A finn parti őrség április óta egyre gyakrabban észlel zavarokat a globális navigációs műholdrendszer (GNSS), illetve a GPS jeleiben a Finn-öböl térségében. Ezek a zavarok súlyos következményekkel járnak:
hajók tévedtek el a tengeren, és olyan veszélyes helyzetekbe kerültek, hogy a finn hatóságoknak riasztaniuk kellett őket a szigetek vagy sekély vizek elkerülése érdekében.
Lulu Ranne finn belügyminiszter a múlt héten azt mondta, Finnország meggyőződése, hogy Oroszország áll a Finnországban és a Balti-tenger térségében észlelt zavarok mögött.
A problémák nem korlátozódnak csupán a navigációra. A parti őrség beszámolója szerint a zavarok a hajók automatikus azonosító rendszereinek (AIS) meghibásodásához is vezettek, ami tovább nehezíti az elektronikus navigációt.
Pekka Niittyla, a Finn-öböl parti őrségének parancsnoka a Reutersnek nyilatkozva kiemelte:
Az elmúlt hetekben azt is megfigyeltük, hogy az (AIS) eszközöket szándékosan kikapcsolták, és így a helymeghatározó információkat meghamisították az online helymeghatározó rendszerekben, ezért a hajó helyzete tévesnek bizonyult.
A parancsnok szerint ez a fajta hamisítás új jelenség, amelyet eddig körülbelül tíz alkalommal észleltek különböző tankhajóknál, amelyek Szentpétervár környéki orosz kikötőkbe látogattak. Niittyla véleménye szerint
ez a tevékenység szorosan összefügg a szankciók kijátszásával vagy azok következményeivel.
Ha például egy orosz olajat vásárló ország nem akarja látni, hogy az olajat Oroszországból vásárolták, az eladó vagy a hajó hamisítást alkalmazhat, hogy úgy tűnjön, mintha a hajó nem járt volna Oroszországban
– magyarázta a parancsnok.
A parti őrség értékelése szerint Oroszország azért zavarja a jeleket, hogy megvédje a Finn-öböl keleti végén található olajkikötőit az esetleges ukrán légicsapásoktól vagy drónok támadásaitól. Oroszország korábban tagadta, hogy beavatkozott volna a kommunikációs és műholdas hálózatokba.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Portfolio