A verekedés nem a napirendi pontokkal kapcsolatban alakult ki, amelyek között a legfontosabb a 2025-ös költségvetés javaslata.
Az ellenzék azt nehezményezte már az ülés elején, hogy a házelnök nem volt hajlandó napirendre tűzni a kormány elleni bizalmatlansági indítványt, amelyet a kellő számú ellenzéki képviselő adott be.
Majd a november elsejei, 15 áldozatot követelő újvidéki tragédia nem megfelelő kezelésével vádolta meg a kormányt, illetve a kormánypártokat, azt állítva, hogy „a mindent átszövő korrupció” és a „szakszerűtlenség” okozta az újvidéki vasútállomás előtetőjének leszakadását.
A lökdösődés és a verekedés akkor tört ki, amikor az ellenzéki bekiabálásokra reagálva a kormánypárti képviselők a korábban, 2000 és 2012 között kormányzó ellenzékieket vádolták meg korrupcióval és az országban tapasztalható bajok alapjainak megteremtésével. A képviselők többször is összecsaptak, és az ellenzék egy óriási, véres tenyeret ábrázoló transzparenst is kihúzott a teremben.
Parlament Srbije, danas.Tuča, pljuvanje i vređanje Ne zna se ko koga udara pic.twitter.com/zfwsC2Vh2Q
— Olgica (Rajković) November 25, 2024
Serbian Parliament in chaos today!Serbia is in an absolute state of crisis since the devastating tragedy when 15 people died after the canopy of the newly renovated train station collapsed in Novi Sad. pic.twitter.com/CtR57mq770
— Andela (Milivojevic) November 25, 2024
A parlament ülése a 15 áldozat emléke előtti egyperces tisztelgéssel kezdődött.
Az újvidéki tragédiával összefüggésben már 12 embert tartóztattak le,
köztük Goran Vesic volt építésügyi minisztert, aki az előtető leszakadását követő napokban lemondott, ám a történtekért nem vállalta a felelősséget.
A tragédia miatt azonnal tiltakozásba kezdett az ellenzék, amely azt követeli, hogy a hatóságok tartóztassák le a felelősöket, hozzák nyilvánosságra a vasútállomás újjáépítésében részt vevő cégekkel kötött szerződéseket, valamint mondjon le a miniszterelnök és Újvidék polgármestere.
A szerződéseket azért szeretnék látni, mert a tragédia napján az illetékes miniszter és a pályaépítésért és fenntartásért felelős vállalat azt közölte, hogy a szóban forgó előtető nem volt része a felújítási munkának, viszont számos, azóta készült felvétel tanúsága szerint közben módosítottak a szerkezetén, és további terhelésnek tették ki a hat évtizede épült szerkezetet.
Az újvidéki vasútállomás 1964-ben átadott épületét 2021 és 2022 során több hullámban felújították, a munka azonban idén is folytatódott. Goran Vesic júliusban jelentette be, hogy befejezték a felújítást, az egész épület újra használható.
Aleksandar Vucic köztársasági elnök az üggyel kapcsolatban leszögezte: a bíróságnak kell eldöntenie, ki a felelős a tragédiáért, de bizonyosan felelősség terheli mindazokat, akik nem gondoltak arra, hogy fel kell újítani a hatvan éve felhúzott épület minden részét. Nem azért kell megtalálni a felelősöket, hogy valakit bűnösnek lehessen kikiáltani, hanem azért, hogy hasonló esetek a jövőben ne fordulhassanak elő – tette hozzá.
Címlapkép forrása: MTI Fotó/Szerb belügyminisztérium