Így gyepálja egymást Kamala Harris és Donald Trump: ez megy a tévében nap mint nap
Globál

Így gyepálja egymást Kamala Harris és Donald Trump: ez megy a tévében nap mint nap

Szabó Ákos
Az amerikai elnökválasztási kampány állandó hír- és információözöne még Magyarországról nézve is soknak érződhet, nemhogy azoknak az amerikaiaknak, akik valamelyik csatatérállamban élnek az Egyesült Államokban. Őket percről percre bombázzák élő, televíziós és rádiós, valamint online politikai hirdetésekkel, ami a választás közeledtével már-már elviselhetetlenné teheti mindennapjaikat. Mi szerencsére nem kényszerből néztünk rá ezekre a felettébb érdekes reklámokra, hanem abból a célból, hogy megtudjuk, mivel igyekszik Kamala Harris és Donald Trump meggyőzni a billegő államokban élő 60 millió honfitársát.
Jön az új amerikai elnök, kifutnak a magas hozamú állampapírok, egyre alacsonyabbak a kamatok, adódik a kérdés: mibe érdemes most befektetni? A kérdésre profi szakemberek hozzák a válaszokat, befektetési ötleteket, november 6-án jön a Portfolio Investment Day 2024. Most érdemes jelentkezni!

A Michigan állambeli Libby Brouwernek annyira elege lett a YouTube-on fel-felugráló politikai reklámokból, hogy úgy döntött, inkább kifizet havi 14 dollárt a videómegosztó reklámmentes verziójáért. A szüntelen telefonhívásokról és SMS-ekről pedig már ne is beszéljünk, amelyek elárasztották a mobilját.

Szerintem nagyon-nagyon bunkó dolog kéretlen SMS-eket küldözgetni

- fakadt ki a 42 éves Brouwer a Reutersnek. A Traverse City-i lakos a republikánus Donald Trumpra tervez szavazni a november 5-én esedékes elnökválasztáson.

Még mindig a csatatérállamnak minősülő Michiganben, Thomas J. Miller hasonló okokból panaszkodik Detroit külvárosában. Az 50 éves Miller a demokrata Kamala Harrist támogatja.

Minden egyes videó minden egyes felvezetője vagy Obama vagy Kamala

- számol be Miller, aki a mikrotargetálást és a különböző algoritmusokat kárhoztatja.

Ha bármit megnézek, amiben lőfegyverek, kések vagy bármi más van, azokba általában Trump jelöltei és Trump-reklámok vannak beágyazva

- tette hozzá.

Július 22. és október 8. között a politikai reklámokat nyomon követő AdImpact adatai szerint

1 milliárd dollárnyi (375 milliárd forintnyi) elnökválasztási reklámkiadás koncentrálódott a billegő államokban

az összesen 1,3 milliárdból. A legfontosabbnak tartott, 19 elektori vokssal rendelkező Pennsylvaniába egyedül körülbelül 279 millió dollárt öntöttek, míg a 15 elektorral bíró Michiganbe 200 millió dollárt.

De vannak előnyei is annak, ha valaki egy elnökválasztási csatatéren él: 2020-ban a két nagy párt jelöltjei által tett kampánylátogatások közel 75%-a csupán hat államot érintett. Néhány helybéli szereti ilyenkor felkapni a feliratos pólóját és a molinóját, hogy személyesen üdvözölhesse kedvenc politikusát.

A szavazatunk itt számít

- meséli a 35 éves Lynn Clark, aki az egyik legfőbb letéteményese a politikai reklámköltéseknek: egy óriásplakát-hirdetésekkel foglalkozó vállalkozás tulaja.

Ezt üzeni Harris és Trump

A CNN az AdImpact segítségével összegyűjtötte, hogy a két kampány a tévéreklámjaikban milyen gyakorisággal említett meg egyes politikai témákat.

Donald Trump és a republikánus kampányszervezetek augusztusban

  • a bevándorlást említették meg legtöbbször a reklámfilmjeikben, ez a 69%-ukban jelent meg.
  • Ezt a bűnüldözés (55%),
  • az infláció (24%)
  • és a gazdaság (24%) követte mint a leggyakrabban megjelenő tematika.

Október első felére azonban változtak az arányok a republikánus oldalon:

az adóügyek szerepeltek a tévéhirdetések 38%-ában, az LMBT-jogok pedig a második helyre kúsztak fel, 33%-kal.

Az AdImpact ide sorolja azokat a reklámokat, amelyekben a republikánusok Harrist azért támadják, mert korábban támogatását fejezte ki a transznemű fogvatartottak, köztük illegális bevándorlók nemátalakító műtétjének állami finanszírozása iránt. A demokrata a Fox News-nak azzal védekezett, elnökként a törvényt követné, ahogy a Trump-adminisztráció sem tiltotta be ezeket a beavatkozásokat.

A Trump-kampány hagyományosan legerősebbnek tartott ügyeinek, köztük a bűnüldözésnek a részesedése 27%-ra, az inflációé és a bevándorlásé 18%-ra, míg a gazdaságé 16%-ra csökkent augusztus és október között.

Ami a Harris-kampányt illeti,

  • augusztusban a tévéreklámjaik harmadában az abortuszjogot emelték ki,
  • amit az egészségügy (26%),
  • az adózás (25%),
  • az állami egészségbiztosítás (18%),
  • a jelölt(ek) személyisége és rátermettsége (17%),
  • majd az infláció (13%) követett.

Október első felére a demokraták is változtattak a fókuszon:

az adóügyek még nagyobb hangsúlyt kaptak (a hirdetések közel felében szerepelt), míg a két jelölt karaktere a reklámok 28%-ában jelent meg.

Az egészségügy említése 14%-ra esett vissza, az abortuszé 12%-ra, az inflációé és az egészségbiztosításé pedig 4%-re,

Ami a reklámok hangnemét illeti,

az AdImpact a tévében sugárzott kampányhirdetések hangvételét "pozitív", "negatív" vagy "összehasonlító" kategóriákba sorolja. Utóbbi a jelöltek közötti (szakpolitikai) különbségeket domborítják ki.

Az összesen 66 millió dollárból, amit a Trump-párti hirdetők október első két hetében elköltöttek,

  • 80% a demokrata jelöltet rossz fényben feltüntető, negatív reklámra ment,
  • míg nagyjából 20%-ot tett ki az összehasonlító típus.

Ehhez képest a 95 milliárd dollárt elégető Harris-kampány kiegyensúlyozottabb megközelítést alkalmazott:

  • mintegy 58%-ot fordítottak összehasonlító hirdetésekre,
  • körülbelül 23%-ot negatív, Trumpot bíráló reklámokra,
  • és 9%-ot a saját jelöltjüket fényező hirdetésekre.

Ez az eltérő stratégia határozottan érződik a reklámfilmek hangnemén is,

A LEGTÖBBET SUGÁRZOTTAK KÖZÜL PEDIG MOST MEG IS MUTATUNK PÁRAT,

hiszen kifejezetten érdekes, hogy miközben milyen témákkal foglalatoskodik az országos média Amerikában, az egyes elnökjelöltek milyen üzeneteket priorizálnak a reklámjaikban.

"Én nem vagyok rohadt gazdag"

Az október 1. és 21. között legnagyobb értékben sugárzott összehasonlító reklámfilm a demokratákhoz kötődő Future Forward nevű szuper PAC jóvoltából érkezett. A kampányszervezet több mint 22 millió dollárt adott ki a Trump adópolitikáját ostorozó reklámra, amelyben egy floridai lakos kritizálja a volt elnököt, amiért adócsökkentést ígért a gazdagoknak. A nő rosszallóan kijelenti,

én nem vagyok rohadt gazdag.

Elmondása szerint korábban Donald Trumpra szavazott, de ezúttal Kamala Harrisre voksol, aki le fog számolni az árfelhajtó vállalatokkal és a dolgozó emberek adóterheit fogja visszanyesni.

A super Political Action Committee-k (szuper PAC-ek) hivatalosan nem állnak közvetlen kapcsolatban a kampányokkal, ezért egyes szövetségi kampányfinanszírozási korlátozások sem vonatkoznak rájuk. Szabadon fogadhatnak bármekkora összeget, amit a jelöltekkel és pártokkal koordináló, sima Political Action Committee-k, röviden PAC-ek, nem tehetnek meg.

Ugyanennek a spotnak egy másik verziója is készült, hasonló mértékű, 20 millió dolláros összeggel megtámogatva. Ebben egy pennsylvaniai férfi a főszereplő, aki arról beszél, Harris rá fogja venni a leggazdagabbakat, hogy igazságos módon befizessék az államkasszába a rájuk jutó részt.

Hogy az ő adóikat csökkentsék? Nem, ez nem frankó.

"A liberális Kamala Harris szabadon engedte a bűnözőket"

A másik oldal legelterjedtebb tévéhirdetésébe a MAGA Inc. nevű szuper PAC 18 millió dollárt tolt. A negatív hangvételű videó Harris ügyészi munkásságát támadja, mondván, az alelnök engedte, hogy elítélt szexuális bűnözők iskolák közelében éljenek.

Kamala Harris mindig is a bűnözőket helyezte előtérbe. Ne legyen Amerika a következő áldozata.

A republikánus kampánygépezet második leggyakoribb reklámja 16 millió dollárért futott az összes billegő államban október első felében. Ez Harrist – ahogy azt említettük – azért kritizálja, amiért korábban beállt az adófizetők által finanszírozott nemi átalakító műtétek mögé fogvatartottak számára. 

Őrülten hangzik, mert az is

- szögezik le.

"A bideni gazdaságpolitika működik" vs. Trump-adó

A Restoration PAC, amely egy Trump-párti szuper PAC, 11 millió dollárt fordított a következő spotra, amely Joe Biden és Kamala Harris kormányát okolja a magas inflációért. A lehangoló statisztikák és egy küszködő családanya vallomása közé azt vágták, ahogy az alelnök jókedvűen azt ismételgeti,

a Bidenomics működik.

A demokrata párti Future Forward PAC gazdaságpolitikai reklámjában Harris jelölőgyűlésen elmondott beszédéből idéznek: az alelnök Trump megemelt vámtarifáit "országos áfának" titulálja, ami 4 ezer dollárjába kerülne minden középosztálybeli családnak. Ennek a reklámnak az október eleji terjesztéséért viszont 10 millió dollárt fizetett a demokrata szuper PAC.

"Semmi sem fog változni Kamalával"

"Látták az összes negatív reklámot ellenem. Nos, a helyzet a következő, ezek arra vannak tervezve, hogy szétszakítsanak minket. De itt az igazság. Egész életemben másokért harcoltam. Ezért lettem ügyész, kerületi ügyész és főügyész" - mondja a kamerához fordulva Kamala Harris a következő reklámban, amelyre kampánya több mint 11 millió dollárt költött a hónap első három hetében.

Végül a Trump-kampány október 16-án útra indított kisfilmjével zárjuk a sort, melyre a rövid idő ellenére 10 millió dollárt költöttek. Ebben a demokrata elnökjelölt a "The View" című talkshowban nyilatkozik, és úgy felel arra a kérdésre, miszerint miben kormányozna másképp, mint Biden, hogy

nincs egy dolog sem, ami eszembe jutna.

A hirdetés narrátora ezt azzal kommentálja: "Kamalával semmi sem fog változni: még több gyengeség, még több háború, még több szociális támogatás az illegális bevándorlóknak és még több adó."

Címlapkép forrása: 2024 The Washington Post via Getty Images

Holdblog

A tízmillió titkárnő országa

E heti adásunkban, miközben live megtámasztjuk a forintot, tanácsot adunk Trump-szavazóknak, fülorvosoknak, a koreai kormánynak, Marcus Aureliusnak és Warren Buffettnek. Jó szórakozást! Milyen p

ChikansPlanet

A húsfogyasztás dilemmája

Az elmúlt években egyre nagyobb figyelmet kapott az élelmiszerellátás és a klímaválság közötti összefüggés. Azon belül is a nagyüzemi állattenyésztés járul hozz

Ricardo

Mi történt a kapitalizmussal?

Mi történt a kapitalizmussal? Ruchir Sharma új könyvéről címmel írásom olvasható az individualista blogon. Remélhetőleg sikerül vele árnyalni a szokásos balos narratívát. Köszönet Seres

FRISS HÍREK
NÉPSZERŰ
Összes friss hír
Elképesztően gyenge GDP-adat érkezett - ismét technikai recesszióban Magyarország
Díjmentes előadás

Kisokos a befektetés alapjairól, tippek, trükkök a tőzsdézéshez

Előadásunkat friss tőzsdézőknek ajánljuk, összeszedünk, minden fontos információt arról, hogy hogyan működik a tőzsde, mik a tőzsde alapjai, hogyan válaszd ki a számodra legjobb befektetési formát.

Díjmentes előadás

Kereskedés a magyar piacon kezdőknek

Minden, amit a hazai parkettre lépés előtt tudni érdemes.

Portfolio hírlevél

Ne maradjon le a friss hírekről!

Iratkozzon fel mobilbarát hírleveleinkre és járjon mindenki előtt.

Ügyvédek

A legjobb ügyvédek egy helyen

Opening event for the project EUYOU – 1st BRUXINFO Day
2024. november 8.
Digital Transformation 2024
2024. november 14.
Banking Technology 2024
2024. november 5.
HR (R)Evolution 2024 - Powered by Prohuman & Pénzcentrum
2024. november 13.
Hírek, eseményajánlók első kézből: iratkozzon fel exkluzív rendezvényértesítőnkre!
Ez is érdekelhet
spain