Az ISS orosz Zvezda kiszolgálómoduljának transzferalagútjában észlelhető szivárgás nem újkeletű probléma,
a légszivárgást az űrügynökségek már 2019 szeptembere óta számon tartják.
Bár az orosz űrhajósok többször is megkísérelték kijavítani a repedéseket, a probléma továbbra is fennáll. A szivárgás mértéke az elmúlt hónapokban jelentősen megnövekedett, ami arra késztette a NASA-t, hogy a legmagasabb kockázati szintre emeljék a problémát az űrállomás kockázatkezelési rendszerében.
Bob Cabana, a NASA Nemzetközi Űrállomás Tanácsadó Bizottságának új elnöke szerint az amerikai és az orosz tisztviselők eltérően értékelik a helyzetet. "
Az orosz álláspont szerint a repedések legvalószínűbb oka a mikrorezgések okozta nagy ciklikus fáradás
- mondta Cabana. A NASA úgy véli, hogy a transzferalagútban megjelenő repedéseknek valószínűleg több oka van, beleértve a nyomást és a mechanikai feszültséget, a maradó feszültséget, az anyagtulajdonságokat és a környezeti hatásokat is.
A nézeteltérések ellenére mindkét fél igyekszik megoldást találni a problémára.
Az orosz űrügynökség, a Roszkozmosz fémmintákat és vizsgálati jelentéseket osztott meg a NASA-val, míg a NASA független szakértői csoportot bízott meg a helyzet értékelésével.
A probléma rámutat, hogy az 1990-ben üzembe állított ISS lassan a nyugdíjazáshoz közeledik. A NASA 2030-ig szeretné üzemben tartani az űrállomást, míg a Roszkozmosz csak 2028-ig vállalt kötelezettséget.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images