A GAO jelentése szerint a Pentagon 2018 és 2023 között több mint 12 milliárd dollárt költött az F-35-ös flotta üzemeltetésére és karbantartására. Ennek ellenére a program nem tudta teljesíteni a kulcsfontosságú készenléti mutatókat. A probléma nem korlátozódik kizárólag az F-35-ösre: a Pentagon hét másik taktikai repülőgép-programja szintén egymást követő évben maradt el a kitűzött céloktól. A jelentés rámutat, hogy a vizsgált 15 taktikai repülőgép-változat egyike sem érte el a 2023-as költségvetési évben a küldetésképességi célját.
Mindössze két típus, az F-15C és az F-16C teljesítette az éves célokat a 2018-as pénzügyi év óta eltelt évek legalább felében.
Az F-35 közös programhivatal tavaly elindította a "War on Readiness" nevű kezdeményezést, amelynek célja a repülőgépek bevethetőségi arányának 10 százalékos növelése volt 2024 márciusának végéig. Az erőfeszítések ellenére azonban csak 2,6 százalékos javulást sikerült elérni, így a bevethetőségi arány 55,7 százalékra emelkedett. Michael Schmidt altábornagy, az F-35-ös program végrehajtó tisztje elismerte a kihívásokat:
Nem tartunk ott, ahol lennünk kellene a bevetésre alkalmas arányok tekintetében, de úgy gondolom, hogy olyan elemeket építettünk be a rendszerbe, amelyek megmutatták nekünk azt az utat, hogy hogyan juthatunk el oda.
A program továbbra is küzd két fő problémával, amelyek hátráltatják az F-35 készültségét. Bár a pontos részletek nem nyilvánosak, Schmidt korábban azt nyilatkozta a kongresszusnak, hogy ha sikerül leküzdeni ezeket az akadályokat, a flotta egészére vonatkozó bevetésre képes arány több mint 70 százalékra emelkedhet.
Az F-35-ös program régóta fennálló fenntartási problémákkal küzd, beleértve a raktári karbantartás késedelmeit, a pótalkatrészhiányt, a vállalkozóktól való nagyfokú függést, valamint a javításokhoz szükséges műszaki adatokhoz való hozzáférés hiányát. Jelenleg a Lockheed Martin vezeti és irányítja a fenntartást, ami a GAO szerint
korlátozott döntéshozatali képességet és befolyást hagyott a Pentagonnak a raktárkarbantartás felett.
A helyzet változhat a közeljövőben, mivel a 2022-es nemzetvédelmi felhatalmazási törvény előírja a katonai szolgálatoknak, hogy 2027-ig vegyék át az F-35 fenntartásának irányítását. A GAO becslése szerint a három haderőnemet kiszolgáló repülőgép üzemeltetésének és karbantartásának teljes költsége várhatóan meghaladja az 1,5 ezer milliárd dollárt.
Az F-35 program teljes költsége a kezdetektől a befejezésig előreláthatólag eléri a 2 ezer milliárd dollárt.
A címlapkép illusztráció. Címlapkép forrása: Getty Images