A jelentés szerint nagyon rossz időjárási körülmények között, heves esőben hajtott végre repülést az egyik vadászgép, amikor a pilóta katapultált, a jármű pedig lezuhant.
A vizsgálat szerint ez viszont nem azonnal történt meg, hanem az automata rendszereknek köszönhetően még mintegy 11 percen keresztül a levegőben maradt.
A megtett nagy távolság, és az F-35-ösök lopakodó bevonata miatt 30 órába telt mire a roncsokat megtalálták a hatóságok a támaszponttól mintegy 64 tengeri mérföldnyire északkeleti irányban.
A nyomozók az incidens elejétől kezdve a pilótára gyanakodtak, szerintük ő lehetett a felelős az eset miatt. Kiderült, hogy a feltételezés nem volt légből kapott, ám számos körülmény együttes állása is hozzájárult a hibához. Elektronikai meghibásodások sorozata lépett fel, beleértve mindkét rádiót, a transzpondert, a taktikai léginavigációs rendszert és a műszeres leszállító rendszert. Emellett a pilóta sisakjába épített műszerek is csődöt mondtak, hozzájárulva ezzel a tájékozódási zavarhoz.
A pilóta tévesen diagnosztizált egy irányíthatatlan repülési vészhelyzetet, és katapultált egy repülőképes repülőgépből, bár egy heves esőzés során, amelyhez a repülőgép elektromos és kijelzői meghibásodások is társultak
– írta a vizsgálat. A meg nem nevezett vezető egyébként egy jelentős tapasztalattal bíró, több éve szolgáló pilóta, ám az F-35-ösökön még „relatív kezdőnek” számított, mivel más típusú járműveket irányított korábban.
Címlapkép forrása: Shutterstock