloomberg via Getty Images