Olaf Scholz német kancellár hétfőn amellett érvelt, hogy az Európai Unióban ne szabjanak ki bírságokat azokra az autógyártókra, amelyek nem teljesítik a szigorú, flottaszintű szén-dioxid-kibocsátási előírásokat. A kancellár szerint:
A pénznek a vállalatoknál kell maradnia, hogy saját iparuk, saját vállalatuk modernizálására fordíthassák.
Robert Habeck német gazdasági miniszter nyitottnak mutatkozott a jövőre esedékes bírságok átmeneti felfüggesztésére, amennyiben az autógyártók a 2026-os és 2027-es célértékek túlteljesítésével ellensúlyozzák a jelenlegi túllépéseket. Habeck hangsúlyozta:
Tartjuk magunkat a flottaszintű határértékekhez, és pragmatikusan állunk hozzá az átálláshoz.
Az uniós szabályozás értelmében a 2025-ben forgalomba helyezett új autók átlagos kibocsátásának 15%-kal alacsonyabbnak kell lennie a 2021-es szinthez képest. Az elektromos járművek értékesítésének visszaesése azonban megnehezítette ennek a célnak az elérését.
Hildegard Müller, a németországi autóipar lobbicsoport, a VDA vezetője rámutatott, hogy
szakadék tátong az ambiciózus CO2-célkitűzések és a megfelelő politikai támogatás között.
Müller kiemelte: tekintettel a nehéz gazdasági helyzetre, az e-mobilitás iránti fogyasztói kereslet hiányára és a továbbra sem megfelelő keretfeltételekre, el kell kerülni az esetleges 2025-ös bírságokból származó további terheket.
A német környezetvédelmi minisztérium ugyanakkor ragaszkodik az uniós flottaszintű határértékekhez és a közlekedési ágazatban kitűzött éghajlati célokhoz. A tárca szóvivője szerint azonban a bírságok kifizetésének időzítésére vonatkozó rugalmas megközelítés életképes megoldás lehet, tekintettel az autóipar jelenlegi kihívásaira.
Ahogy arról korábban beszámoltunk, hatalmas lobbierő mozdult meg annak érdekében, hogy elérje a személygépkocsikra és kisteherautókra vonatkozó új CO2-célkitűzések 2025-ös felülvizsgálatát. Emellett szeretnék, ha a nehézgépjárművekre vonatkozó CO2-szabályozás felülvizsgálatára már szintén jövőre sor kerülne. Minderre véleményük szerint azért van nagy szükség, mert jelentősen megváltozott a gazdasági, geopolitikai környezet és az elektromos autók iránti kereslet is a vártnál kedvezőtlenebbül alakul az Európia Unióban.
Fontos azonban hangsúlyozni, hogy a szigorú előírások felülvizsgálata, a szabályok felpuhítása súlyos következményekkel járhat az európai autógyártás számára hosszú távon.
Forrás: Reuters
Címlapkép forrása: Hendrik Schmidt/picture alliance via Getty Images